Blauw New Media



----------- PERSBERICHT ----------------

Accountancybranche wordt bekender en ruimer

Rotterdam, 18 maart 2002 - Studenten die zich voorbereiden op een carrière in de accountancy raken steeds vertrouwder met de branche. Zo genieten niet alleen alle werkgevers in deze branche een hogere spontane bekendheid dan vorig jaar, de student betrekt ook vaker niet-accountantskantoren in zijn keuze. Met name banken en de overheid kunnen van deze trend profiteren. Dit blijkt uit het jaarlijkse arbeidsmarktonderzoek onder studenten van Blauw Research, de Image & Performance Arbeidsmarkt Monitor Accountancy. In het onderzoek, dat werd gehouden in november en december 2001, werden in totaal 427 studenten ondervraagd naar de bekendheid en het imago van en hun voorkeur naar werkgevers in de accountancy.

Spontane bekendheid fors toegenomen
De student noemt dit jaar spontaan gemiddeld 4,7 mogelijke werkgevers, in tegenstelling tot 3,6 vorig jaar. Bestond de top-5 toen nog uit de Big Five (PricewaterhouseCoopers, KPMG, Ernst & Young, Deloitte & Touche en Andersen), dit jaar hebben ABN AMRO en ING zich in de top van het klassement genesteld (met een bekendheid 48% en 37% op de plaatsen 5 en 6). Daarmee is de Big Five gedecimeerd tot 4. Andersen staat met 36% op een zevende plaats. Opmerkelijk is ook de grote sprong van het Ministerie van Financiën van 5% naar 25%. Blijkbaar werpt de integrale wervingscampagne van het Rijk haar vruchten af.

Imago onveranderd
Over het algemeen vertoont het imago van de werkgevers niet al te grote wijzigingen. Alleen kleinere kantoren zoals Berk, BDO en Mazars Paardekooper Hoffman laten een kleine, significante imagoverbetering zien. Dit komt met name door de perceptie van de student dat deze kantoren een goede begeleiding geven het meest belangrijk geachte aspect aan een werkgever. De grote kantoren beschikken over een goed, sterk en stabiel imago. Dat een grotere bekendheid niet altijd leidt tot een beter imago ondervinden de banken: hun imago is op bijna alle aspecten licht gedaald. Opgemerkt dient te worden dat berichtgeving over het ENRON-debâcle pas na de veldwerkperiode in het nieuws was.

Voorkeur van student vooral voor kantoren en banken De voorkeur van de accountancystudent voor een mogelijke werkgever ligt met name bij de grote kantoren en banken. Kleinere kantoren profiteren dus nog niet van de lichte imagoverbetering. Alleen het Ministerie van Financiën ziet haar voorkeurspositie onder impuls van een verhoogde bekendheid sterk toenemen.


---

Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Sascha Weil
saschaw@blauw.com
0031-10-4000900
Blauw Research BV

Over Blauw: Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties, corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media. Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële services en e-business.

Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2001