College voor zorgverzekeringen

Veel draagvlak voor modernisering AWBZ
26 maart 2002

Uit de contacten van het College voor zorgverzekeringen (CVZ) met de direct betrokken veldpartijen (cliënten, zorgaanbieders en verzekeraars) blijkt dat alle partijen de moderniseringsplannen AWBZ van de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) onderschrijven. Tegelijkertijd constateert het CVZ dat de partijen aangeven het gekozen tijdpad voor de invoering zeer krap te vinden. Invoering zou per 1 januari 2003 moeten plaatsvinden. Het College stelt vast dat invoering op deze datum betekent dat er te veel taken gelijktijdig bij de zorgkantoren terecht komen en dat prioritering van de vernieuwingsmaatregelen daarom noodzakelijk is. Dit concludeert het CVZ in zijn rapport 'Modernisering AWBZ, deel 1', dat op 28 maart 2002 wordt vastgesteld.

De essentie van de modernisering van de AWBZ is dat daarin de vraag van de cliënt centraal komt te staan en maximale flexibiliteit biedt: van aanbodgestuurde naar vraaggestuurde zorg. Dat betekent dat de keuzemogelijkheid voor cliënten groter en de uitvoering op een aantal punten eenvoudiger wordt. Deze doelstelling moet worden bereikt door minder bureaucratie en regels, ontschotting tussen de verschillende zorgvormen, meer aanbieders van verschillende zorgonderdelen, een actiever contracteerbeleid door zorgverzekeraars, geharmoniseerde eigen bijdragen voor alle zorgaanbiedingen en één soort PGB. In de gemoderniseerde AWBZ hebben cliënten aanspraak op zeven zorgonderdelen (functies). Dit zijn: huishoudelijke verzorging, persoonlijke verzorging, ondersteunende begeleiding, activerende begeleiding, verpleging, behandeling en verblijf. Een cliënt moet dan voor zo'n onderdeel of een combinatie van onderdelen door het Regionaal Indicatieorgaan (Rio) geïndiceerd worden voor een hoeveelheid tijd die hij per functie nodig heeft. Het zorgkantoor zorgt voor het contracteren van het zorgaanbod en baseert zich daarbij op de vraag van cliënten.

Om met ingang van 2003 tot een verantwoorde invoering te komen zal de komende maanden onderzocht moeten worden of tijdig aan alle voorwaarden wordt voldaan. Met de AWBZ-brede benadering van de zorgaanspraken verdwijnt de koppeling met specifieke doelgroepen en de nu aanwezige samenhang tussen de verschillende functies en zorgonderdelen binnen één instelling. De afstemming tussen de verschillende zorgonderdelen mag niet uit het oog worden verloren. Ook zal duidelijk moeten zijn aan welke doelgroepen een instelling daadwerkelijk hulp biedt. Coördinatie dient daarom onderdeel te zijn van de functies, zeker als een cliënt meer dan één functie-onderdeel geleverd krijgt.

De Tweede Kamer heeft zich op hoofdlijnen al uitgesproken voor deze modernisering van de AWBZ. De Kamer wil een nadere uitwerking zien voor het verkiezingsreces.

Auteur: John van der Pas (020) 3475 605

Mutatiedatum 02/03/26 11:28:37
Site Meter