Cito

Methode levert goede resultaten op

Piramidemanifestatie in Arnhem trekt 600 belangstellenden

26 maart 2002

Op 27 maart a.s. zullen zo'n 600 leidsters van peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en leerkrachten van groep 1 en 2 van het basisonderwijs en hun trainers in Arnhem deelnemen aan de tweede Piramidemanifestatie. Piramide is een methode voor alle kinderen van drie tot zes jaar, maar in het bijzonder geschikt voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Zoals dat het geval kan zijn met allochtone kinderen of kinderen in een achterstandssituatie. Uit onderzoek blijkt onder meer dat kinderen die met deze methode werken het beter doen dan kinderen die niet met Piramide werken. Tijdens de manifestatie zullen onder meer deze onderzoeksresultaten worden gepresenteerd.

De methode is ontwikkeld door dr. Jef J. van Kuyk van de in Arnhem gevestigde Citogroep. De Piramidemethode stimuleert kinderen van drie tot en met zes jaar in hun ontwikkeling door spelen, werken en leren te combineren. Het programma richt zich op acht gebieden die een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van een kind, uiteenlopend van denk- en taalontwikkeling tot creatieve en
persoonlijkheidsontwikkeling. De Piramidemethode start op de peuterspeelzaal en loopt door in de kleutergroepen 1 en 2 van de basisschool.
Door een stevige basis zullen die kinderen in groep 3 - als ze met het echte reken- en taalwerk aan de slag gaan - een goede kans op succes hebben.

In de afgelopen drie jaren heeft het Groningse universitaire onderzoeksinstituut Gion onder meer de effectiviteit van Piramide in de Amsterdamse Voorschool onderzocht. Uit dat onderzoek blijkt dat het grote personeelstekort in Amsterdam de invoering van de methode negatief heeft beïnvloed. Lang niet alle leidsters en leerkrachten bleken getraind te zijn om te werken met de methode. Ondanks deze zwakke punten waren er veel positieve te noemen. Leerkrachten en leidsters werkten bijvoorbeeld prima samen. En kinderen die met Piramide werkten, hadden de beste resultaten op het gebied van taalontwikkeling. En ook op het gebied van de denk- en rekenontwikkeling doen deze kinderen het goed. De resultaten sluiten goed aan bij onderzoek dat het Kohnstamm instituut in Amsterdam eerder verrichtte.

Gestructureerd
De Piramidemethode kent een brede, gestructureerde aanpak. De kinderen weten waar ze aan toe zijn, ze kennen de regels, ze weten dat alle spulletjes in het lokaal een vaste plek hebben. Dat geeft een kind een gevoel van veiligheid en houvast. Door de duidelijke structuur van de Piramidemethode komt een kind gemakkelijker tot een spel. De leidster/leerkracht heeft de zekerheid dat ze geen dingen vergeet en hanteert de methode op een creatieve manier met een eigen inbreng. Piramide kent een vrij deel en een gericht deel. Bij het vrije deel, het spel, ligt het initiatief bij het kind, dat zelf kiest waarmee het wil spelen. In het gerichte deel, de projecten, neemt de leidster of leerkracht het initiatief. Ze haalt de wereld van buiten naar binnen. Dit onderscheid tussen het vrije en het gerichte deel bestaat alleen in de ogen van de volwassenen: voor de kinderen is het allemaal `spelen'! Via observeren en toetsen volgt de leidster en leerkracht de ontwikkeling van de kinderen en beoordeelt hoe een kind er voor staat. Waar nodig krijgt een kind individuele hulp in de vorm van tutoring.