Gemeente Utrecht


1. Plan van aanpak voor de vorming van de Dienst Wijken Dit onderwerp wordt op de persconferentie toegelicht door Wethouder Gispen (Wijkgericht werken).


2. Beleidsmonitor Verkeer
Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met de 'Beleidsmonitor Verkeer'. Met de Beleidsmonitor Verkeer wordt inzicht verkregen in de verkeersontwikkelingen in de stad.

Momenteel vinden wel af en toe verkeerstellingen plaats en worden enquêtes georganiseerd, maar van een overzichtelijk (jaarlijks) beeld van het verkeer is nog geen sprake. Door deze gegevens wel op vaste tijden te verzamelen, ontstaat een beeld van de ontwikkelingen van de verkeerssituatie in de stad. Aan de hand van die gegevens kan worden vastgesteld of beleidsdoelen worden gehaald en of bijstelling nodig is.

De 'Beleidsmonitor Verkeer' biedt het totaaloverzicht van de benodigde gegevens. Eerder is op de gemeentebegroting 2002 geld beschikbaar gesteld voor de eerste fase van verkeersmonitoring. Het college heeft de keuze gemaakt eerst die indicatoren uit het totale plan te gaan meten, die voor meerdere beleidsterreinen van belang zijn. Dit zijn bijvoorbeeld intensiteiten van motorvoertuigen op een aantal belangrijke herkomst bestemmingrelaties en trajectsnelheden van motorvoertuigen, fiets en openbaar vervoer. Eind van dit jaar worden de eerste resultaten verwacht.

Het voorstel gaat ter informatie naar de raadscommissie voor Stationsgebied, Leidsche Rijn, Verkeer en Vervoer.


3. Wijkverkeersplan Rivierenwijk
Het college van b en w heeft ingestemd met het wijkverkeersplan Rivierenwijk dat op basis van verkeerskundig onderzoek en bijeenkomsten met belanghebbenden en bewoners tot stand is gekomen. Het wijkverkeersplan dat nu kan worden uitgevoerd, omvat de volgende maatregelen, te weten het invoeren van snelheidsremmende maatregelen Rijnlaan (tussen Waalstraat en Maasplein), 30 km/u-maatregelen Jutfasepunt (buurt ten zuiden van Socrateslaan), eenrichtingsmaatregelen voor de Roerstraat, Amstelstraat, Dollardstraat en Grevelingenstraat en aanpassing van het kruispunt Zuiderzeestraat - Merwedekade.

De belangrijkste doelstelling van het wijkverkeersplan is het verbeteren van de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in Rivierenwijk. Het wijkverkeersplan zal nu worden uitgewerkt in concrete uitvoeringsplannen, waarbij de belanghebbenden in de wijk worden betrokken.

Het besluit van het college van b en w wordt ter informatie voorgelegd in de raadscommissie Stationsgebied, Leidsche Rijn en Verkeer en Vervoer.


4. Wijkverkeersplan Tuindorp- Oost/Voordorp
Het college van b en w heeft ingestemd met het wijkverkeersplan voor de wijken Tuindorp-Oost en Voordorp. De belangrijkste doelstellingen van dit wijkverkeersplan is het verbeteren van de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in Tuindorp-Oost/Voordorp. Het plan is opgesteld na overleg met bewoners en belanghebbenden in de wijken dat ertoe leidde dat het aantal te treffen maatregelen is uitgebreid.

Het Wijkverkeersplan Tuindorp-Oost/Voordorp is een 'kapstok-plan' waarin oplossingen zijn opgenomen die tot de gewenste verkeersstructuur in de wijken zullen leiden. Het gaat hier om de maatregelen:


- oversteekvoorzieningen Kapteynlaan, ook ter hoogte van het spoor,

- snelheidsremmende maatregelen Winklerlaan, Lamerislaan,

- snelheidsremmende maatregelen Van Everdingenlaan/Troosterlaan,

- snelheidsremmende maatregelen A. Sandinostraat en David Ben Goerionstraat,


- aanleg van poortconstructies ten behoeve van aansluitingen verblijfsgebieden en ontsluitingswegen Kapteynlaan - Weverlaan, Eykmanlaan - Valetonlaan, Winklerlaan - Eykmanlaan en Van Everdingenlaan - H. van den Berghlaan.

Verder wordt een aantal maatregelen voorgesteld om het hoofdwegennet te verbeteren, die van invloed zijn op Tuindorp-Oost/Voordorp. Hierbij gaat het om:


- aanpassing voorrangssituatie kruispunt A. Romerostraat - Sartreweg,

- snelheidsremmende maatregelen Sartreweg,

- snelheidsremmende maatregelen A. Romerostraat, en

- oversteekvoorzieningen Eykmanlaan.
Het wijkverkeersplan zal nu verder worden uitgewerkt in concrete uitvoeringsplannen, waarbij de belanghebbenden in de wijk worden betrokken.

Het besluit van het college van b en w wordt ter informatie voorgelegd aan de raadscommissie voor Stationsgebied, Leidsche Rijn en Verkeer en Vervoer.


5. De arbeidsmarktproblemen in de zorg en het onderwijs en bij de politie

De gemeente Utrecht gaat onderzoeken of personeel in het onderwijs, de zorgsector en bij de politie voorrang moet krijgen bij de toewijzing van woningen. Het college van b en w heeft dit vandaag besloten. De gemeente probeert ook op andere manieren bij te dragen aan het oplossen van de personeelsproblematiek in de genoemde sectoren.

Met name scholen en zorginstellingen in de grote steden hebben veel moeite om vacatures te vervullen en personeel vast te houden. Voorrang bij de toewijzing van woningen zou een middel kunnen zijn om het werken in Utrecht voor deze groepen aantrekkelijker te maken. De gemeente voert op korte termijn een verkenning uit naar de mogelijkheden hiervan.

Het oplossen van het personeelsprobleem in de zorg, het onderwijs en bij de politie is in de eerste plaats een zaak van deze sectoren zelf. Toch heeft de gemeente daaraan in de afgelopen tijd wel een bijdrage kunnen leveren. Voor het onderwijs is - en wordt - hierbij nauw samengewerkt met het ministerie van Onderwijs. Dit heeft onder andere geresulteerd in de aanstelling van extra ''zij-instromers" en onderwijsassistenten op Utrechtse basisscholen. In het voortgezet onderwijs start het ministerie nog dit jaar een actie, die begint in de vier grote steden, om de zogenoemde stille reserve (mensen met onderwijsbevoegdheid die geen les geven) te mobiliseren.

In de zorgsector ondersteunt de gemeente initiatieven voor bijzondere vormen van werving, zoals het werven en opleiden van personeel in Turkije, dat tijdelijk in Nederland komt werken. In het ruimtelijk beleid zal de gemeente in de toekomst zo goed mogelijk voorzien in locaties voor kinderopvang in de nabijheid van zorginstellingen en scholen, omdat goede kinderopvang het werken in de stad aantrekkelijker maakt.

Aanleiding voor het collegebesluit van vandaag was een motie van de gemeenteraad (d.d. 31 mei 2001), waarin het college werd gevraagd te onderzoeken wat de gemeente kon doen aan de personele problemen in de zorg, het onderwijs en bij de politie.


6. Renovatie zwembad Fletiomare
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten een krediet beschikbaar te stellen van EUR 612.000 voor de renovatie van zwembad Fletiomare en de voorbereidingskosten voor de nieuwbouw van het zwembad.

Zwembad Fletiomare voldoet niet meer aan de wettelijke eisen en zou zonder renovatie op 1 januari 2003 gesloten moeten worden. Op voorwaarde dat de renovatie wordt uitgevoerd, geeft het Provinciebestuur dispensatie zodat het zwembad tot 2008 open kan blijven. Gezien de groei van de bevolking in Leidsche Rijn is het van groot belang dat het zwembad aan de vraag naar zwemlessen en recreatiezwemmen kan blijven voldoen.

De renovatiewerkzaamheden betreffen de vervanging van de waterbehandelingsinstallaties; aanpassing van de kleedruimten en vervanging van een tegelvloer. Tevens wordt er onder mee een extra douche geplaatst in de personeelsruimte, waarmee voldaan wordt aan eisen van de ARBO-wet. De kosten voor de renovatie bedragen EUR 594.000. In verband met de schoolvakantie worden werkzaamheden in juli en augustus uitgevoerd. In september gaat het bad weer open.

Aan de dispensatieverlening van de provincie is tevens de voorwaarde verbonden dat er in 2007/ 2008 nieuwbouw zal plaatsvinden. De gemeenteraad heeft bij de vaststelling op 31 mei 2001 van de 'Visie op zwemmen 2001-2015, zwemmen in Utrecht, meer dan zwemmen alleen' reeds opdracht gegeven de planvorming voor nieuwbouw ter hand te nemen. Het college heeft nu een krediet toegekend van EUR 18.000 ten behoeve van de voorbereidingskosten, bestaand uit een haalbaarheidsonderzoek naar exploitatie en locatie.

Het voorstel komt aan de orde tijdens de raadscommissievergadering Maatschappelijke Ontwikkeling en Volksgezondheid.


7. Resultaten haalbaarheidsonderzoek Transferium Oost bekend
Uit een haalbaarheidsonderzoek, verricht door HBG Utiliteitsbouw BV en Grontmij Vastgoed Ontwikkeling, komt naar voren dat een transferium in de Uithof in combinatie met commerciële voorzieningen (behorend tot de categorie "maatschappelijke kenniscentra") financieel geen haalbare zaak is. Het college heeft daarom besloten om de samenwerking met deze twee ondernemingen voor de realisatie van Transferium Oost te beëindigen en zelf de mogelijkheden voor een transferium in de Uithof te onderzoeken.

Een eerdere haalbaarheidsstudie resulteerde in de conclusie van het college van burgemeester en wethouders dat toevoeging van commerciële functies aan het transferium noodzakelijk zijn om het financieel levensvatbaar te maken. Uitgangspunt voor deze voorzieningen was dat zij hoorden tot de categorie `maatschappelijke kenniscentra' en dat het commerciële voorzieningen betrof direct verbonden met de Uithof. Op basis hiervan hebben HBG Utiliteitsbouw BV en Grontmij Vastgoed Ontwikkeling (De Combinatie) de haalbaarheidsstudie verder uitgewerkt in acht varianten. Alle acht varianten leveren echter een financieel tekort op. Geen van de varianten is dan ook financieel haalbaar als particulier initiatief. Ook de beoogde locatie is niet haalbaar gebleken. Een tweede argument voor dit besluit is dat Rijkswaterstaat zich op het standpunt stelt dat er niet gebouwd mag worden in de lussen van de A28. RWS kiest juist voor vrije ruimte om de wegen. Daarom valt te verwachten dat Rijkswaterstaat geen medewerking zal verlenen aan het initiatief.

Het haalbaarheidsonderzoek van De Combinatie leidt dus tot de eindconclusie dat een transferium gecombineerd met commerciële voorzieningen (beperkt tot de categorie "maatschappelijke kenniscentra en direct met Uithof verbonden") niet haalbaar is zonder ruime financiële inbreng van de gemeente en een nieuwe locatie. Dat betekent niet dat het transferium van de baan is. De gemeente zal nu zelf gaan onderzoeken waar en in welke vorm een transferium aan de oostkant van de stad gebouwd kan worden.


8. ICT voor de Stad
Het college van b en w heeft besloten om het beleidsveld "ICT in- en voor de Stad" expliciet tot zijn verantwoordelijkheid te rekenen door het aan de portefeuille van wethouder van Zanen toe te voegen. Achterliggende reden hiervoor is het toenemende belang van ICT in onze samenleving. Omdat ICT voor verschillende beleidsvelden toegevoegde waarde levert, is bestuurlijke en ambtelijke coördinatie op dit onderwerp noodzakelijk.

Een van eerste onderwerpen waarmee de gemeente aan de slag gaat is de ontwikkeling van breedbandinfrastructuren. De noodzaak voor breedbandnetwerken zal in de toekomst groot zijn. Met name ontwikkelingen op het gebied van teleleren, telezorg, persoonlijke communicatie en zakelijke communicatie stellen deze eisen.

Omdat dit onderwerp bij alle gemeentes in Nederland zal gaan spelen neemt Utrecht deel aan de stichting stedenlink. In deze stichting verenigen verschillende steden zich om kennis te delen en te ontwikkelen met betrekking tot ICT voor de stad. Ook hier is breedband een van de eerste aandachtspunten. Utrecht geeft bovendien met deze aanpak invulling aan het Manifest dat de vier grote steden onlangs hebben opgesteld ten behoeve van de kabinetsformatie na 15 mei.


9. Handhaving huidige route buslijn 5 CS - Voordorp
Het college van burgemeester en wethouders heeft - in tegenstelling tot wat in het collegewerkprogramma 2001 - 2005 staat -, besloten de huidige route van buslijn 5 te handhaven. De voordelen van het herstellen van de oude route van lijn 5 blijken bij nader inzien niet op te wegen tegen de nadelen ervan.

In 1997 is de route van buslijn 5 verlegd. De oude route liep door de Vogelenbuurt. Sinds 1997 loopt de route van buslijn 5 via de Kaatstraat, als het ware om de Vogelenbuurt heen. Hierdoor zijn de bushaltes uit de Vogelenbuurt verdwenen. Een deel van de buurtbewoners zou daarom graag zien dat de oude busroute wordt hersteld.

Een haalbaarheidsstudie naar het herstel van de oude route wees uit dat daaraan meer nadelen dan voordelen kleven. Zo zouden extra investeringen moeten worden gepleegd en rekening moeten worden gehouden met stijgende exploitatiekosten om een relatief klein aantal inwoners dichter bij huis te kunnen bedienen. Bovendien zijn de Vogelenbuurt en het centrum inmiddels grotendeels ingericht als 30 km/h gebied, waarbij snelheidsremmende maatregelen zijn getroffen die vervangen zouden moeten worden door busvriendelijke maatregelen. De hogere exploitatiekosten worden veroorzaakt doordat de bus een langere route moet rijden dan in de huidige situatie. Tegenover de hogere kosten worden geen hogere inkomsten verwacht. Daarnaast wordt de busdienst voor een aantal andere reizigers minder gunstig onder meer vanwege de langere reistijd. Verder is het herstel van buslijn 5 in strijd met het Duurzaam Veilig beleid. Een bus in de smalle woonstraten veroorzaakt naast overlast in de vorm van geluids- en trillingshinder ook verkeersonveiligheid.

Op basis van de binnengekomen reacties op een stadsplan en tijdens een inloopbijeenkomst voor de buurt, afgelopen januari, blijken bij een meerderheid van de bewoners deze aspecten zwaarder te wegen dan verkorting van de loopafstanden. Tevens wordt door het verleggen van de route weliswaar een deel van de Vogelenbuurt beter bediend, maar een ander deel ook weer slechter.

Het college wil op basis hiervan nu in 2002 een haalbaarheidsstudie laten uitvoeren naar de mogelijkheden van een kleinschalige ov-/parkeerpendel via de Grifthoek parkeergarage. Dit om te bezien of de Vogelenbuurt door middel van een dergelijke pendel kan worden bediend.

Het voorstel komt aan de orde in de raadscommissie voor Stationsgebied, Leidsche Rijn, Verkeer en Vervoer van april 2002.


10. Vervoermanagement
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten een project vervoermanagement op te zetten en de mogelijkheden te onderzoeken om vanuit een voorbeeldfunctie een vervoerplan op te zetten voor de gemeente zelf. Om tot een integrale aanpak te komen waarbij verschillende disciplines zoals verkeer, milieu en economische zaken vertegenwoordigd zijn, zal het project vervoermanagement binnen de Dienst Stadsontwikkeling worden opgezet.

Tot nu toe heeft de gemeente Utrecht geen structureel beleid gevoerd gericht op vervoermanagement. Bij vervoermanagement gaat het om 'de zorg van het management van bedrijven en instellingen voor personenvervoer, gericht op selectief autogebruik'. Binnen vervoermanagement worden bedrijven en instellingen gezien als actoren die invloed kunnen uitoefenen op het autogebruik. Daarbij is het gewenst dat overheid en bedrijfsleven goed met elkaar samenwerken. Het bedrijfsleven heeft het afgelopen jaar signalen afgegeven bereid te zijn actie in vervoermanagement te willen nemen. In de spitsuren waarin zich bereikbaarheidsproblemen voordoen, bestaat een groot deel van de automobilisten uit forensen, die voor het woon-werkverkeer de auto gebruiken (ook wel autosolisten genoemd). Vervoermanagement biedt kansen om in samenwerking met het bedrijfsleven aan vermindering van het autogebruik in het woon-werkverkeer te werken en hiermee naast de bereikbaarheid, ook de leefbaarheid te verbeteren.

Het college heeft besloten dat een vervolg zal worden gegeven aan het project Risicomanagement Doorstromingsprofielen. Bedoeling is de basis te leggen voor afspraken met het bedrijfsleven die mogelijk kunnen worden vastgelegd in een convenant.

Het voorstel komt aan de orde in de raadscommissie voor Stationsgebied, Leidsche Rijn, Verkeer en Vervoer.


11. Nieuwe Bestedingen fonds Sociale Integratie
Het college van burgemeester en wethouders heeft, mede op advies van een externe beoordelingscommissie, besloten aan onderstaande initiatieven een subsidie toe te kennen uit het fonds Sociale Integratie.

De gemeente geeft subsidies uit het fonds Sociale Integratie aan organisaties en mensen die zich inzetten om van Utrecht hun eigen stad te maken. Jaarlijks is EUR 907.560 beschikbaar voor vernieuwende, creatieve projecten die gericht zijn op de leefbaarheid in de wijken en het samenleven van mensen uit verschillende culturen. Subsidies kunnen het gehele jaar aangevraagd worden.

Het college van b en w heeft uit het fonds Sociale Integratie beschikbaar gesteld aan:


* Stichting Wegwijs - Multiloog - EUR 7.097,12
De Stichting Wegwijs ontvangt subsidie om het taboe te doorbreken om over psychisch lijden te praten. Ook moet dit lijden een plaats krijgen in het (dagelijks) leven op een manier die recht doet aan de ervaringen en opvattingen van alle betrokkenen. Het gaat om een publieke uitwisseling gericht op zowel mensen die psychisch lijden, als mensen uit hun omgeving zoals familie, buren, vrienden, hulpverleners uit de eerste lijn en geestelijke gezondheidszorg, politie, welzijnswerk, woningbouwverenigingen, sociale zaken. Multiloog is van grote betekenis voor leefbaarheid in de buurt door het geven van informatie over `gekte' en het verminderen van vooroordelen. De ruimte voor participatie en integratie voor mensen in de marge van de samenleving wordt vergroot.

Na een succesvolle start zal de Multiloog een reguliere activiteit worden, daarbij blijft er alertheid op het doorontwikkelen van de methodiek en voor de overdracht. Het college van b en w stelt EUR 7.097,12 beschikbaar.


* MEC / Vrouwenbibliotheek - project `Vrouwendomein.enter' - EUR 6.806,70

Vrouwenorganisaties hebben nog een inhaalslag te maken als het gaat om professionalisering bij toepassingen van Informatie en Communicatie Technologie (ICT). Het Multicultureel Emancipatie Centrum (MEC) heeft samen met de Vrouwenbibliotheek Utrecht (VBU) met succes de pilot "Vrouwendomein: de kennismaking" uitgevoerd. Dit heeft de aanzet gevormd tot het projectvoorstel "Vrouwendomein: enter".

Het MEC en de VBU hebben ook nog een bijzondere rol ten aanzien van allochtone vrouwen en hun organisaties. Het project "Vrouwendomein: enter" sluit aan bij de behoefte van vrouwenorganisaties om de nieuwe mogelijkheden van ICT te benutten. Het eerste deel betreft educatie om internet en e-mail toe te kunnen passen. Het tweede deel betreft ondersteuning van organisaties, werkzaam op het terrein van interculturaliteit, emancipatie en vrouwen, om informatie gebundeld op internet te zetten en te experimenteren met andere mogelijkheden van ICT.

De totale begroting bedraagt EUR 81.680,40 waarvan EUR 6.806,70 beschikbaar gesteld wordt uit het fonds Sociale Integratie.


* Portes - `An amazing party of culture' - EUR 2.268,90
Portes (Jongererwerk - Zuid/Hoograven), `de Vloer' en MIXT willen met `An amazing party of culture' een aandeel leveren in het bevorderen van het samenleven van mensen uit verschillende culturen. Het geeft concreet vorm aan participatie in de wijk. `The amazing party' wordt uitgevoerd in het kader van een activiteitenaanbod van de landelijke stichting Mixt (interculturele projecten): Mixt Flavors: Young Colourful and Talented Show; scouting van jong talent tussen de 15 en 20 jaar op terreinen rap, dans en zang.

De party heeft plaatsgevonden op 23 december 2001. De activiteiten, voor én door jongeren georganiseerd, vinden moeizaam ingang in het reguliere uitgaanscircuit. Hier zijn uitingen van discriminatie ten aanzien van deze doelgroep niet zelden aan de orde zijn. De `party' en het vervolgaanbod hebben een intercultureel karakter en dragen bij aan `racism beat it'.


* Utrechts Centrum voor de Kunsten - Winterweekend voor amateurkunst - EUR 5.000

Het Utrechts Centrum voor de Kunsten vraagt mede namens de Stichting Maatschappelijke Ontwikkeling Leidsche Rijn, de Stichting Integraal Welzijn Vleuten - De Meern en ZIMICH een bijdrage van EUR 5.000 in de kosten van een Winterweekend voor Amateurkunst in Leidsche Rijn op een totale begroting van EUR 66.250. Het gaat om: het stimuleren van een cultureel leven in Leidsche Rijn; stimuleren van amateurkunstbeoefening; het bieden van een podium; het met elkaar in contact brengen van oude en nieuwe verenigingen; het creëren van een culturele ontmoetingsplaats. Het college kent een éénmalige aanmoediging van EUR 5.000,- toe.


* Theatergroep STOUT - 'De taal van Mus' - EUR 20.420
Theatergroep STOUT vraagt, in samenwerking met Utrechtse basisscholen, een bijdrage van EUR 20.420 op een totale begroting van EUR 99.927 voor een nieuw theaterproject voor kinderen van 6 - 9 jaar. `De taal van Mus' gaat over het omgaan met regels. Dit vanuit het idee dat met name kinderen met een andere culturele achtergrond, op diverse plaatsen in hun leven geconfronteerd worden met verschillende waarden en normen met bijbehorende regels. De bijzonderheid van deze productie zit in de zoektocht van STOUT naar het plaatsgeven van de universele taal van de dans in een multiculturele methodiek. In `Taal van Mus" worden kinderen verder op een niet-cognitieve wijze aangesproken en ook hier biedt bewegen nieuwe mogelijkheden om spreektaal te omzeilen.

Zo'n 20 Utrechtse basisscholen hebben reeds aangegeven de theaterproductie af te nemen.


* Ouders en kinderen Kanaleneiland - 'Sporten met kinderen' - EUR 2.500

Ouders in de wijk Kanaleneiland maken zich zorgen over de dingen die om hen heen gebeuren. Want vaak is de jeugd moeizaam te handhaven. De ouders willen de kinderen uit de wijk stimuleren om te gaan sporten en niet meer op straat te zwerven. De ouders hebben een gymzaal in de Pandaschool gehuurd voor conditietraining en zaalvoetbal. De ouders zijn ook van plan om huiswerkbegeleiding te gaan organiseren. Een groep ouders is bereid hun verantwoordelijkheid te nemen en een sportprogramma te draaien. Het college van burgemeester en wethouders vindt het een prima initiatief en waarderen de aanvraag met een subsidie van EUR 2.500.


12. Velvergunning Prinses Margrietstraat
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten 16 bomen aan de Prinses Margrietstraat (Schaakwijk) te vellen.

De bomen worden verwijderd omdat de boomwortels de stoep opdrukken en de zware boomkronen ervoor zorgen dat er in de aangrenzende woningen weinig licht binnenkomt. Dit bezorgt buurtbewoners overlast. Alle alternatieven die zijn onderzocht om de bomen te sparen blijken in de praktijk niet haalbaar. Het is technisch onmogelijk om de wortels van zulke grote bomen te verkleinen en het snoeien van de bomen blijft een kostbare, steeds terugkerende activiteit. Over het voornemen om de bomen te vellen zijn de betrokken buurtbewoners geïnformeerd tijdens een buurtbewonersavond in september vorig jaar en zijn het eens met het nu voorgestelde herstel. Na het vellen van de bomen en het herstel van het trottoir aan de Prins Margrietstraat zal herbeplanting plaatsvinden van bomen die klein blijven.


13. Buurtcomité en gemeente maken doorstart met Hoogstraat a/d Vecht
Buurtcomité Hoogstraat en gemeente gaan gezamenlijk aan de slag om een nieuwe visie voor de buurt op te stellen. De visie gaat dienen als richtsnoer voor de herontwikkeling van dit stukje Vechtoever. Een in 1999 opgestart experiment met het opstellen van een buurtvisie in eigen beheer heeft niet tot een uitvoerbaar plan geleid. Het college van burgemeester en wethouders heeft kennisgenomen van een door de Stuurgroep Experimenten Volkshuisvesting uitgevoerde evaluatie van deze proef.

In 1999 kwamen Buurtcomité Hoogstraat en gemeente overeen dat het buurtcomité een visie ´in eigen beheer´ ging opstellen. Het Buurtcomité kreeg middelen om eigen adviseurs in te schakelen en kon een (beperkt) beroep doen op ambtelijke ondersteuning. De gebruikelijke rollen werden omgedraaid: het Buurtcomité Hoogstraat had de regie en de gemeente een beperkte, toetsende rol. November 2000 vond het toenmalige college het resultaat van dit experiment ´niet haalbaar en niet uitvoerbaar´. De Stuurgroep Experimenten Volkshuisvesting (SEV) heeft nadien het project geëvalueerd. De conclusies van deze evaluatie worden met een ambtelijk advies nog apart voorgelegd aan het college.

De doorstart wordt feestelijk gevierd met een bijeenkomst op 14 maart aanstaande om 17.00 uur in Buurthuis Stella Maris aan de Antoniedijk. Tijdens deze bijeenkomst wordt ook het SEV rapport gepresenteerd. Voor meer informatie kun tu contact opnemen met wijkbureau Noordwest, Marieke Hofstee, 030-2863920.


14. Hondenopvang stopgezet in Dierenasiel Oude Houtensepad

De college van b en w heeft besloten de geluidsoverlast die het Dierenasiel aan het Oude Houtensepad veroorzaakt, niet langer te gedogen. Wethouder Gispen gaat in goed overleg met het Dierenasiel direct tijdelijke opvang elders regelen voor de honden in het asiel. Gispen heeft besloten dat er vanaf maandag 18 maart a.s. geen nieuwe honden meer mogen worden toegelaten in het asiel. De gemeente zet daarnaast alles op alles om tijdelijke opvang voor 25 honden elders te vinden totdat de nieuwbouw van het Dierenasiel aan de Koningsweg gereed is. Verwachting is dat de honden die nu nog in het Dierenasiel zijn ondergebracht in de loop van de komende weken elders zullen worden opgevangen. Vanaf uiterlijk 1 mei a.s. zullen er geen honden meer in het asiel zijn ondergebracht.