Gemeente Helmond


27 maart 2002
Verbod voor vrachtwagens deel Kanaaldijk

Op de Kanaaldijk N.W. komt tussen de Julianalaan en de Kasteelbrug een verbod voor doorgaand vrachtverkeer. Dit heeft het college van B&W gisteren besloten. Het college wil dat het centrumdeel van de Kanaaldijk verkeersluw wordt. Het vrachtverkeerverbod en een herinrichting moeten op korte termijn effect sorteren. Aan de hand van de resultaten van de studie hoofdwegenstructuur wordt bekeken welke maatregelen op de lange termijn nodig zijn om het doorgaande verkeer uit het centrum te weren. Met het instellen van een vrachtverkeerverbod wordt het doorgaande vrachtverkeer geweerd zonder dat het bestemmingsverkeer gehinderd wordt. Dit verbod geldt voor alle typen vrachtverkeer.

Sinds de openstelling van de N279 is er een nieuwe noord-zuidroute voor doorgaand verkeer. Dit heeft geresulteerd in een afname van het verkeer op de Kanaaldijk met 30%. Het vrachtverkeer op de Kanaaldijk is zelfs met ruim 60% afgenomen. Toch rijden er hier nog zo'n 8250 voertuigen per etmaal.
Bij de herinrichting van de Kanaaldijk wordt ook rekening gehouden met het terugdringen van doorgaand verkeer in het centrumdeel. Zo zal het deel tussen de Beatrixlaan en de Kasteelbrug als plateau worden uitgevoerd.

Ook is het college van mening dat de doorstroming en veiligheid op de nieuwe route (N266-Rochadeweg-N279) beter moet. Zo moet de afwikkeling van het verkeer op de Rochadeweg bij de diverse kruisingen worden verbeterd. Door (vooralsnog tijdelijke) verkeerslichten te plaatsen op de kruisingen met de Varenschut, Graandijk, Korendijk en de Verbindingsweg moet het (vracht)verkeer vanaf het bedrijventerrein BZOB veilig en snel de Rochadeweg op kunnen rijden. De provincie is van mening dat op de kruising N279-Rochadeweg tijdelijke verkeerslichten geplaatst zouden moeten worden. Het college is het hiermee eens. Dit wordt momenteel voorbereid. Daarnaast zal het gemeentebestuur de provincie verzoeken om de huidige verkeerslichten bij de kruising Rochadeweg-N266 aan te passen. Wellicht dat een gehele herinrichting van deze kruising tot de mogelijkheden behoort. Dit alles met het oog op een beter gebruik van de nieuwe route.
Het college is tenslotte van mening dat de oversteek Vlierdensebosdijk-N279 ongelijkvloers moet zijn. De huidige situatie is onveilig. De uitwerking hiervan vindt momenteel al samen met de provincie plaats.