Gemeente Groningen

27
MRT
13.04

Persbericht

Cirkelvorm Emmaplein in ere hersteld
26-03-2002

Het Emmaplein moet een representatiever plein worden als entree tot de binnenstad. In hoofdlijn gaat het ontwerp terug naar de wijze waarop het plein vroeger was ingericht. Van de oorspronkelijke heldere opzet is weinig meer over: de cirkelvorm is nog maar nauwelijks te herkennen. Het ontwerp moet deze cirkelvorm herstellen en beter zichtbaar maken. B&W hoopt de drie maanden durende herinrichting medio september te kunnen starten.

Markeren cirkelvorm
Belangrijk element in het ontwerp is het herstellen en beter zichtbaar maken van de het plein als cirkelvorm. Van oorsprong is het Emmaplein immers een rond plein waar het verkeer omheen rijdt. Met de invoering van de elektrische tram werd het plein doormidden gesneden. In feite resteren nu nog twee halve schijven, doorsneden door vier rijbanen met aanliggende trottoirs. Het plein moet nu weer worden teruggebracht tot die cirkel met een plantsoenachtig midden waar het verkeer omheen wordt geleid. Door te kiezen voor afwijkende materialen en kleuren, een natuurstenen rand en bijzonder vormgegeven verlichting moet de cirkelvorm weer veel duidelijker worden gemarkeerd.

Uitgangspunten ontwerp
Voor het Emmaplein zullen grotendeels dezelfde uitgangspunten gelden als voor het Hereplein:

* Het fiets- en autoverkeer rijdt om het plein heen over asfaltstroken;

* Het openbaar vervoer rijdt midden over het plein; daar wordt de bestrating uitgevoerd in rode klinkers. Binnen de cirkel wordt de rijbaan iets opgetild. De cirkel wordt gesloten d.m.v. een natuurstenen band rondom het middenplein;

* De bushokjes worden verplaatst naar het begin van de halteplaats. De busstop van Rem Koolhaas en andere kunstwerken blijven gehandhaafd.

* De voorrangssituatie wordt gewijzigd. In het nieuwe plan krijgt rechts voorrang.

Groeimogelijkheden bomen
Omwille van de bomen wordt de rijbaan van het Emmaplein iets smaller uitgevoerd dan die van het Hereplein. Desondanks kunnen op de rijbaan twee autos naast elkaar rijden. In de huidige situatie staan acht bomen te dicht bij de trotttoirrand, die omhoog wordt gedrukt door de wortels. Straks komt de trottoirrand verder van deze bomen af te liggen waardoor de groeimogelijkheden voor de bomen worden verbeterd. Eén boom aan de kop van de singel zal verplant worden omdat deze middenin het trottoir staat.

Planning
De uitvoering van het werk zal medio september 2002 starten. De herinrichting zal ongeveer drie maanden duren. Niet het hele plein wordt ineens aangepakt, maar eerst de ene helft en daarna de tweede helft. Vervolgens is het middendeel aan de beurt.