Ingezonden persbericht


Ontwikkelingen op telefoniemarkt volgens Ascom voor zakelijke gebruiker niet altijd optimaal

Zakelijke telefoongebruiker moet vooraf goede afweging maken

Utrecht, 27 maart 2002 - Het Europese Telecommunicatie Standaardisatie Instituut (ETSI) dringt aan op de uitwisselbaarheid van telefoons van verschillende merken. Bij privé-telefoons in huishoudens werkt dit prima, maar zijn de gevolgen voor de zakelijke gebruiker ook gunstig?

In thuissituaties kunnen Digital Enhanced Cordless Telecommunication, kortweg DECT-telefoons van verschillende leveranciers goed met elkaar communiceren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het open protocol, ook wel Generic Access Protocol (GAP) genoemd. GAP ondersteunt alle mogelijkheden om te bellen en gebeld te worden. Ook in het zakelijke telefoonverkeer wordt GAP steeds vaker toegepast. Maar dit leidt tot meer problemen.

Toestel bepaalt geluidskwaliteit
Wanneer de gebruiker door een gebouw loopt met zijn DECT-toestel zorgt het telefoontoestel, de handset, ervoor het geluid goed is. Dit wordt ook wel de omschakeling van een toestel van de ene naar de andere cel genoemd binnen een ´multi cel´ omgeving. En hier gaat het nog wel eens mis. Probleem is dat de schuld dan vaak wordt geschoven op een niet goed werkend GAP-systeem.
De oorzaak hiervan ligt volgens Sjoerd de Jong, business unit manager van Ascom, echter ergens anders. "Slechte telefoonverbindingen en andere ongemakken zijn vrijwel altijd te wijten aan de kwaliteit van de software en radiogevoeligheid van de handset." Ascom biedt daarom als leverancier van telecommunicatiesystemen voor het midden- en kleinbedrijf de Ascotel Office en 9d DECT telefoons die dit euvel verhelpen.

Door toepassing van GAP in het zakelijke telefoonverkeer hebben gebruikers van een systeem-eigen-handset en de GAP-handset niet meer dezelfde functies tot hun beschikking. "De gebruiker van de systeem-eigen-handset zal alle functies en display eigenschappen van het telefoonsysteem kunnen gebruiken," aldus De Jong. De gebruiker van de GAP-handset kan dit echter niet. Zo kan degene die gebeld wordt bijvoorbeeld niet meer het telefoonnummer en de centraal opgeslagen naam in het display van zijn telefoon zien, maar alleen nog het telefoonnummer. Ook is het mogelijk dat bepaalde logische functies van het telefoonsysteem ingewikkelder worden.

Voorkomen van teleurstellingen
De ontwikkeling van een open standaard, zoals GAP, is volgens Ascom toe te juichen. Maar De Jong houdt zijn bedenkingen bij de toepassing voor zakelijke gebruikers. "De zakelijke gebruiker zal moeten overwegen of het onder bepaalde omstandigheden niet beter is om gebruik te maken van het geïntegreerde DECT-systeem. Hiermee kunnen teleurstellingen worden voorkomen. Een gebruiker is dan verzekerd van een goede lijn en eenvoudige procedures. Bij toepassing van GAP kan dit allemaal veranderen."

Ascom PBX
Ascom PBX is een divisie van Ascom en ontwikkelt en verkoopt al meer dan 30 jaar telecommunicatiesystemen voor het midden- en kleinbedrijf. In Europa heeft Ascom PBX ruim 100.000 Ascotel PBX
(telefooncentrale)systemen geïnstalleerd. In Nederland is Ascom PBX een bedrijfsonderdeel van Ascom Nira.

Ascom Nira
Ascom Nira (Utrecht), leverancier van communicatie- en beveiligingssystemen, is onderdeel van de internationale Ascom Groep. Ascom Nira biedt in Nederland werk aan ruim 280 mensen. Ascom Nira levert sinds 1947 communicatie- en beveiligingssystemen voor zowel bedrijven als instellingen in de gezondheids- en extramurale zorg. Ascom Nira heeft hierin een leidende positie opgebouwd en heeft een jaaromzet van ruim f 79 miljoen.