Provincie Groningen

Groningen, 27 maart 2002 Persbericht nr. 54

Overheden willen Milieu Effect Rapportage over verbindingsweg Roden/Leek naar de A7

Gedeputeerde Staten van Drenthe en Groningen en de colleges van B & W van de gemeenten Noordenveld, Marum en Leek hebben besloten een vrijwillige Milieu Effect Rapportage (MER) uit te voeren naar de mogelijkheden en gevolgen van een nieuwe verbinding vanuit Roden en Leek naar de A7. De kwetsbaarheid van de natuur en het landschap rond Leek en Roden en de grote betrokkenheid van bewoners en bedrijven zijn de hoofdredenen voor het starten van deze vrijwillige m.e.r.-procedure.

De betrokken overheden concluderen dat een verbindingsweg van Roden via Leek naar de bestaande aansluiting van de A7 bij Boerakker wellicht onvermijdelijk is. De belangrijkste redenen hiervoor zijn:
* Grote toename van het verkeer in en om Leek en Roden de komende decennia;

* Situering van nieuwe woonwijken in het gebied tussen Roden en Leek;

* Capaciteitsproblemen op de nu al drukke N372, die behalve een ontsluitende functie voor Leek en een deel van Noordwest Drenthe naar de A7 ook een belangrijke locale verbindingsfunctie heeft;
* Verkeersproblemen binnen Leek (met name op de Auwemalaan);
* Het realiseren van een directe ontsluiting van Roden.
Een verplicht onderdeel van de m.e.r.-procedure is het zorgvuldig beschrijven en vergelijken van de milieueffecten van diverse verkeerskundige alternatieven. Dit brengt de gevolgen voor natuur, milieu, landschap, verkeer en leefomgeving duidelijk in kaart. De kwaliteit van deze rapportage wordt bewaakt door een onafhankelijke commissie van deskundigen, de landelijke MER-commissie. Behalve de mogelijkheden voor een westelijke verbindingsweg zullen ook de mogelijkheden voor bestaande wegverbindingen worden bestudeerd.

Een MER is multidisciplinair van aard. Reden hiervoor is de interactie tussen de eventueel nieuw aan te leggen wegverbinding en de te ontwikkelen woonwijken. Dit heeft consequenties voor de aspecten verkeer en vervoer, geluid, lucht, landbouw, natuur en landschap, archeologie, bodem en water.

Er zijn meerdere inspraakmomenten in het traject, waarbij burgers, bedrijven en belangengroeperingen de mogelijkheid hebben om te reageren en eigen alternatieven naar voren te brengen. Binnenkort wordt over de procedure een eerste informatieavond georganiseerd. Vertegenwoordigers van omwonenden wordt gevraagd deel te nemen aan een bewonersklankbordgroep.