Gemeente Waalre

27-03-2002: verzoek college van B&W aan minister van V&W: 'Heroverweeg aanleg busbaan N69'.


---
VERZOEK COLLEGE VAN B&W AAN MINISTER VAN V&W:

HEROVERWEEG AANLEG BUSBAAN N69

Waalre, 27 maart 2002 - Het college van Burgemeester en Wethouders van Waalre heeft de Minister van Verkeer & Waterstaat schriftelijk verzocht om de aanleg, en in ieder geval het moment van aanleg, van de vrije busbaan op de Valkenswaardseweg (N69) tussen de Kon. Julianalaan en de Lissevenlaan in heroverweging te nemen. Het college van B&W is van mening, dat de aanlegkosten van de busbaan niet in verhouding staan tot de baten ervan.

Het college wijst de Minister in zijn verzoek op momenteel in voorbereiding zijnde verkeersalternatieven, waarvan de gevolgen nog niet zijn ingemeten, maar die op het weggedeelte waarlangs de busbaan is gepland positieve verkeerseffecten zullen hebben. De optelsom van deze voorgenomen maatregelen én de scheve kosten/batenverhouding van de busbaan, vormen voor B&W aanleiding om de Minister te vragen de daadwerkelijke uitvoering, dan wel het uitvoeringstijdstip ervan, te heroverwegen.

Scheve kosten/batenverhouding

De start van de aanleg van de vrije busbaan in Aalst staat gepland voor juni 2002. Deze busbaan dient een bijdrage te leveren aan verbetering van de doorstroming, regelmaat en stiptheid van het openbaar vervoer op het traject Valkenswaard - Waalre (kerkdorp Aalst)
- Eindhoven. Echter, B&W vinden de nettoverdienste van de busbaan, te weten twee minuten tijdwinst, niet in verhouding staan tot de aanlegkosten ervan (circa 3,3 miljoen gulden/circa 1,5 miljoen euro). Temeer omdat de busbaan slechts nut heeft gedurende een korte periode per werkdag (periode 07.30-08.30 uur) in één rijrichting (zuid-noord). Tijdens dit kneluur zouden drie bussen gebruikmaken van de busbaan.

Verkeersalternatieven

In zijn verzoek wijst het college de Minister op het binnenkort in de kom van Aalst in te voeren Vecomsysteem (beïnvloeding van verkeersregelinstallaties door de bus). Het exacte effect van Vecom op de doorstroming is nog niet bekend. Echter, deze relatief eenvoudige en weinig infrastructurele maatregelen vergende maatregel zal ook op het weggedeelte waarlangs de busbaan is gepland positieve effecten hebben en daarmee een deel van de hoge busbaaninvestering, in ieder geval voorlopig, overbodig maken.

Daarnaast wijst het college de Minister in zijn verzoek op het overleg dat momenteel gaande is tussen de gemeenten Valkenswaard, Bergeijk, Veldhoven en Waalre, het SRE en de Provincie Noord-Brabant. Dit overleg is gericht op het op relatief korte termijn realiseren een westelijke rondweg (Keersopperdreef). Deze weg zal leiden tot vermindering van het verkeersaanbod op de N69, hetgeen de doorstroming van het openbaar vervoer zal bevorderen, ook gedurende het kneluur.

Dringend appèl

Tegen deze achtergronden is het college van B&W van mening dat, nu het nog kan, de uitvoering dan wel het uitvoeringstijdstip van de busbaan moet worden heroverwogen. Het college acht de aanlegkosten te hoog om de opbrengst te kunnen rechtvaardigen. Alternatieve verkeersmaatregelen zijn in voorbereiding. Uitgaand van de omstandigheid dat eenmaal gedane uitgaven niet meer kunnen worden teruggedraaid, doet het college een dringend beroep op de Minister om tot deze heroverweging over te gaan.