Gemeente Hoogezand-Sappemeer

persberichten

(terug)

Hoogezand, 27 maart 2002 Persbericht 2002/37

Geld beschikbaar voor pilot stillere goederentreinen

Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat stelt financiële middelen beschikbaar voor het uitvoeren van een pilot met stillere goederentreinen. De gemeente Hoogezand-Sappemeer, de provincie Groningen, het Rail Service Centrum Groningen en de railvervoerder ACTS hebben een haalbaarheidsstudie naar het aanpassen van de ACTS-treinen laten verrichten en een projectplan ingediend bij het Ministerie. De geluidsbeperkende maatregelen voor de wagons bestaan uit het aanbrengen van schijfremmen en wieldempers. Na een jaar komen daar nog zogenoemde wielschorten bij.

Inmiddels heeft ACTS, de railvervoerder van het Rail Service Centrum Groningen, aanvullende eisen aan de pilot gesteld. Deze aanvullende eisen zouden tot risico's voor het project leiden. Het Ministerie vraagt daarom Railion, de vervoerder van NedMag Industries in Veendam, mee te willen werken aan deze pilot. De lading van deze goederenwagons bestaat hoofdzakelijk uit kalkmagnesium. Deze verbinding heet de Dolomiet-shuttle. Railion heeft in principe positief gereageerd op het verzoek tot deelname. Verder heeft het Ministerie laten weten aanvullende innovatieve maatregelen te willen nemen aan het spoor.

Gevolgen
Railion heeft 26 wagons die mee kunnen doen in de pilot, in plaats van de 49 van ACTS. Ook de frequentie van de Railion-pendel ligt lager, namelijk op drie keer per week in de avond en nacht in plaats van elke werkdag. Naast de pilot is de aanbeveling gedaan een proefbaanvak van ongeveer 1 kilometer lengte tussen de stations Hoogezand-Sappemeer en Sappemeer-Oost vervroegd aan te passen zodat daardoor geluidreductie optreedt. Door het lagere aantal wagons van Railion ontstaan mogelijkheden om het proefbaanvak te verlengen.

(top)