Rotterdam, 27 maart 2002

Jaarcijfers 2001

· Bedrijfsresultaat stijgt van EUR 23,5 miljoen in 2000 naar EUR 25,6 miljoen in 2001.
· Resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening na belastingen stijgt van EUR 14,2 miljoen in 2000 naar EUR 18,7 miljoen in 2001.
· Resultaat voor interest en belastingen plus afschrijving (EBITDA) neemt toe van EUR 66,2 miljoen naar EUR 67,6 miljoen
· Per saldo buitengewone lasten na belastingen van EUR 1,3 miljoen
· Resultaat na belastingen stijgt van EUR 14,2 naar EUR 17,4 miljoen
· Netto winst per aandeel bedraagt EUR 2,38 (2000: EUR 1,99)
· Dividendvoorstel EUR 1,10 per aandeel van EUR 4,60 nominaal
· Implementatie herziene strategie op koers
· Vooruitzichten: eenzelfde resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening als over 2001.

Toelichting op het resultaat
In het jaar 2001 is het bedrijfsresultaat van Smit Internationale N.V. uitgekomen op EUR 25,6 miljoen, wat een stijging van 9% betekent ten opzichte van 2000 (EUR 23,5 miljoen). Het totaal van de overige opbrengsten (de boekwinst op verkoop van schepen) bedraagt EUR 2,8 miljoen (in 2000: EUR 14,3 miljoen).
De stijging van het bedrijfsresultaat is grotendeels het gevolg van verbeterde resultaten in de Marktgroep Port & Coastal, die een verbetering van het bedrijfsresultaat realiseerde van 26% van EUR 15,3 miljoen in 2000 naar EUR 19,3 miljoen in 2001. De Marktgroep Salvage & Towage realiseerde een stijging van 42% van het bedrijfsresultaat naar EUR 10,1 miljoen in 2001 ten opzichte van EUR 7,1 miljoen in 2000. Daarnaast droegen ook de niet-geconsolideerde deelnemingen positief bij aan de resultaatsverbetering met een resultaat van EUR 9,1 miljoen (2000: EUR 4,8 miljoen). De Marktgroep Contracting, waarvan SMIT in 2001 besloten heeft een groot gedeelte van de activiteiten te beëindigen of af te stoten, boekte een bedrijfsresultaat van EUR 0,7 miljoen. Hierbij dient aangetekend te worden dat de resultaten van de af te stoten ondernemingen vanaf 1 juli 2001 verantwoord zijn onder de buitengewone baten en lasten.
Het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening na belastingen steeg met 32% van EUR 14,2 miljoen in 2000 naar EUR 18,7 miljoen in 2001.

De buitengewone lasten van in totaal EUR 29,7 miljoen worden, zoals vermeld in het halfjaarbericht, veroorzaakt door een getroffen reorganisatievoorziening voor de beëindiging van de olie en gas gerelateerde activiteiten. De eerder aangekondigde vrijval van de surveyvoorziening (onderhoudsvoorziening voor schepen) leidt tot een buitengewone bate van EUR 17,8 miljoen.
Na een belasting bate van EUR 10,6 miljoen, waaronder een bate als gevolg van de liquidatie van de vestiging in Duitsland, resteert per saldo een buitengewone last van EUR 1,3 miljoen.

Ontwikkelingen binnen SMIT
De strategie van de onderneming is in het verslagjaar 2001 grondig herzien. Op basis van de nieuwe strategie is de bestaande portefeuille van activiteiten tegen het licht gehouden. De hoofdlijnen van de nieuwe strategie en de hieruit voortvloeiende maatregelen, zijn door de Directie reeds bekendgemaakt bij de presentatie van de halfjaarcijfers over 2001 (persbericht 23 augustus 2001).
Als gevolg van de nieuwe strategie heeft de onderneming:
· haar activiteiten in cyclische markten drastisch verminderd.
· zich in toenemende mate gericht op activiteiten die zijn gebaseerd op lange termijn contracten, waaronder contracten voor on- en offshore terminals.
· slecht presterende activiteiten waarvan het toekomstperspectief onvoldoende is, verkocht.
· de organisatie transparanter en inzichtelijker gemaakt.

De onderneming zal zich verder richten op activiteiten waar zij haar bestaande marktaandeel verder kan vergroten op basis van huidige marktpositie en expertise. Dit betekent dat SMIT zich in de toekomst vooral zal concentreren op (haven en terminal) sleepdiensten, berging, transport en zwaar hijswerk.

Belangrijk onderdeel van de nieuwe strategie is het besluit dat in 2001 werd genomen om zich terug te trekken uit de olie en gas gerelateerde offshore activiteiten, alsmede de zelfvarende transportschepen te verkopen. Het betekent een verlies van 275 arbeidsplaatsen. Een groot deel van de betrokken personeelsleden kan in dienst blijven van de bedrijven die inmiddels zijn afgestoten.

De nieuwe structuur van de onderneming omvat, per 01-01-2002, vier divisies;
· Harbour Towage: havensleepdiensten
· Terminals: maritiem management en ondersteuning aan offshore en onshore terminals
· Salvage: berging, wrakopruiming, milieuzorg en advisering
· Transport & Heavy lift: pontonverhuur, zwaar transport, (zee)sleepvaart, zwaar hijswerk, uitvoering en ondersteuning van civiele werken op het water.

Ontwikkelingen per Marktgroep

Port & Coastal
Havensleepdiensten, terminal assistenties, kust- en riviersleepvaart, duwvaart, pontonverhuur, bokkenverhuur, inshore civiele en bergingsactiviteiten en duikwerkzaamheden (profiel tot en met 31-12-2001).

Het bedrijfsresultaat van deze Marktgroep steeg met 26% van EUR 15,3 miljoen in 2000 naar EUR 19,3 miljoen in 2001. Hierbij dient te worden opgemerkt dat in het vorige boekjaar voor EUR 8,3 miljoen aan overige bedrijfsopbrengsten is verantwoord uit hoofde van gerealiseerde boekwinsten op de verkoop van schepen. In 2001 waren de boekwinsten op de verkoop van schepen met een totaal van EUR 1,7 miljoen aanzienlijk lager dan in 2000.

De verbetering van het resultaat vindt zijn oorzaak in de uitbreiding van Terminal activiteiten. Dit zijn activiteiten waarbij wordt geassisteerd bij het meren en ontmeren van schepen aan een offshore boei of een vaste wal terminal. Al naar gelang de wensen van een klant kan ook worden geassisteerd bij zaken als onderhoud, loodsdiensten, ladinginspectie en milieucontrole. Deze vorm van maritieme dienstverlening vormt een duidelijke winstgevende groeisector.

Salvage & Towage
Maritieme berging en wrakopruiming, advisering en zeesleepvaart (profiel tot en met 31-12-2001).

Het bedrijfsresultaat van deze Marktgroep steeg met 42% van EUR 7,1 miljoen in 2000 naar EUR 10,1 miljoen in 2001.
Bij bergingen wordt gebruik gemaakt van materieel en diensten van andere Marktgroepen. Dit is ook gebeurd bij grote bergingsoperaties zoals die van de Russische onderzeeboot 'Kursk' en het Japanse schip 'Ehime Maru'. Derhalve genereert Salvage & Towage ook omzet - en dus resultaat - binnen andere onderdelen van SMIT.

Contracting
Maritieme aannemerij voor de civiele en offshore industrie, horizontaal gestuurd boren, zwaar transport en zware installatie activiteiten. (NB: SMIT is - als gevolg van de nieuwe strategie - per 30-06-2001 gestopt met deze activiteiten)

Het bedrijfsresultaat van de Marktgroep Contracting bedraagt EUR 0,7 miljoen. Vanwege het besluit tot beëindiging van de Contracting activiteiten, zijn de resultaten van de af te stoten ondernemingen vanaf 1 juli 2001 verantwoord onder de buitengewone baten en lasten. De kosten die voortvloeien uit de reorganisatie zijn in de jaarrekening eveneens verantwoord onder het buitengewone resultaat.

Niet-geconsolideerde deelnemingen
De deelnemingen hebben in het verslagjaar uitstekend gepresteerd. Het resultaat steeg van EUR 4,8 miljoen naar EUR 9,1 miljoen, voornamelijk door Keppel Smit Towage (havensleepdiensten in Singapore) en SmitWijs (zeesleepvaart).

Dividend
Het beleid is erop gericht om tussen de 40% en 50% van het netto resultaat als dividend aan aandeelhouders uit te keren. Uitgaande van de goedkeuring van de Jaarrekening zal over het verslagjaar een dividend in contanten worden uitgekeerd van EUR 1,10 per gewoon aandeel van EUR 4,60 nominaal (46%). De uitkering zal geschieden onder aftrek van 25 % dividendbelasting.

Gebeurtenissen na balansdatum
In het kader van de gewijzigde strategie en reorganisatie is in 2002 een aantal eenheden en onderdelen afgestoten.
1. Het zwaar transportschip SMIT EXPRESS is verkocht aan Torch Offshore Inc.


2. Voor de verkoop van Smit Land & Marine Engineering Ltd. - inclusief personeel - is een 'letter of intent' getekend met een potentiële koper. (Fuel subsea Engineering in Woking, Verenigd Koninkrijk, is - reeds in 2001 - overgenomen door Intech Engineering Ltd.)
3. SMIT is in een vergevorderd stadium van onderhandelen om het multipurpose offshore installatie vaartuig SMIT PIONEER te verhuren met een optie tot koop.
4. Het Bergings- en Transportbedrijf Scheffer (BTS) in Lelystad is verkocht aan de Koninklijke Wagenborg Groep.

Per saldo zullen deze gebeurtenissen geen materiële invloed hebben op het resultaat.

Vooruitzichten 2002
Gezien de voortdurende onzekerheden in bepaalde markten waarin de onderneming actief is, verwacht de Directie voor 2002 ongeveer eenzelfde resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening als over 2001. Deze verwachting is gebaseerd op een verdere verbetering van het resultaat van de Divisies Harbour Towage en Terminals. Het resultaat van Salvage is onvoorspelbaar en derhalve voorzichtig gecalculeerd.
Het beoogde rendement van de Divisie Transport & Heavy Lift wordt, gelet op het nog lopende sanerings- en integratieproces nog niet gehaald.

Wijziging Directie
Zoals bij zijn aantreden in 1997 is afgesproken, zal de huidige voorzitter van de Directieraad, de heer N.W.G. Buis, aftreden op de komende aandeelhoudersvergadering op 22 mei 2002. De Raad van Commissarissen heeft besloten de heer B. Vree te benoemen als zijn opvolger. De heer Vree is sinds december 2000 lid van de Directie.

Voor nadere informatie:
Smit Internationale N.V.
Dhr. N.W.G. Buis, Voorzitter Directieraad
Dhr. L. Walder, Investor Relations
Telefoon: +31 (0)10 - 4549911

Profiel SMIT
SMIT heeft een traditie van 160 jaar dienstverlening in de maritieme sector.
Met een combinatie van kennis, ervaring en materieel heeft SMIT een uitstekende reputatie opgebouwd. Onze houding is: 'do it right the first time!'.
Om de klanten altijd en overal op de beste manier van dienst te zijn, heeft SMIT kantoren in alle werelddelen.

De diensten van SMIT zijn onderverdeeld in vier divisies:
· Harbour Towage: havensleepdiensten en gerelateerde maritieme diensten
· Terminals: maritiem management en ondersteuning aan offshore en onshore terminals
· Salvage: berging, wrakopruiming, milieuzorg en advisering
· Transport & Heavy lift: pontonverhuur, zwaar transport, (zee)sleepvaart, zwaar hijswerk, uitvoering en ondersteuning van civiele werken op het water.