Gemeente Amsterdam

Geen exploitatierisico Clipper meer voor Amsterdam

In ruil voor de overdracht van een deel van het eigendom, draagt de gemeente Amsterdam geen exploitatierisico meer voor de Clipper Stad Amsterdam. De gemeenteraad is vanmiddag akkoord gegaan met de door wethouder Hooijmaijers (Economische Zaken) voorgestelde structuurwijziging.
In 1997 is de gemeente een samenwerkingsovereenkomst aangegaan met Randstad voor de bouw en ingebruikneming van de Clipper. Dit was een 100% gemeentelijke besloten vennootschap.
De structuurwijziging betekent niet alleen dat de gemeente geen enkel exploitatierisico meer draagt, maar ook dat de eigendomsverhoudingen zijn aangepast. De huidige Vennootschap Onder Firma (VOF) wordt ontbonden en vervangen door een nieuwe waarin het eigendom van het schip de enige activiteit is. De gemeente zal 32,6% van deze VOF bezitten, corresponderend met het door de gemeente Amsterdam ingebrachte kapitaal (6,81 miljoen Euro), gedeeld door de getaxeerde waarde van het schip (20,87 miljoen Euro).
Vanaf 1 januari 2001 zal Randstad Beheer alle exploitatierisico's lopen. Voor de periode tot 1 januari 2001 wordt het exploitatieverlies van 0,2 miljoen Euro door beide partijen gezamenlijk gedragen. Randstad zal ook alle investeringen en kosten voor groot onderhoud voor zijn rekening nemen. Afgesproken is dat op zijn vroegst over vijf jaar de exploitatieperspectieven opnieuw kunnen worden bezien. Tot slot is vastgelegd dat de thuishaven en de naam van het schip niet veranderen en dat het schip beschikbaar blijft voor Sail en voor andere promotionele activiteiten van de gemeente Amsterdam. Zo heeft de gemeente Amsterdam de Clipper tijdens de internationale vastgoedbeurs in Cannes, de MIPIM, vorige maand gebruikt voor presentaties en ontvangsten. De aanwezigheid van het historische schip heeft zeker bijgedragen aan de succesvolle aanwezigheid en presentatie van de gemeente Amsterdam op deze toonaangevende beurs.

Marleen Nieuwenhuis
© gemeente Amsterdam - 28-03-2002