Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) Persbericht 28-03-2002

Internet-aankopen consument steeds meer bij Nederlandse eRetailer

Online bestedingen groeien nog steeds

De online bestedingen van Nederlandse consumenten zijn in 2001 met ruim 50% toegenomen in vergelijking met het jaar ervoor. Deze groei wordt veroorzaakt door een groter aantal kopers èn door een hoger aankoopbedrag per koop. De bestedingen bedroegen circa 320 miljoen euro. Dat is ongeveer 0,4 procent van de detailhandelsbestedingen in 2001. Consumenten kopen vooral bij Nederlandse internetwinkels (87% van de aankopen). De Nederlandse internetwinkels winnen bij de Nederlandse consument terrein van de Amerikaanse internetwinkels. Dit blijkt uit de eRetailing Monitor van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel over het eerste halfjaar van 2001. Het onderzoek is uitgevoerd door Blauw New Media te Rotterdam.

Geringe omzet
Bekend is de verkoop van consumentenelektronica via het web, maar producten op het gebied van huis en tuin worden ook steeds meer elektronisch verhandeld. Kijkend naar de eRetailers dan zien we steeds meer bekende Nederlandse winkelnamen op internet. Opvallend is dat de fooddetailhandel inmiddels flink aan de weg timmert: de toename van het foodaanbod op internet is meer dan verdubbeld. Over de hele linie zijn het vooral de postorderaars die groeien, maar zij hebben niet het leeuwendeel van de omzet. Dat zijn de vele MKB-bedrijven die hun waren via internet aanbieden. De bedrijven kennen in het algemeen overigens geen indrukwekkende omzet. Bijna de helft van de onderzochte webwinkels heeft in 2001 een omzet van minder dan 225.000,-. Verder zien we dat zeventig van de bedrijven na 1999 is opgericht. Er moet nog veel ervaring en professionaliteit worden opgebouwd.

Vaak ook fysieke winkel
Tweederde van de eRetailers verkoopt zijn producten niet alleen via internet, maar heeft ook de beschikking over een fysieke winkel en/of een gedrukte catalogus. Multi-channel verkopen wordt dit fenomeen genoemd, het benutten van diverse kanalen voor de verkoop. Het verkopen van producten aan consumenten is geen exclusieve activiteit voor ondernemers met een detailhandelsachtergrond, overigens: bijna een kwart van de ondernemers komt van buiten de detailhandel.

Meer informatie
Meer resultaten van de eRetailing Monitor zijn te vinden op de ITB (Informatietechnologie en Betalingsverkeer)-site van het HBD: http://itb.hbd.nl