Productschap Tuinbouw
Supermarkt belangrijkste afzetkanaal bloembollen in België
In België is de supermarkt het belangrijkste afzetkanaal voor de
verkoop van bloembollen die in het voorjaar bloeien. Ook in Italië
halen de meeste consumenten hun tulpen, krokussen en hyacinten bij de
grootgrutters. In Polen verkopen de zadenwinkels en tuincentra de
meeste voorjaarbloeiers aan de consumenten. Dat blijkt uit een
vergelijkend marktonderzoek van het Productschap Tuinbouw (PT) in
België, Polen en Italië.
In het najaar van 2001 kocht de helft van de Belgische huishoudens
voorjaarsbloeiers. Een kleine 45 procent hiervan heeft dit bij een
supermarkt gedaan. Ruim dertig procent van de kopers haalde de
bloembollen bij een tuincentrum. Ook de markt en de doe-het-zelfzaak
scoorden als aankoopkanaal nog aardig. Tulpen waren in 2001 veruit
favoriet bij de Belgische kopers van voorjaarbloeiers. Op een gedeelde
tweede plaats kwamen narcis, krokus en hyacint. Minder populair bij de
Belgen waren iris, blauw druifje en sneeuwklokje. Per kopende
huishouding werd in België vorig jaar gemiddeld 31 euro besteed voor
de aankoop van bloembollen.
Polen
Een kwart van de Poolse huishoudingen kocht in 2001 voorjaarsbloeiers.
Zadenwinkels en tuincentra waren vorig jaar in Polen de belangrijkste
aankoopplaatsen voor voorjaarsbloeiers. Op de derde plaats kwam de
bloemist. Van de voorjaarsbloeiers stonden tulpen in 2001 bovenaan het
Poolse bollenboodschappenlijstje, gevolgd door narcis, krokus en
hyacint. De huishoudingen in Polen besteden minder geld aan
bloembollen in vergelijking met België. Gemiddeld gaven ze vorig jaar
13 euro uit aan de lentebodes.
Italië
Slechts twintig procent van de Italiaanse huishoudens kocht vorig jaar
bloembollen. Van deze kopers haalde eenderde de voorjaarsbloeiers bij
de supermarkt of rechtstreeks bij de teler. In Italië zijn de
tuincentra minder belangrijk als afzetkanaal in vergelijking met Polen
en België. Hun aandeel in de bollenverkopen kwam vorig jaar uit op nog
geen vijftien procent. De Italianen kopen vaak maar één soort
bloembol. De keuze valt dan meestal op de tulp. Krokussen waren in
2001 niet populair onder de Italiaanse bloembollenkopers. De uitgaven
aan bollen bedroegen vorig jaar in Italië gemiddeld 19 euro per
kopende huishouding.
De rapporten over België (PT 2002-12), Italië (PT 2002-13) en Polen
(2001-105) zijn voor handelaren en telers gratis op te vragen bij het
Productschap Tuinbouw onder telefoonnummer 079-3470633 of e-mail
j.claassen@tuinbouw.nl