Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

5-4-2002; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Japan, circuit Suzuka

HARU AOKI: NIEUW FRAME VERGT (TE) VEEL AANPASSINGEN

KROMME KROONPLATEN BEZORGEN JARNO JANSSEN TIJDNOOD

De eerste trainingsdag voor de opening van het nieuwe Grand Prix wegrace-seizoen op het Japanse circuit van Suzuka verliep voor het Nederlandse DeGraaf Grand Prix Team nog niet op rolletjes. Het zat simpelweg tegen , meldde teamdirecteur Arie Molenaar vanuit een redelijk warm Japan. Haruchika kreeg voor zijn Honda RSW 250- ontwikkelingsmachine deze week nog een nieuw gemodificeerd frame. Maar daar was dus nog niet mee gereden. De aanpassingen die voor dit rijwielgedeelte met de voor en achtervering gedaan moeten worden, konden vandaag tijdens de 1e trainingsdag pas worden uitgeplozen. En juist met het vinden van die juiste afstelling zat het tegen. We kwamen er in de korter geworden trainingsperiode niet uit , aldus Molenaar. De kwalificatietrainingen voor de 250cc klasse zijn met ingang van dit nieuwe GP-seizoen namelijk van 60 naar 45 minuten terug gebracht, terwijl de officiële tijdtraining voor de 125cc coureurs in plaats van 45 in voorgaande jaren nu slechts 30 spannende minuten duurt.

Ook Jarno Janssen had op een vloeiender verloop van zijn come-back in de 250cc GP s gehoopt. Het ging erg goed. Ik stond in de vrije training (die overigens nog wel 60 minuten duurt) constant op een 18e plaats. Naar volle tevredenheid, totdat ik een 2e reeks rondjes in de eerste training wilde gaan maken. Het bandencompound dat ik graag wilde was op dat moment niet voor handen en ik moest met een hardere voorband de baan op. Dat uitte zich jammer genoeg in een lichte schuiver in een snelle linkse bocht achter op het circuit. Mijn machine en ikzelf leken nagenoeg geen schade te hebben opgelopen, en ik focuste me helemaal op de tijdtraining. Maar toen ik daarvoor weg ging bleek de goed gecheckte machine toch nog een defect te hebben. De machine wilde niet goed sturen, want bij de schuiver s morgens bleken achteraf toch de kroonplaten van mijn voorvork te zijn getordeerd. Ik moest de pitbox in en kon pas de laatste 15 minuten weer de baan op. En in die 7 rondjes die ik toen nog op de klokken kon zetten had ik duidelijk tijd te kort om meer van mijn rondetijden af te snoepen. Ik sta nu 27e, maar weet dat ik me bij die top 18, waar ik ook vanmorgen stond, kan handhaven. Daar gaan we morgen tijdens de 2e trainingsdag ook voor , aldus een optimistische Janssen, die zich door de eerste tegenslag absoluut niet uit het veld laat slaan.

Ook Aoki weet zeker dat er zaterdag nog tijd en plaatsen te winnen zijn. Mijn 21e plaats van vandaag is zeker niet representatief. We hebben weliswaar minder testkilometers achter de rug dan sommige concurrenten, maar als we de aanpassingen aan het frame qua vering onder de knie hebben zal ik zeker dicht naar de top 10 komen. Daarbij moet nik wel bekennen dat de overstap van de 500cc naar de 250cc klasse ook nog wel wat aanpassing van me vergt. Maar dat gaat iedere training weer beter. Ik heb goede hoop voor zaterdag en zal zondag zeker de Japanse wildcardrijders achter me zien te houden , aldus Aoki, die als tweevoudig 125cc wereldkampioen voor eigen publiek en voor de ogen van de Honda fabrieksbazen zeker zal willen presteren.

250cc Trainingstijden na de 1e dag:


1. Franco Battaini, I, Aprilia 2.08,627; 2. Fonsi Niet, E, Aprilia 2.08,754; 3. Marco Melandri, I, Aprilia 2.08,896; 4. Alex Debon, E, Aprilia 2.09,438; 5. Randy De Puniet, F, Aprilia 2.09,592; 6. Sebastian Porto, Arg, Yamaha 2.10,106; 7. Osamu Miyazaki, J, Yamaha 2.10,444; 8. Toni Elias, E, Aprilia 2.10,775; 9. Roberto Rolfo, I, Honda 2.10,785; 10. Emilio Alzamora, E, Honda 2.10,930; 21. Haruchika Aoki, J, DeGraaf Honda 2.12,358; 27. Jarno Janssen, NL, DeGraaf Honda 2.14,963.

MotoGP Front Row Trainingstijden na de 1e dag:


1. Loris Capirossi, I, Honda 2.05,052; 2. Valentino Rossi, I, Honda 4t 2.05,096; 3. Tohru Ukawa, J, Honda 4t 2.05,561; 4. Kenny Roberts, USA, Suzuki 4t 2.05,630; 13. Jurgen van den Goorbergh, NL, Honda 2.06,731.

125cc Front Row Trainingstijden na de 1e dag:


1. Manuel Poggiali, RSM, Gilera 2.14,993; 2. Daniel Pedrosa, E, Honda 2.15,285; 3. Gino Borsoi, I, Aprilia 2.15,371; 4. Arnaud Vincent, F, Aprilia 2.15,389.