Gemeente Westervoort

Mandaat Wet Inburgering Nieuwkomers In de vergadering van 2 april 2002 heeft het college van burgemeester en wethouders besloten om met ingang van 1 mei 2002 de bevoegdheid tot het nemen van besluiten in het kader van de Wet Inburgering Nieuwkomers te mandateren aan het afdelingshoofd van de afdeling Sociale Zaken en Arbeidsvoorziening alsmede aan het hoofd van de afdeling Onderwijs en Welzijn. Onder mandaat wordt verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen.

Het mandaatbesluit ligt met ingang van maandag 15 april 2002 tot en met vrijdag 24 mei 2002 ter inzage op de afdeling Sociale Zaken en Arbeidsvoorziening van het gemeentehuis. U kunt daar terecht op werkdagen van 10.00 uur tot 12.00 uur en buiten deze uren op afspraak.

U kunt gedurende een periode van zes weken na deze publicatie een bezwaarschrift indienen tegen het mandaatbesluit bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 40, 6930 AA Westervoort.

Inspraak bestemmingsplan Het Ambacht 2002

Burgemeester en wethouders van Westervoort maken in verband met het bepaalde in de Wet op de Ruimtelijke Ordening, en de Algemene inspraakverordening gemeente Westervoort 2000, het volgende bekend.

In voorbereiding is een ontwerp van het bestemmingsplan Het Ambacht 2002. Dit bestemmingsplan beoogt een bedrijfsbestemming voor de gronden ten zuiden van de Hamersestraat in aansluiting op het bestaande bedrijventerrein Het Ambacht, onder meer ten behoeve van de bedrijfsverplaatsing van het bedrijf Van Essen. Ter plaatse geldt momenteel nog het "Uitbreidingsplan in Hoofdzaken 1965".

Voor het bestaande bedrijventerrein is momenteel het bestemmingsplan Het Ambacht in procedure.

Het voorontwerpplan Het Ambacht 2002 ligt ten behoeve van de inspraak met ingang van 11 april 2002 gedurende vier weken bij de afdeling AJZ/VROM voor een ieder ter inzage. Inzage kan worden verkregen:
* op alle werkdagen van 08.00 uur - 12.30 uur of op afspraak van 14.00 uur - 16.00 uur;

* op maandag op afspraak van 18.00 uur - 21.00 uur
Gedurende deze termijn is het mogelijk om uw schriftelijke inspraakreacties bij het college van burgemeester en wethouders in te dienen. Op verzoek kunt u ook mondeling worden gehoord.

Op korte termijn wordt een informatiebijeenkomst gehouden in zalencentrum Wieleman, waarbij op hoofdlijnen uitleg wordt gegeven over het plan en de mogelijkheid bestaat de plankaart te bekijken en vragen te stellen. Datum en tijdstip van deze avond wordt nog bekend gemaakt.

Collecten

7 t/m 13 april: ZOA Vluchtelingenzorg

14 t/m 20 april: Nationaal Fonds Sport Gehandicapten

21 t/m 27 april: Nederlandse Hartstichting

Inzamelingsactie

Volleybalvereniging Wevoc houdt op 16 en 17 april 2002 een inzamelingsactie voor statiegeldflessen.

Bromfietsopleiding

16 JARIGEN HEBBEN EEN "PERSOONLIJKE" BRIEF ONTVANGEN

De jeugd van de gemeente Westervoort, die binnen de periode van 1 juli 2002

tot 1 januari 2003 zestien jaar wordt, heeft in de week van 8 april een "persoonlijke" brief van de burgemeester en secretaris van de gemeente Westervoort ontvangen met het advies direct in te schrijven op een goed onderbouwde bromfietsopleiding als voorbereiding op het bromfietscertificaat.

De bromfietsopleiding wordt gegeven door speciaal voor dit doel geschoolde motorrij-instructeurs. Voor de cursist kost deze uitgebreide theorie- en praktijkcursus slechts 50,00 inclusief alle studiematerialen; de resterende kosten ( 150,00) worden, als bijdrage aan de algemene verkeersveiligheid, betaald door de gemeente Westervoort met steun van het ROVG (Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Gelderland).

Tips voor veilig motor rijden

ZIEN EN GEZIEN WORDEN

Een groot gedeelte van de verkeersongevallen met motorrijders gebeurt doordat een automobilist een motorrijder niet op tijd heeft gezien. Het smalle silhouet van de motorrijder maakt dat een automobilist vaak laat de aanwezigheid van een motorrijder opmerkt. Een onverwachtse (schrik)reactie, met alle gevaarlijke gevolgen van dien, is dan het gevolg.

Als motorrijder kun je wel iets doen aan deze slechte zichtbaarheid. Bijvoorbeeld door opvallende (eventueel) reflecterende kleding te dragen en met licht aan te rijden.

Ook de plaats op de weg is belangrijk om te zien en gezien te worden. Wanneer je alleen rijdt, is over het algemeen het midden van de rijstrook de beste positie. In de praktijk moet je echter regelmatig van deze positie afwijken. Doe dit dan zo vloeiend en tijdig mogelijk. Bij het tegemoet komen van vrachtautos bijvoorbeeld ga je meer rechts rijden om jezelf eerder zichtbaar te maken voor het verkeer dat achter de vrachtauto rijdt. Bij onoverzichtelijke wegen maak je jezelf beter zichtbaar door juist meer links te gaan rijden. Belangrijk daarbij is dat je je snelheid aanpast.

Niet alleen de motorrijder zelf, maar ook de automobilist kan bijdragen aan een betere verkeersveiligheid van de kwetsbare motorrijder. Simpelweg door rekening te houden met de aanwezigheid van motorrijders.

Vergadering Reconstructie

De Reconstructiecommissie Achterhoek en Liemers houdt een openbare vergadering op:

19 april 2002 om 09.30 uur in de raadzaal van het gemeentehuis Hengelo, Raadhuisstraat 20 te Hengelo (Gld), telefoon: 0575-461541.

Op de agenda staan de volgende onderwerpen:


1. Toetsingskader van het Rijk



2. Leefbaarheidsonderzoek Achterhoek en Liemers


3. Planning en communicatie.

De vergaderstukken liggen vanaf 8 april ter inzage op het gemeentehuis van Hengelo.

Op excursie door afval-land

Het is een mooie lentedag en ik sta bovenop de Posbank. Ik kijk uit over de IJssel bij Rheden en omdat het helder is kan ik kilometers ver wegkijken. Volgens mij is dit één van de mooiste plekjes van Nederland. Ik prijs me gelukkig dat ik in Gelderland woon. Veluwe, Betuwe, Achterhoek, Liemers. Wat wil je nog meer?

Ondanks de schoonheid van de plek overvalt me een sombere gedachte: als de kinderen er straks ook nog maar van kunnen genieten! Hoe houden we de natuur in stand? Kan ik daar iets aan doen? Als enkeling heb je zo weinig invloed op de dingen om je heen. Toch?

Mis! U kunt wel degelijk een bijdrage leveren aan een mooiere leefomgeving. Eén van de manieren waarop u dat kunt doen, is door het scheiden van uw afval. Ik ga u dit uitleggen. Hoe? Met die zon van vandaag is het een perfecte dag voor een ritje. Ik ga vandaag toeren door de regio en ik neem u mee: op excursie door afvalland!

De oven in Duiven
We beginnen ons ritje op een plek waar van iedere inwoner uit de regio Arnhem iets te vinden is. Het is de verbrandingsoven van AVR / AVIRA te Duiven. Hier komt het huishoudelijke restafval van de regio naartoe. Oftewel: het afval dat niet gescheiden is, wordt hier verbrand. Bij die verbanding wordt energie gewonnen. Het overblijfsel (slakken) kan grotendeels worden hergebruikt in bouwmateriaal.

Verbranden van afval is een prijzige aangelegenheid. Andere manieren van afvalverwerking zijn goedkoper, ook voor u. Bedenk, als uw gemeente minder kwijt is aan afvalverwerking dan bent u dat ook. Immers, de kosten van de afvalverwerking worden aan u doorberekend in de afvalstoffenheffing!

Het composteerbedrijf
Composteren is een goed voorbeeld van een alternatief voor verbranden. Veel huishoudens uit de regio scheiden hun groente-, fruit- en tuinafval. Dat gft-afval komt, net als het restafval, bij AVR / AVIRA terecht maar het wordt niet verbrand. Het gft-afval wordt gecomposteerd. Het eindproduct wordt ingezet als bodemverbeteraar op sportvelden, in parken, tuinen en plantsoenen. Er zijn voldoende kopers dus uw bijdrage heeft wel degelijk zin!

Stort in Zevenaar
Het afval dat niet kan worden verbrand en/of hergebruikt, wordt opgeslagen. Voor de regio gebeurt dat bijvoorbeeld bij Zweekhorst te Zevenaar. Dat is niet te vergelijken met de stortplaatsen van vroeger. Het afval komt soort bij soort te liggen en is van alle kanten afgedekt. "Gecontroleerde stort" heet dat. Het is ook niet per definitie het eindstation voor het afval. Mochten er nieuwe verwerkingsmethoden ontstaan dan kan de betreffende afvalsoort in de toekomst alsnog worden gerecycled.

Diftar in Doesburg
Van Zevenaar rijd ik naar Doesburg. In de auto heb ik tijd om na te denken. De hoeveelheid afval die we met zijn allen maken, neemt alleen maar toe. Afvalscheiding is prima en helpt enorm maar beter nog dan afval te scheiden, is voorkómen dat er afval ontstaat. Ja toch!?

In sommige gemeenten, waaronder Doesburg, probeert de gemeente dit te bereiken via het diftar-systeem. Diftar betekent dat er verschillende tarieven van afvalstoffenheffing zijn. Het komt neer op het principe "de vervuiler betaalt". Het maakt mensen bewust van de hoeveelheid afval die ze hebben. Het resultaat is afvalvermindering. Het is soms heel eenvoudig om je eigen afvalbergje te beperken. Ik koop voor onderweg een literfles frisdrank in plaats van een blikje. Op de literfles zit statiegeld dus ik zorg er wel voor dat hij wordt gerecycled!

Recycling in Renkum
Ik vervolg mijn tour door af te zakken naar de Rijn. Aan de noordkant van de Rijn in Renkum staat de papierfabriek van Parenco. De productie van papier is een voorbeeld van succesvolle recycling. In heel Nederland wordt oud papier ingezameld. Dit papier wordt gebruikt bij de productie van nieuw papier. Hierdoor hoeven er minder bomen te worden gekapt. Door mee te doen met de papierinzameling draagt u dus heel concreet uw steentje bij aan het milieu! Hetzelfde geldt voor glas. Uw bezoeken aan de glasbak besparen een hoop grondstoffen. Bovendien kost het minder energie om glas te maken als er oud glas bij wordt gebruikt.

Apparaten in Arnhem
Onze laatste stop is Arnhem. Hier bevindt zich een Regionale Overslag Station van Wit- en Bruingoed. Alle koelkasten, wasmachines, televisies en computers die u en ik afdanken, komen hier terecht. Deze apparaten worden uit elkaar gehaald. De verschillende onderdelen worden opnieuw gebruikt. Als u een nieuw elektrisch apparaat aanschaft, betaalt u een verwijderingsbijdrage. Dit geeft u het recht om uw oude apparaat bij de betreffende winkel achter te laten. Dit systeem is door de overheid opgezet omdat de oude verwerkingsmethoden het milieu te veel vervuilden.

Einde tour!
We zijn aan het einde gekomen van onze rondrit door de regio. U ziet, de afvalverwerking is een moderne bedrijfstak die volop in ontwikkeling is. Overheid en bedrijfsleven doen hun best om de afvalverwerking steeds weer te verbeteren. Velen van u doen gelukkig mee met het scheiden van afval en dragen hierdoor bij aan kostenbesparing en natuurbehoud. Verstandig omgaan met afval is een zaak van burgers, overheid en bedrijfsleven tezamen. Laten we samen de regio mooi en schoon houden!