Ingezonden persbericht


6b565.gif

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

6-4-2002; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Japan, circuit Suzuka

AOKI EN JANSSEN TEVREDEN, MAAR HEBBEN TE KORT TRAININGSTIJD

HARU AOKI (17e -1,4 sec.) en JARNO JANSSEN (27e -2,5 sec)

Het terugbrengen van de kwalificatie-trainingen voor de 250cc klasse van 60 naar 45 minuten wordt bij de openings Grand Prix in Japan door de mannen uit het DeGraaf Grand Prix Team niet met gejuich ontvangen. Integendeel zelfs , opent Arie Molenaar, die zijn pupillen Haruchika Aoki en Jarno Janssen zich zelf heel erg goed zagen verbeteren op de 2e trainingsdag, maar toch in tijdnood zag komen.

Haruchika Aoki verbeterde zijn rondetijd met 1,4 seconden ten opzichte vrijdag, toen het 4 graden warmer was en er veel minder wind stond, en klom van de 21e naar de 17e plaats omhoog. Het vinden van betere veringafstellingen voor het nieuwe rijwielgedeelte gaat steeds beter, maar daarvoor moet je veel de pitbox in. En met die 15 minuten kortere kwalificatietijd kan je gewoon zeker 5 kostbare ronden minder trainen. Dat geldt natuurlijk voor iedereen, maar juist nu wij vlak voor deze race een nieuw frame hebben gekregen komt ons dat inkorten niet echt goed uit. We kwamen gewoon tijd te kort , aldus Aoki. Evengoed ben ik heel tevreden met de gemaakte progressie, en ook de verbeteringen die we straks gaan doorvoeren om morgen (zondag) tijdens de warm-up training nog verder naar voren te kunnen komen. De Dunlop banden voldoen perfect en als we verder komen met de afstellingen zitten er zeker een goed aantal WK-punten in bij deze seizoensopener , laat Aoki gemotiveerd weten.

Dat Jarno Janssen gesterkt uit het afgelopen EK-seizoen is gekomen, blijkt uit het feit dat hij op een uiterst geconcentreerde en gedreven wijze maar liefst 2,5 seconden van zijn tijd afreed. Klasse , verwoordde chef monteur Hans Spaan dat, hoewel het wellicht nog niet tot uiting kwam in de startplaats, die net als vrijdag 27e is. Ondanks dat ik gisteren bijna 35 minuten trainingstijd verloren heb door de schuiver en de daardoor later gebleken kromme kroonplaten van de voorvork, ben ik tijdens deze 2e trainingsdag goed vooruit gegaan. Ik voel me goed en zit lekker in mijn vel. De begeleiding en technische ondersteuning is beter dan ooit tevoren en ik kan alleen nog maar groeien. Ik sta heel dicht bij mijn naaste concurrenten en zal er morgen zeker wat te pakken nemen. Ook wij willen morgen in de warm-up training nog wat zaken qua motor- en rijwielgedeelte afstelling uitproberen en hopen daarmee nog beter geprepareerd aan de start te verschijnen , besluit Janssen, die zich op Grand Prix-niveau weer als een vis in het water voelt.

Eurosport LIVE uitzendingen van de GP van Japan: Zondag 7 april 04.15 uur 125cc; 05.30 uur 250cc; 07.00 uur MotoGP-klasse. (Herhalingen 08.30 uur 125cc; 09.15 uur MotoGP; 10.30 uur 250cc). NOS Studio Sport uitzendingen: Samenvatting op Nederland 2 tussen 12.00 en 15.00 uur.

250cc Trainingstijden na de 2e dag:


1. Fonsi Nieto, E, Aprilia 2.08,049; 2. Randy De Puniet, F, Aprilia 2.08,168; 3. Marco Melandri, I, Aprilia 2.08,579; 4. Franco Battaini, I, Aprilia 2.08,627; 5. Alex Debon, E, Aprilia 2.08,723; 6. Emilio Alzamora, E, Honda 2.10,930; 7. Sebastian Porto, Arg, Yamaha 2.09,024; 8. Osamu Miyazaki, J, Yamaha2.09,177; 9. Roberto Locatelli, I, Aprilia 2.09,205; 10. Naoki Matsudo, J, Yamaha 2.09,692; 17. Haruchika Aoki, J, DeGraaf Honda 2.10,916; 27. Jarno Janssen, NL, DeGraaf Honda 2.12,492;

MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Front Row Trainingstijden na de 2e dag:


1. Valentino Rossi, I, Honda 4t 2.04,226; 2. Loris Capirossi, I, Honda 2t 2.04,409; 3. Shinichi Itoh, J, Honda 4t 2.04,435; 4. Carlos Checa, E, Yamaha 4t 2.04,450; 5. Max Biaggi, I, Yamaha 4t 2.04,456; 20. Jurgen vd Goorbergh, NL, Honda 2t 2.06,731.

125cc Front Row Trainingstijden na de 2e dag:


1. Daniel Pedrosa, E, Honda 2.13,957; 2. Pablo Nieto, E, Aprilia 2.14,424; 3. Lucio Cecchinello, I, Aprilia 2.14,471; 4. Gino Borsoi, I, Aprilia 2.14,577.



Ingezonden persbericht