Centrum voor Kennis Communicatie (BR>

Congres
Digitale planvormging 2002
Dinsdag 9 april 2002, "Triavium" te Nijmegen
---

De transparante overheid
Overheidsdiensten moeten transparant, open en interactief worden. Hierbij speelt informatie- en communicatietechnologie een belangrijke rol.
Het informeren van de burger of het bedrijfsleven vindt via internet steeds meer plaats met behulp van geografische ondersteuning. Geografische Informatie Systemen (GIS) bieden beleids- en planmakers ongekende mogelijkheden. Het gebruik van internet en intranet bevordert de interactiviteit en de inspraakmogelijkheden van de burger. Presentaties van bouw- en herinrichtingsplannen komen beter tot hun recht met GIS presentaties of met het gebruik van virtual reality-technieken. En met GIS kan men uiteenlopende ruimtelijke informatie analyseren en de gevolgen in beeld brengen zoals gebeurt bij het maken van risicokaarten. Daarnaast kan GIS als een hulpmiddel dienen bij planstudies.

Digitale bestemmingsplannen
In 2005 moet bovendien 70% van de Nederlandse Gemeenten over een digitaal bestemmingsplan beschikken. Veel bestemmingsplannen blijken achterhaald en wellicht is het moment aangebroken om, bij een revisie van de plannen, deze te digitaliseren. Toepassing van ICT heeft echter consequenties voor zowel de relaties met burgers, met het bedrijfsleven als ook met andere overheidsinstellingen.

Het congres
Tijdens het congres 'Digitale Planvorming 2002' worden de meest actuele zaken rondom internet-, intranet- en virtuele oplossingen voor planvormingsprocessen aan de orde gesteld. In de ochtend verneemt u wat het nut is, wat de gebruikers eigenlijk wensen en u ziet een voorbeeld van één van de vele interessante toepassingen; de risicokaart in de provincie Friesland.
In de middag krijgt u twee voorbeelden te zien van digitale bestemmingsplannen bij gemeenten. De gemeente Helmond presenteert het plan van aanpak en de gemeente Utrecht laat u zien hoe de bestemmingsplannen op het internet functioneren en wat de ervaringen daarmee zijn. Tijdens de gehele dag kunt u in de parallelsessies en op de expositiemarkt kennis maken met organisaties die diensten en/of producten aanbieden op het gebied van digitale planvorming.

Voor wie is dit congres van belang?
Projectleiders en planmakers van ingrepen in het stedelijk en landelijk gebied, zoals onder meer planologen, stedenbouwkundigen, beleidsmedewerkers en communicatiemedewerkers van:
* Ministeries van Verkeer en Waterstaat, VROM en LNV
* Directies Rijkswaterstaat

* Provincies

* Gemeentelijke samenwerkingsverbanden

* Waterschappen

* Hoogheemraadschappen

* Gemeenten

* Woningcorporaties en woningbouwverenigingen en medewerkers van planologische en stedebouwkundige adviesbureaus.
---

Programma
9.30 Ontvangst

10.00 Opening door de dagvoorzitter
Geert R. Teisman, hoogleraar bestuurskunde Erasmus Universiteit Rotterdam

10.10 De open en transparante overheid
Herman Jansen, wethouder gemeente Meppel, tevens lid van de commissie informatiebeleid VNG


* Voor wie doen we het eigenlijk?

* Wat is de noodzaak ervan?

* Wat zijn de doelstellingen?

* Wordt inspraak ingeruild voor internet?
10.35 De gebruikers van ruimtelijke plannen op het internet
* Wat wenst de gebruiker?

* Wat zijn de randvoorwaarden?

10.55 Digitale Risicokaart Provincie Fryslân
Hanneke Godthelp, projectsecretaris Partners in Preparatie, Provincie Fryslân

* Het veiligheidsbeleid

* Waarom is er gekozen voor een digitale versie?
* Ervaringen tot nu toe

11.20 Koffie-/theepauze

11.45 Parallelsessies A + B
A: Digitale Planvorming haalbaar?
A.J.J. Zents, Hoofd afdeling ruimtelijk juridische zaken Gemeente Apeldoorn en
A.J.E. van Riel, projectleider / senior consultant, Fugro-Inpark B.V. Apeldoorn gaat haar bestemmingsplannen digitaal beschikbaar maken. Haalbaarheid, voorwaarden en risico's zijn onderzocht. Geconcludeerd werd dat digitale bestemmingsplannen onder redelijke condities haalbaar zijn. Inmiddels is gestart met de voorbereiding van de conversie. Deze moet eind 2003 voltooid zijn. Gepresenteerd wordt een tussenstand met nuttige ervaringen.

B: Bestemmingsplan; van backoffice tot frontoffice Marcel Reuvers, Product Manager, NedGraphics BV NedBestemmingsplan; ruimtelijke ordening voor burgers, bedrijven en overheden digitaal beschikbaar en gemakkelijk toegankelijk. Marcel Reuvers demonstreert NedBestemmingsplan en laat zien hoe de gehele organisatie voordelen kan hebben van het werken met NedBestemmingsplan.

12.15 Parallelsessies C + D
C: Digitale informatie: haal er meer uit dan er in zit Andreas Hoogeveen, projectleider, Nieuwland
Goede basisinformatie is essentieel voor planvorming. Deze moet breed beschikbaar zijn. Tijdens het planvormingsproces wordt door voortdurende uitwisseling de kwaliteit van informatie en ruimtelijke plannen verhoogd. Informatie en communicatie maken een integraal deel uit van het planvormingsproces. De geo-informatiecyclus dient zo georganiseerd te zijn dat eindproducten beschikbaar komen als nieuwe basisinformatie.

D: Van plankaart tot i-plan. Het ontsluiten van digitale plannen via Internet
Marieke van der Meulen, senior consultant Adogis BV en Maarten Geerts, projectleider SAB
Adogis presenteert een overzicht van een aantal aspecten rondom het ontsluiten van digitale plannen, zowel gemeentebreed als via Internet. Adogis heeft samen met strategische partners een oplossing ontwikkeld in de vorm van i-plan. I-plan biedt een standaardoplossing volgens IMRO, maar daarnaast flexibiliteit om aan specifieke wensen van gemeenten te voldoen. Adogis zal laten zien hoe i-plan op praktische en flexibele wijze invulling geeft aan de eisen die aan gemeenten worden gesteld op het gebied van ruimtelijke ordening.

12.45 Lunch en bezoek van de informatiemarkt

14.00 Parallelsessies E + F
E: Uw plan zit in de computer.... en nu?
drs. H.P.T. Ullenbroeck, adviseur Ruimtelijke Planvorming en Informatievoorziening, Arcadis
Bij de toepassing van geografische informatiesystemen is de aandacht in het begin veelal gericht op de aanschaf van een applicatie en het digitaal maken van de gegevens. Maar wat dan? In de lezing wordt het vallen en opstaan bij invoeringstrajecten van geografische informatiesystemen bij diverse overheden, vertaald naar succes- en faalfactoren voor de invoering van een geografisch informatiesysteem voor bestemmingsplannen in uw eigen organisatie.

F: Plan informatie gestroomlijnd
Jan Roodzand, Directeur, Vicrea Solutions
Het gemeenschap breed presenteren van informatie over ruimtelijke plannen staat hoog op de agenda en vele oplossingen worden aangeboden. In deze presentatie geeft Vicrea Solutions haar Visie en oplossingen voor het structureren en presenteren van deze informatie. Ook de samenhang met andere gegevensregistraties en waar u "Stroomlijnen" eerder had gehoord komen aan de orde.

14.30 Parallelsessies G + H
G: Digitale plannen: de weerbarstige praktijk
Jeroen Muller, adviseur Grontmij Geo Informatie Sinds het DURP-congres in november 2000 zijn veel gemeenten de complexe weg naar 'digitaal raadpleegbare bestemmingsplannen conform IMRO' ingeslagen. Sommigen staan nog aan het begin, anderen zijn al verder op weg. Grontmij begeleidt verschillende gemeenten in dit traject en stelt zelf ook digitale bestemmingsplannen op. Graag delen wij onze ervaringen met u. Welke problemen zijn we tegengekomen en wat kunnen we daarvan leren?

H: Digitale plannen als component van een geïntegreerd geo-portaal Theo Thewessen, directeur Geodan IT
GeoPortal is de centrale toegang tot geo-informatie voor gebruiker en beheerder. Het GeoPortal maakt informatie en de bijbehorende functionaliteit snel en eenvoudig toegankelijk op iedere gewenste (werk)plek en beperkt tegelijkertijd het beheer tot een minimum. In de presentatie wordt ingegaan op de mogelijkheden om digitale plannen te integreren in een GeoPortal.

15.00 Koffie-/theepauze

15.30 PRAKTIJKCASE: Het proces van digitaliseren van bestemmingsplannen binnen de gemeente Helmond
Jeroen Sanders, juridisch bestuurlijk coördinator, gemeente Helmond
* De uitgangssituatie

* Het plan van aanpak

* De organisatie / het projectteam

* Het vooronderzoek (de visie / haalbaarheid / projectplan)
* De relatie met de actualisering van bestemmingsplannen
* Het 'pilot-project' digitalisering

* De aandachtspunten binnen het proces (tips en valkuilen)
* Ervaringen tot nu toe

16.00 PRAKTIJKCASE: 'Digitale' inspraak op
(voorontwerp)bestemmingsplannen in de gemeente Utrecht (Voordorp-Voorveldse Polder, Tuindorp)
Rinus Hitzert, hoofd Informatie Centrum Geo-informatie, DSO-gemeente Utrecht

* Hoe ziet het eruit?

* Wat zijn de ervaringen?

* Juridische aandachtspunten

16.30 Mogelijkheid tot het stellen van vragen en discussie

16.45 Afsluiting van het congres en uitnodiging voor de borrel op de informatiemarkt

---

Datum en plaats
Dinsdag 9 april 2002 in het Triavium te Nijmegen

Aanmelding
U kunt zich aanmelden door het daarvoor bestemde aanmeldingsformulier in te vullen en te e-mailen. Twee weken voor aanvang van het congres ontvangt u van ons een bewijs van inschrijving en een routebeschrijving.

Kosten
De kosten voor deelname aan dit congres bedragen EUR. 245,- excl. BTW per persoon. Bij deze prijs zijn koffie/thee, lunch en uitgebreide congresdocumentatie inbegrepen.

Verhinderd?
Als u zich reeds heeft ingeschreven en u bent door omstandigheden alsnog verhinderd, dan is uw eventuele vervanger van harte welkom. Indien u uw inschrijving wilt annuleren dient u rekening te houden met de volgende regelingen: U kunt tot 2 weken voor de datum van plaatsvinden van het congres annuleren. Annulering dient per aangetekend schrijven te geschieden. Bij annulering tot 2 weken voor de datum van plaatsvinden van het congres, berekenen wij u EUR. 50,- (Hfl. 110,20) excl. BTW aan administratiekosten. Bij latere annulering bent u echter het volledige bedrag verschuldigd. De documentatie wordt u dan automatisch toegezonden.