Ingezonden persbericht

Elektronische Comment Card geïntroduceerd in Nederland.

De Elektronische Comment Card (ECC), een spannende onderzoeksapplicatie dat inzicht geeft in de waardevolle mening van de klant, is een nieuwe revolutie op het gebied van gast- en klanttevredenheidsonderzoeken. De ECC, geïntroduceerd in Nederland door Advance in Quality Services (AQ Services), belooft te beantwoorden aan de behoefte van managers aan real-time feedback van klanten.

De ECC, ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf JTECH, is een apparaatje wat niet veel groter is dan de gemiddelde rekenmachine. De klant wordt door een serie vragen geleid die zaken als de kwaliteit van de service en het product aan bod stellen. De vragen verschijnen op het LCD beeldscherm en klanten kunnen direct antwoorden door het indrukken van de toetsen.

"Real time" feedback (tussenkop)
Elke ECC slaat de ingevoerde gegevens direct op. Zodra ze in het dockingstation worden geplaatst kan de informatie worden gedownload naar de PC. De gebruiksvriendelijke software verwerkt vervolgens de gegevens tot overzichtelijke resultaten en tabellen, die weergeven hoe de verschillende afdelingen van een organisatie presteerden. Door middel van het gebruik van de ECC kan de manager direct gerichte acties ondernemen op basis van de ontvangen "real-time" feedback.

De ECC vraagt door zijn gebruiksvriendelijkheid aanzienlijk minder tijd en moeite van de klant dan de conventionele methoden. Hierdoor kan een hoge respons behaald worden. De ECC heeft zijn effectiviteit al bewezen in de Verenigde Staten en Engeland met een gemiddelde respons van 85% in tegenstelling tot de 10% respons die de papieren feedback formulieren in Hotels, Restaurants en Winkels doorgaans opleveren.

Een uitkomst voor managers (tussenkop)
De ECC voorziet in de behoefte om op een goedkopere en snellere methode de tevredenheid van klanten te kunnen onderzoeken, met een hogere respons. Daarnaast spreekt de veelzijdigheid van de applicatie veel managers aan. Zo kan de ECC de ene dag worden ingezet bij een verkooppunt, terwijl het de volgende dag bij de servicebalie gebruikt kan worden. Zelfs medewerkers worden met de ECC ondervraagd, door simpelweg een ander onderzoek in de ECC te plaatsen.

Met de Elektronische Comment Card hebben organisaties er weer een "advanced" elektronisch snufje bij gekregen om nog beter in staat te zijn de behoeften en wensen van klanten te kunnen meten.

De Elektronische Comment Card is verkrijgbaar via Advance in Quality Services (AQ Services), distributeur van de ECC voor de Benelux. AQ Services is een kwaliteitsonderzoekbureau met als hoofdactiviteiten Mystery Shopping en Tevredenheidsonderzoeken. Voor meer informatie zijn zij bereikbaar via 070-331 95 00 of via www.aq-services.com