---

Brieven aan de Kamer
---

Vervanging F-16, erratum

09-04-2002

In aanvulling en ter correctie op de brief van gisteren, 8 april 2002, over het project vervanging F-16 informeer ik u, mede namens de ministers van Defensie, Economische Zaken en Financiën, dat de subparagraaf over het dollarkoersrisico uit paragraaf 7 als volgt moet luiden:

Dollarrisico

Bij de business case voor de overheid is gerekend met een dollarkoers van 1,15 zowel aan de uitgaven- als aan de inkomstenkant. Ten opzichte van de business case die is gebaseerd op $ 1 = 1 ontstaat daardoor een tekort van 30 miljoen, indien de bijdrage van de industrie in euros constant zou blijven. Dit tekort is in de cijferopstellingen voorlopig afgedekt door een bijdrage van het ministerie van Economische Zaken. Bij de herberekening van de business case in 2008 zal ook dit door de industrie worden gedekt. Dit zal ceteris paribus niet hoeven te leiden tot een verhoging van het afdrachtpercentage, omdat de hogere dollarkoers ook leidt tot een hogere industrieomzet in euros.

Voor de Staat wordt het dollarrisico aan de uitgavenkant (SDD-bijdrage) afgedekt met termijndollars. Het dollarrisico aan de inkomstenkant hangt samen met de inkomsten van de Nederlandse industrie uit hoofde van hun ontvangsten van de Amerikaanse industrie. In dat verband zal er bij de berekening van het afdrachtpercentage van de industrie in 2008 een lange termijnraming worden gemaakt van de dollarkoers, uitgaande van een vijfjarig contract.

Zoals aangegeven in de Kamerbrief, leidt een daling (stijging) van de dollarkoers met 0,1 tot een voordeel (nadeel) in de business case van 20 miljoen. Het in 2008 vast te stellen afdrachtpercentage hoeft daardoor niet te wijzigen, omdat de omzet van de industrie die als grondslag dient voor de bepaling van dat percentage navenant meebeweegt in euros.

In samenhang met de wijziging in deze subparagraaf moet in de tabel met het totaaloverzicht van de effecten het verschil in industrieafdracht ten gevolge van een dollarkoerswijziging ten opzichte van 1,15 worden gewijzigd van -/+ 0,3 % in 0,0 %.

Voorts moet ook de tweede alinea in paragraaf 5 (Raming industrieafdrachten aan de Staat) overeenkomstig worden gewijzigd: Voorzichtigheidshalve is in de business case voor de overheid gerekend met een dollarkoers van 1,15, zowel aan de uitgaven- als aan de inkomstenkant. Ten opzichte van de business case die is gebaseerd op $ 1 = 1 ontstaat daardoor een tekort van 30 miljoen. Dit tekort is in de cijferopstellingen voorlopig afgedekt door een bijdrage van het ministerie van Economische Zaken. Bij de herberekening van de business case in 2008 zal ook dit door de industrie worden gedekt. Dit zal ceteris paribus niet hoeven te leiden tot een verhoging van het afdrachtpercentage, omdat de hogere dollarkoers ook leidt tot een hogere industrieomzet in euros.

Tot slot vervalt daarmee uit de conclusie (paragraaf 9) de eerste zin van de tweede alinea.

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE,

H.A.L. van Hoof

* Kamerbrief 8 april 2002: Vervanging F-16

Nieuws Ministerie van Defensie