Gemeente Eindhoven

Persbericht: 9 april 2002

Proef met conditietest lichtmasten

De gemeente Eindhoven start binnenkort een proef met een conditietest voor lichtmasten. Honderd lichtmasten in een vijftal straten worden met een testmachine kort heen en weer bewogen.

Door meting wordt duidelijk of de mast nog gezond is of door corrosie, materiaalmoeheid of scheurvorming aan snelle vervanging toe is.

De testmethode bevordert de veiligheid door het aanwijzen van potentieel gevaarlijke masten (de praktijk wijst op zon vijf procent van het totaal). Verder kan de methode ook een forse besparing opleveren omdat minder masten zonder noodzaak worden vervangen.

Er staan zon veertigduizend lichtmasten op het grondgebied van Eindhoven. Lichtmasten hebben een technische levensduur van gemiddeld veertig jaar. Ze staan bloot aan allerlei invloeden: vocht, strooizout, materiaalmoeheid door zwak maar zeer frequent optredende windbelasting of door het voorbij denderen van verkeer dat de mast in resonantie brengt.

Verder dreigen nog overbelasting, stootbelasting, schokken, lekstromen of chemische invloeden vanuit de bodem. Daardoor kan een mast zowel na vijfentwintig als na vijftig jaar aan vervanging toe zijn.

Deze grote verschillen bleken ook in Eindhoven bij de jaarlijkse vervangingen van lichtmasten op basis van technische levensduur. Pas na verwijdering kon definitief worden vastgesteld of een mast wel of niet aan vervanging toe was geweest.

Een goede testmethode om dit voor de vervanging betrouwbaar vast te stellen, was er eigenlijk niet. Wegbeheerders nemen bij de vervanging van lichtmasten geen risico: een omvallende mast (door bijvoorbeeld storm of materiaalmoeheid) kan grote schade veroorzaken.

Besparing
De testmethode die de gemeente Eindhoven nu toe gaat passen, bestaat al enkele jaren. Ze is relatief duur (gemiddeld zon zestig euro per mast) maar claimt betrouwbaarder resultaten op te leveren dan traditionele methoden als visuele inspectie of onderzoek met ultrasoon geluid. De testmachine omklemt de lichtmast en drukt die heel licht in vier richtingen.

Daardoor ontstaat een reactie in de mast, waarbij uitgeoefende druk en de waargenomen uitbuiging tot een testresultaat leiden. Doordat veel meer zicht ontstaat op de technische staat van de masten, zullen er naar verwachting veel minder te vroeg worden vervangen waardoor uiteindelijk een forse besparing op het onderhoudsbudget ontstaat.

De proef met 100 masten dient er voor de voordelen van deze methode ook voor de Eindhovense situatie vast te stellen. Zo moet ervaring worden opgedaan met de meting in woonstraten waar tijdens de inspectie verkeersmaatregelen moeten worden getroffen.

De proef wordt genomen in de Brussellaan (31 masten), Leuvenlaan (30 masten), Borgerhoutlaan (13 masten), Luxemburglaan (12 masten) en Huizingalaan (14 masten). Bewoners van deze straten worden per brief van de conditietest en de eventuele verkeersmaatregelen op de hoogte gesteld.

Het testen gaat relatief snel: voor de honderd masten wordt op drie werkdagen gerekend. Het werk moet nog in april zijn afgerond. Een besluit over het definitief invoeren van de testmethode volgt dan in het najaar.