Gemeente Rotterdam

Kosten nieuw Rotterdam Centraal teruggebracht

De gemeente Rotterdam heeft het masterplan-ontwerp voor het nieuwe mobiliteitsknooppunt Rotterdam Centraal aangepast, waardoor de geschatte bouwkosten kunnen worden teruggebracht van 875 miljoen euro tot 605 miljoen euro. Daarmee komt Rotterdam een flink stuk tegemoet aan het Rijk, dat in november vorig jaar de plannen voor het Centraal Station weliswaar fraai, maar te duur vond. Rotterdam verwacht dat het geoptimaliseerde plan voldoende aanknopingspunten biedt om tot financiële afspraken met het Rijk te komen. Het gemeentebestuur is hierover in overleg met minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat en staatssecretaris Remkes van VROM.

Het huidige Centraal Station van Rotterdam is als OV-knooppunt sterk verouderd en te klein om de groeiende reizigersstromen op te vangen. Ook kent de stationsomgeving problemen op het gebied van beheer en (sociale) veiligheid. De aanleg van de HSL-Zuid en RandstadRail was de aanleiding om het stationsgebied te herstructureren. Het Rijk heeft de gemeente gevraagd om hiertoe een masterplan op te stellen en heeft het project Rotterdam Centraal in 1998 formeel aangemerkt als een Nieuw Sleutelproject. Doel is het bestaande station te vervangen door een nieuwe terminal waar verschillende vervoersvormen samenkomen en comfortabele overstapmogelijkheden zijn. In het plangebied rondom het station is ruimte voor woningen, kantoren, winkels en diverse stedelijke voorzieningen. Dat betekent een forse uitbreiding en kwaliteitsverbetering van de Rotterdamse binnenstad. Het project past volledig in de 5e nota Ruimtelijke Ordening.

Optimalisatie en kostenreductie
In september 2001 stelde de gemeenteraad van Rotterdam de hoofdlijnen van het masterplan voor het stationsgebied vast. Het Rijk vond het plan echter te duur. In het aangepaste plan zijn deze kosten naar beneden gebracht. Dit is in twee stappen gebeurd.

De eerste stap betreft de optimalisatie van het Terminaldeel. Daarbij gaat het om kostenbesparingen zonder wezenlijke aantasting van de kwaliteit. De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van het oorspronkelijke masterplan zijn in deze stap een verkleining van de reizigerstunnel onder de sporen, een smaller en korter Reizigersplein, een smaller en korter Balkon en een verkleining van het dak boven de sporen met 30%.
De tweede stap is dat Rotterdam een aantal kostenreducties aan het Rijk voorlegt. Daarbij gaat het om het verder verkleinen van de reizigerstunnel en het Reizigersplein en het geheel weglaten van een nieuwe perronoverkapping en het Balkon. Eventueel kan het Balkon later worden uitgevoerd via externe financiering.

Met deze wijzigingen wordt het plan voor de mobiliteitsknoop goedkoper, zonder het principe van de ontvlechting van verkeersstromen aan te tasten. Voor Rotterdam is deze ontvlechting een voorwaarde om op de lange termijn een goede verkeersafwikkeling in de stad te kunnen garanderen. De essentie van het plan is derhalve behouden.

Prioriteit voor Terminal
De aanpassing van de plannen hebben uitsluitend betrekking op de voorzieningen voor de trein en het stedelijk openbaar vervoer. Aan de voorgestelde stedenbouwkundige en programmatische invulling van het plangebied zijn de afgelopen maanden geen veranderingen aangebracht. De urgentie ligt bij de Terminal, de overige plandelen van het Masterplan kunnen en moeten in een later stadium verder geoptimaliseerd worden. De gemeente Rotterdam heeft ervoor gekozen om prioriteit te geven aan de aanpak van het station zelf, vanwege de komst van de HSL-Zuid en RandstadRail in 2006. De bouwwerkzaamheden aan de HSL zijn inmiddels in volle gang en begin volgend jaar start de bouw van RandstadRail. Om beide projecten goed te integreren in het masterplan Rotterdam Centraal is spoedige besluitvorming noodzakelijk.