Katholieke Universiteit Nijmegen

Expliciete aandacht voor woordenschatonderwijs
Betere prestaties allochtone leerlingen bij andere leesonderwijs Hoewel hun leesprestaties minder goed zijn dan die van hun Nederlandstalige klasgenootjes, zijn allochtone leerlingen in de middenbouw van het basisonderwijs niet minder gemotiveerd. Ze zijn gebaat bij ander leesonderwijs, met expliciete aandacht voor het ontwikkelen van hun Nederlandse woordenschat en bij lezen onder begeleiding, waarbij leerkracht uitleg geeft over de betekenis.

Meertalige leerlingen hebben in de eerste plaats een flinke woordenschatbasis nodig voordat andere factoren zoals non-verbale intelligentie, leesklimaat thuis, vrijetijdslezen, intrinsieke motivatie, dezelfde positieve effecten hebben op de leesprestaties als bij Nederlandstalige leerlingen. Expliciet woordenschatonderwijs op school heeft dan ook een positief effect op de leesprestaties van allochtone kinderen.
Dit concludeert drs. Willy van Elsäcker-Bok in haar proefschrift waarop ze op 17 april aan de KU Nijmegen hoopt te promoveren. In het proefschrift doet ze verslag van een tweejarig leesonderzoek onder 815 Nederlandse, Surinaamse, Turkse en Marokkaanse leerlingen in de groepen 5 en 6 van de basisschool.

TV kijken positief voor Turkse en Marokkaanse kinderen Voor de Nederlandse kinderen bleek er een negatieve relatie te bestaan tussen TV kijken en de leesprestaties, maar voor Turkse en Marokkaanse kinderen was deze relatie juist positief. Het lijkt erop dat de visuele ondersteuning die de TV biedt bij de gesproken tekst of de ondertiteling bij meertalige leerlingen een positief effect heeft op het leesbegrip en de woordenschat.
Een positief leesklimaat in het gezin blijkt gunstig zijn voor het technisch lezen, de leesmotivatie en het strategiegebruik van zowel autochtone als allochtone kinderen. Voor de Nederlandse kinderen waren leesklimaat thuis en vrijetijdslezen bovendien gunstig voor de scores op begrijpend lezen en woordenschat. Dit was niet het geval bij de allochtone groepen.
Hoewel de allochtone leerlingen gemiddeld even hoog scoorden op intrinsieke leesmotivatie en zelf hoger op extrinsieke leesmotivatie dan Nederlandse kinderen, bleken activiteiten als vrijetijdslezen, zelfstandig lezen en ook het voorlezen op school voor meertalige leerlingen minder motiverend en minder effectief te zijn dan voor eentalige Nederlandse leerlingen, wellicht omdat deze activiteiten een grote inspanning van de kinderen vereisen vanwege het talige karakter ervan. Het gebruik van boeken met minder tekst en meer illustraties ter ondersteuning van de tekst zou de motivatie voor dit soort activiteiten kunnen verhogen en bovendien het leesbegrip en de woordenschat positief kunnen beïnvloeden. Ook zou bij het leesonderwijs aan meertalige leerlingen meer gebruik gemaakt kunnen worden van andere vormen van visuele ondersteuning (video, TV, computer).

Curriculum Vitae
Willy van Elsäcker-Bok is geboren op 29 mei 1951 te Beilen. Ze werkte 8 jaar op de basisscholen de Zwermkorf (Zuidwolde, Dr.) en de Van Ostadeschool (Den Haag). Van 1980 -1993 was zij verbonden aan het Centrum voor Onderwijs aan Anderstaligen in Den Haag. In deze periode werkte zij mee aan de ontwikkeling van diverse NT2-materialen en interculturele lesprogramma´s voor basisschoolleerlingen. Sinds 1993 is zij als schoolbegeleider werkzaam bij het Haags Centrum voor Onderwijsbegeleiding (HCO). Daarnaast is ze sinds september 2001 als post-doc verbonden aan de vakgroep Orthopedagogiek van de Katholieke Universiteit Nijmegen. In het kader van het New Wave Project, een samenwerkingsverband van het HCO, het Expertisecentrum Nederlands en de Stichting Lezen, ontwikkelde zij met Ludo Verhoeven en drie Haagse basisscholen het programma Interactief Lezen en Schrijven, een aanpak voor motiverend lees- en schrijfonderwijs in de midden- en bovenbouw van het basisonderwijs.

Van Elsäcker, W. (2002). Development of reading comprehension: The engagement perspective - A study of reading comprehension, vocabulary, strategy use, reading motivation and leisure time reading of third- and fourth-grade students from diverse backgrounds in the Netherlands. Nijmegen: Expertisecentrum Nederlands, KUN.
11-4-2002