AutoRai

12-4-2002

Ford ontwikkelt effectief voetgangers-protectie-systeem

Het Ford Onderzoekscentrum Aken (FFA) heeft een nieuw onderzoeksprogramma naar voetgangersprotectie gepresenteerd. Het centrum heeft een systeem ontwikkeld dat de hellingshoek van de motorkap verandert op het moment van de botsing met een voetganger.

In het kader van dit onderzoek hebben de ingenieurs een systeem ontwikkeld dat de hellingshoek van de motorkap verandert op het moment van de botsing en ook de bumper en de voorlampen van de auto optimaliseert voor voetgangersprotectie. Deze technologieën zijn geïntegreerd in een technologisch proefmodel dat gebaseerd is op de Ford Focus en zullen nog verder getest worden. Binnen enkele jaren zullen de ontwikkelingscentra van Ford, Volvo, Jaguar, Aston Martin, Land Rover, Lincoln, Mercury en Mazda belangrijke elementen van deze technologie overnemen in hun nieuwe modellen.

Na het eerste contact tussen voertuig en voetganger zal het mechanische systeem van het proefmodel de motorkap naar achteren en naar boven laten bewegen op hetzelfde moment. Dit creëert een inslag-opvang-zone tussen de voetganger, de motorkap en het motorgedeelte. De energie die opgevangen wordt door de vormverandering van de motorkap reduceert de lading die anders op het hoofd- en schoudergedeelte van de voetganger terecht zou komen.

In het geval van een botsing tussen twee voertuigen zal het systeem niet worden geactiveerd. Wanneer de auto geparkeerd staat is het systeem geblokkeerd.

Het gebruik van een schuim met een grote dichtheid en een gestructureerde bumperonderlaag hebben het bumpersysteem van het proefmodel geoptimaliseerd voor het tweede aanrijdingscontact. Dit ondersteunt de benen van de voetganger op een gecontroleerde manier en vermindert de krachten die vrijkomen bij een botsing, wat de kans op been- en knieblessures weer aanzienlijk vermindert.

Net als bij andere technologieën zorgen het nieuwe ontwerp van de koplampunit en het gedeelte er omheen er voor dat de koplamp de klap op het bovenbeen en de heup opvangt op een gecontroleerde manier. Hier zijn twee beweegredenen voor: allereerst de directe belasting op deze lichaamsdelen verminderen en ten tweede het verzekeren van een gelijkvormige stijfheid van het bumpersysteem. Door de stijfheid gelijkvormig te verdelen en vanaf hier de vervorming te laten plaatsvinden bij zowel de bumpers als de koplampen worden de benen van de voetganger optimaal beschermd. Verder zorgt de vervormbare koplampunit ervoor dat het glas niet breekt. Hierdoor is de kans van snijwonden in de benen van het slachtoffer uitgesloten.

Effectieve voetgangersprotectie kan alleen succesvol zijn als het gebaseerd is op uitgebreid onderzoek naar ongelukken. Om de bewegingsleer van een voetganger bij een ongeluk te begrijpen moeten echte ongelukken uitvoerig onderzocht worden. Door middel van intensieve samenwerking met de politie en ziekenhuizen komt de FFA aan relevante gegevens voor het onderzoek.

Deze gegevens worden verwerkt in unieke computermodellen die echte voetgangersongelukken simuleren. Verder is er een hele familie dummys gecreëerd. Deze dummy´s zijn met behulp van computers gecreëerde wezens die biochemicale eigenschappen bezitten die in vele opzichten gelijk zijn aan die van mensen. In nauwe samenwerking met de Forschungsgesellschaft für Kraftfahrwesen Aachen, heeft het FFA-team gedetailleerde, computergestuurde autos ontwikkeld waarmee men realistische botsproeven kan doen. Deze autos moeten zo realistisch mogelijk zijn omdat de kleinste verschillen met de werkelijkheid een totaal verschillende uitwerking kunnen hebben op de bewegingen van een voetganger bij een ongeluk. De mate van vervorming van het voertuig bij een ongeluk is afhankelijk van het materiaal, de kracht van de botsing en de hoek van de botsing.

Effectieve protectiemaatregelen voor voetgangers zijn moeilijk tot stand te brengen vanwege de verschillende plaatsen waarop een voetganger zich kan bevinden ten opzichte van het voertuig bij een ongeluk. Ook is het risico van verwondingen bij een voetganger afhankelijk van andere factoren zoals fysieke gesteldheid, leeftijd, gewicht en lengte.

De resultaten van de computersimulaties laten zien dat in de meeste gevallen de ontwikkelde technieken van de FFA-ingenieurs zorgen voor een grote verbetering wat betreft de voetgangersprotectie. Afzonderlijke details uit het onderzoeksproject vloeien voort in de ontwikkeling van nieuwe Ford modellen. Een voorbeeld hiervan is dat de ingenieurs gekozen hebben om geen afsluitbare motorkap aan te brengen op de nieuwe Ford Fiesta omdat de computersimulaties aantoonden dat het aanbrengen van een slot niet ten goede kwam aan de voetgangersprotectie.