VERENIGING VNO-NCW

VNO-NCW en MKB-Nederland: schort Vijfde nota op

Brandbrief aan Kabinet en Kamer:
VNO-NCW en MKB Nederland: schort Vijfde nota op

DEN HAAG, 12 april 2002 Het kabinet moet de behandeling van de Vijfde nota ruimtelijke ordening uitstellen tot er een nieuw kabinet is. Dat schrijven de voorzitters Schraven (VNO-NCW) en De Boer (MKB Nederland) in een brandbrief aan het kabinet en de fractievoorzitters in de Tweede Kamer.

Maandag praat de Tweede Kamer verder over de plannen van minister Pronk voor de ruimtelijke ordening in de komende 20 jaar. Het bedrijfsleven was al niet onverdeeld positief over de Vijfde Nota, maar als de voorstellen van de meerderheid van de Tweede Kamer die nu op tafel liggen doorgaan, worden de economie en de leefbaarheid in de steden en op het platteland helemaal het kind van de rekening. 'Om op een achternamiddag onze economische toekomst op het spel te zetten, is onverantwoord,' aldus Schraven en De Boer.

Door de goedlopende economie van de laatste jaren is de politiek zich onvoldoende bewust van het continue onderhoud dat de Nederlandse economie, ook ruimtelijk, nodig heeft om gezond te blijven. De economie is de drager van veel ontwikkelingen en financier van een goed beheer en beschermingsbeleid voor de natuur in dit land. 'Een evenwichtig natuurbeleid en meer ruimte voor groen gaat ook ondernemers zeer ter harte, maar een groot deel van de Kamer slaat door naar een beleid waarin van Nederland één groot openlucht museum wordt gemaakt waar weinig of geen economische bedrijvigheid is toegestaan. Ten koste van een gezonde economische ontwikkeling, ten koste van een degelijk financieel draagvlak en ten koste van de leefbaarheid,' zeggen beide voorzitters.

De feiten op een rijtje: wonen, werken en infrastructuur nemen in Nederland 13% van de grondoppervlakte in beslag. Het beeld dat heel Nederland is volgebouwd en geasfalteerd, is pure demagogie. Tellen wij hierbij op dat er in de toekomst nog zo'n 2 miljoen mensen in Nederland bijkomen, dat de Nederlander ruim en groen wil wonen, dat de tolerantie voor overlast afneemt en dat het aspect veiligheid meer aandacht krijgt, dan is helder dat wij meer ruimte nodig hebben in Nederland.

Een slim ruimtelijk ordeningsbeleid kan door verschillende combinaties van wonen, werken, landbouw en recreatie veel ruimtewinst boeken. Maar daaraan zitten grenzen. De politiek overschrijdt deze grenzen. In plaats van dat men luistert naar de wensen van de burger en bedrijven, worden alle kaarten eenzijdig gezet op verdichting, meer woningen en bedrijven op te weinig vierkante meters, en het op slot gooien van gebieden voor elke economische ontwikkeling.

De overheidsplannen zullen tot een aanzienlijke verschraling van het landelijk gebied leiden. De meeste dorpen en steden mogen niet buiten de bebouwde kom bouwen. Gevolg: ten koste van plaatselijk groen, sportvelden en pleintjes wordt de bebouwde kom volgebouwd. Flats in dorpen moeten de woningbehoefte lenigen, maar helpen ook het gewaardeerde dorpse karakter om zeep. Bedrijven kunnen niet uitbreiden. Uiteindelijk dreigt leegloop: jongeren en bedrijven zoeken elders een goed heenkomen, het dorp vergrijst en de economische basis voor een goed niveau van voorzieningen valt weg. Banen verdwijnen. Het landelijk gebied verschraalt.

Behalve prettig wonen, sport en recreatie is voor de vitaliteit van de binnensteden werk essentieel. Vooral kleine en middelgrote bedrijven moeten in de steden de ruimte krijgen om het economisch draagvlak daar te versterken.

Zo'n 85% van de ruimtelijke investeringen wordt door private partijen gedaan. In een beleid waarin gemeenten slim samenwerken met elkaar en het bedrijfsleven, kan een forse kwaliteitsslag in de ordening van de ruimte worden gemaakt. Minder regels vanuit Den Haag, meer verantwoordelijkheid terug naar de gebieden zelf! Het gevoel dat Nederland vol is, ligt veeleer in een slechte ruimtelijke ordening: de versnippering van het landschap en het verdwijnen van het groen en recreatie uit de directe leefomgeving. De plannen van de meerderheid in de Tweede Kamer bieden hiervoor geen oplossing, integendeel. Het is restrictief en beknottend in plaats van uitdagend en creatief, het verbiedt in plaats dat het prikkelt en het gaat uit van wat de overheid wil in plaats van wat de mensen en bedrijven willen. 'De meerderheid in de Tweede Kamer wil de Vijfde Nota, die op onderdelen de economie al te veel beperkt, nog restrictiever maken. Dat kan eenvoudigweg niet. Het kabinet zal in dat geval de behandeling van de Vijfde Nota moeten uitstellen tot een nieuw kabinet,' aldus Schraven en De Boer.


---