BedrijfsautoRAI
12-4-2002
Eerste TG-A trekkers met ESP in Nederland
Transportbedrijf Goes uit De Meern heeft tien MAN TG-A trekkers
aangekocht. Twee daarvan zijn uitgerust met het elektronische
stabiliteitsprogramma ESP: een primeur voor Nederland.
Bij Goes, opgericht in 1913, werken 240 mensen. De transporttak van de houdstermaatschappij valt uiteen in een internationale en een nationale poot met een vloot van 130 eenheden. Goes Internationaal Transport BV treedt onder meer op als huisvervoerder voor MAN met een 24-uursservice tussen de fabrieken in Duitsland en Oostenrijk en de Nederlandse dealers. Daarnaast is het geconditioneerd transport van fruit tussen de grote zeehavens en Duitsland, en de regionale distributie daarvan belangrijk. Goes Nationaal Transport BV houdt zich onder andere bezig met de distributie van verse levensmiddelen en het vervoer van groenten, fruit, bloemen en planten tussen tuinders en veilingen of Greenery's. Vanuit het HACCP-gecertificeerde Goes Handling Centre worden deze en andere versproducten verspreid en met name ook naar Duitsland geëxporteerd. Het bedrijf verzorgt bovendien een deel van de levensmiddelendistributie voor Albert Heijn. Een carrosseriebedrijf en de transportonderneming Intrapat BV, in het Belgische Merksem, behoren eveneens tot de Goes-holding.
Elektronische stabiliteitsbewaking
Een van de twee nieuwe MAN TG-A's met ESP wordt ingezet bij het
internationaal vervoer; de andere bij de distributie van verse
levensmiddelen voor Albert Heijn.
Het elektronische stabiliteitsprogramma ESP helpt de chauffeur in
noodsituaties de controle over zijn voertuig te bewaren, zoals bij
plotselinge uitwijkmanoeuvres en in te snel genomen bochten. ESP
combineert de functies van het stabiliteitsprogramma DSP (Dynamic
Stability Program) en het kantelpreventiesysteem ROP (Roll-Over
Protection). De dynamische tractieregeling DSP omvat onder andere een
sensor, die controleert of de dwarskrachten op de voertuigcombinatie
tijdens de rit binnen de veiligheidsmarges blijven. De ROP betrekt
zijn informatie van een gyroscoop.
Het ESP grijpt in zodra er kritische waarden overschreden worden door
een teveel aan over- of onderstuur (slipgevaar), te grote
dwarskrachten (kans op scharen), of doordat de druk op de wielen aan
de binnenbochtzijde van de combinatie teveel afneemt (kantelrisico).
Wanneer de truck te snel een bocht ingaat, stelt ROP het elektronisch
geregelde remsysteem (EBS) in werking om kantelen tegen te gaan.
Aangestuurd door het ESP kan EBS de omwentelingssnelheid van bepaalde
wielen individueel vertragen. Terwijl de chauffeur zich helemaal op
het sturen concentreert, handhaaft of herstelt het ESP de
voertuigbalans en levert zo een actieve bijdrage aan de
verkeersveiligheid.
Voor Goes is ESP een aanvullende veiligheidsvoorziening, die zowel de
chauffeurs als de overige verkeersdeelnemers een belangrijk stuk extra
zekerheid biedt.
Beide trekkers zijn geleverd door MAN-dealer Automobielbedrijf Gebr.
Van den Bosch B.V. in De Meern.