BedrijfsautoRAI

12-4-2002

Eerste TG-A trekkers met ESP in Nederland

Transportbedrijf Goes uit De Meern heeft tien MAN TG-A trekkers aangekocht. Twee daarvan zijn uitgerust met het elektronische stabiliteitsprogramma ESP: een primeur voor Nederland.

Bij Goes, opgericht in 1913, werken 240 mensen. De transporttak van de houdstermaatschappij valt uiteen in een internationale en een nationale poot met een vloot van 130 eenheden. Goes Internationaal Transport BV treedt onder meer op als huisvervoerder voor MAN met een 24-uursservice tussen de fabrieken in Duitsland en Oostenrijk en de Nederlandse dealers. Daarnaast is het geconditioneerd transport van fruit tussen de grote zeehavens en Duitsland, en de regionale distributie daarvan belangrijk. Goes Nationaal Transport BV houdt zich onder andere bezig met de distributie van verse levensmiddelen en het vervoer van groenten, fruit, bloemen en planten tussen tuinders en veilingen of Greenery's. Vanuit het HACCP-gecertificeerde Goes Handling Centre worden deze en andere versproducten verspreid en met name ook naar Duitsland geëxporteerd. Het bedrijf verzorgt bovendien een deel van de levensmiddelendistributie voor Albert Heijn. Een carrosseriebedrijf en de transportonderneming Intrapat BV, in het Belgische Merksem, behoren eveneens tot de Goes-holding.

Elektronische stabiliteitsbewaking
Een van de twee nieuwe MAN TG-A's met ESP wordt ingezet bij het internationaal vervoer; de andere bij de distributie van verse levensmiddelen voor Albert Heijn.
Het elektronische stabiliteitsprogramma ESP helpt de chauffeur in noodsituaties de controle over zijn voertuig te bewaren, zoals bij plotselinge uitwijkmanoeuvres en in te snel genomen bochten. ESP combineert de functies van het stabiliteitsprogramma DSP (Dynamic Stability Program) en het kantelpreventiesysteem ROP (Roll-Over Protection). De dynamische tractieregeling DSP omvat onder andere een sensor, die controleert of de dwarskrachten op de voertuigcombinatie tijdens de rit binnen de veiligheidsmarges blijven. De ROP betrekt zijn informatie van een gyroscoop.

Het ESP grijpt in zodra er kritische waarden overschreden worden door een teveel aan over- of onderstuur (slipgevaar), te grote dwarskrachten (kans op scharen), of doordat de druk op de wielen aan de binnenbochtzijde van de combinatie teveel afneemt (kantelrisico). Wanneer de truck te snel een bocht ingaat, stelt ROP het elektronisch geregelde remsysteem (EBS) in werking om kantelen tegen te gaan. Aangestuurd door het ESP kan EBS de omwentelingssnelheid van bepaalde wielen individueel vertragen. Terwijl de chauffeur zich helemaal op het sturen concentreert, handhaaft of herstelt het ESP de voertuigbalans en levert zo een actieve bijdrage aan de verkeersveiligheid.

Voor Goes is ESP een aanvullende veiligheidsvoorziening, die zowel de chauffeurs als de overige verkeersdeelnemers een belangrijk stuk extra zekerheid biedt.
Beide trekkers zijn geleverd door MAN-dealer Automobielbedrijf Gebr. Van den Bosch B.V. in De Meern.