Ernst & Young
Beleggers laten zich bij beursintroducties niet op verkeerde been
zetten
12 april 2002 - De doelstellingen zoals beursgangers die in hun
prospectussen presenteren, worden vaak niet helemaal waargemaakt. Op
het moment van beursgang presteren de beursgangers (operationeel)
opvallend beter dan in de jaren daarna. Toch weten beleggers de juiste
keuzes te maken. Dat blijkt uit onderzoek van Ernst & Young Corporate
Finance en de Erasmus Universiteit.
De onderzoekers bekeken 72 beursgangers (IPOs: Initial Public
Offerings) tussen 1990 en 2000. Daarvan waren 39 nieuwe
economie-bedrijven als KPNQwest en SNT. Van de 72 zat driekwart op 31
december vorig jaar nog steeds op zn plek. De vragen van de
onderzoekers waren: wat is er van de beursganger terecht gekomen,
heeft die zijn doelstellingen gehaald en hoe was de koersontwikkeling?
Operationale prestaties beneden de maat?
Wat dat eerste betreft waren de uitkomsten volgens Geert-Jan van
Logtestijn van Ernst & Young Corporate Finance opvallend: Op het
moment van beursgang presteren de IPOs operationeel beter dan de
gevestigde beursgenoteerde ondernemingen. Daarna loopt de
winstgevendheid echter terug naar marktconform.
Intenties of doelstellingen?
Ook de in het prospectus vermelde doelstellingen zijn onder de loep
genomen. Van Logtestijn: Doelstellingen worden vaak financieel
wenselijk geformuleerd. Het herplaatsen van aandelen is op het moment
van beursgang belangrijker dan uit de gecommuniceerde doelstellingen
blijkt; naar de andere doelstellingen wordt daarna vaak niet geleefd.
Dit is natuurlijk voor verbetering vatbaar. We denken dat
doelstellingen van een IPO zuiverder geformuleerd zouden kunnen
worden, helderder. Wat is anders de waarde van die doelstellingen?
Implicaties?
Ondank teruglopende winstgevendheid en het niet waarmaken van de
doelstellingen blijkt de koersperformance van IPOs marktconform te
zijn. Van Logtestijn: Gedurende de eerste drie jaar van hun
beursaanwezigheid presteren nieuwkomers gemiddeld niet slechter dan
bedrijven die al aan de beurs genoteerd waren. Helaas is de
beeldvorming van beursgangers over het algemeen niet zo positief. Dit
komt deels door de avonturen van een aantal nieuwe economie-bedrijven.
Eén opvallende zeperd beïnvloedt het beeld van de hele groep. Dat een
beursgang uiteindelijk toch een goede optie blijft, blijkt wel uit een
recent artikel in de Financial Times. Deze krant berichtte over een
opleving van de belangstelling voor beursgang. Een bewijs dat
beursgangers en beleggers elkaar nog altijd prima verstaan.
Van Logtestijn presenteert het onderzoek vandaag tijdens de zevende Euronext Dag van het Eigen Vermogen. Geert-Jan van Logtestijn is partner bij Ernst & Young Corporate Finance BV. Hij houdt zich vooral bezig met fusies en overnames, waarderingen en financieringen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Geert-Jan van
Logtestijn van Ernst & Young Corporate Finance op telefoon 020 549 73
92 of met plv. persvoorlichter Cees Siermann op telefoon 010 406 53
68.