Ernst & Young

Beleggers laten zich bij beursintroducties niet op verkeerde been zetten

12 april 2002 - De doelstellingen zoals beursgangers die in hun prospectussen presenteren, worden vaak niet helemaal waargemaakt. Op het moment van beursgang presteren de beursgangers (operationeel) opvallend beter dan in de jaren daarna. Toch weten beleggers de juiste keuzes te maken. Dat blijkt uit onderzoek van Ernst & Young Corporate Finance en de Erasmus Universiteit.

De onderzoekers bekeken 72 beursgangers (IPOs: Initial Public Offerings) tussen 1990 en 2000. Daarvan waren 39 nieuwe economie-bedrijven als KPNQwest en SNT. Van de 72 zat driekwart op 31 december vorig jaar nog steeds op zn plek. De vragen van de onderzoekers waren: wat is er van de beursganger terecht gekomen, heeft die zijn doelstellingen gehaald en hoe was de koersontwikkeling?

Operationale prestaties beneden de maat?
Wat dat eerste betreft waren de uitkomsten volgens Geert-Jan van Logtestijn van Ernst & Young Corporate Finance opvallend: Op het moment van beursgang presteren de IPOs operationeel beter dan de gevestigde beursgenoteerde ondernemingen. Daarna loopt de winstgevendheid echter terug naar marktconform.

Intenties of doelstellingen?
Ook de in het prospectus vermelde doelstellingen zijn onder de loep genomen. Van Logtestijn: Doelstellingen worden vaak financieel wenselijk geformuleerd. Het herplaatsen van aandelen is op het moment van beursgang belangrijker dan uit de gecommuniceerde doelstellingen blijkt; naar de andere doelstellingen wordt daarna vaak niet geleefd. Dit is natuurlijk voor verbetering vatbaar. We denken dat doelstellingen van een IPO zuiverder geformuleerd zouden kunnen worden, helderder. Wat is anders de waarde van die doelstellingen?

Implicaties?
Ondank teruglopende winstgevendheid en het niet waarmaken van de doelstellingen blijkt de koersperformance van IPOs marktconform te zijn. Van Logtestijn: Gedurende de eerste drie jaar van hun beursaanwezigheid presteren nieuwkomers gemiddeld niet slechter dan bedrijven die al aan de beurs genoteerd waren. Helaas is de beeldvorming van beursgangers over het algemeen niet zo positief. Dit komt deels door de avonturen van een aantal nieuwe economie-bedrijven. Eén opvallende zeperd beïnvloedt het beeld van de hele groep. Dat een beursgang uiteindelijk toch een goede optie blijft, blijkt wel uit een recent artikel in de Financial Times. Deze krant berichtte over een opleving van de belangstelling voor beursgang. Een bewijs dat beursgangers en beleggers elkaar nog altijd prima verstaan.

Van Logtestijn presenteert het onderzoek vandaag tijdens de zevende Euronext Dag van het Eigen Vermogen. Geert-Jan van Logtestijn is partner bij Ernst & Young Corporate Finance BV. Hij houdt zich vooral bezig met fusies en overnames, waarderingen en financieringen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Geert-Jan van Logtestijn van Ernst & Young Corporate Finance op telefoon 020 549 73 92 of met plv. persvoorlichter Cees Siermann op telefoon 010 406 53 68.