Ingezonden persbericht

Persbericht

Unisys en Telisma leveren samen spraakherkenningapplicaties aan telecommunicatiebedrijven

Schiphol-Rijk, 12 april 2002 - Unisys en Telisma, de Europese leverancier van spraakherkenningtechnologieën, gaan samenwerken. De bedrijven gaan gezamenlijk oplossingen ontwikkelen en leveren voor toegang tot telecommunicatiediensten via spraakherkenning.

Het Unisys Multimedia Messaging System-platform maakt gebruik van de spraaktechnologie van Telisma om gebruikers toegang te bieden tot berichten via zowel spraakherkenning als digitale interfaces. Door hun technologie te combineren, kunnen Unisys en Telisma nieuwe markten voor telefoonbedrijven ontginnen. Dit is mogelijk door breed diensten te leveren met toegevoegde waarde en ongekende betrouwbaarheid en flexibiliteit wat betreft mogelijkheden tot upgraden.

"Dit samenwerkingsverband is gebaseerd op een wederzijds vertrouwen in het feit dat spraak de voorkeursinterface is voor toekomstige mobiele telefoondiensten. Bovendien biedt spraak aantrekkelijke mogelijkheden voor commerciële oplossingen", zegt Loïc Gonnet, International Director van Telisma. "Dit samenwerkingsverband met een wereldwijde marktleider op het gebied van messaging-systemen voor telecommunicatie biedt ons een kans om te groeien in onze belangrijkste markten: de operators van vaste en mobiele telefonie. Negen van de tien grootste operators in de wereld hebben tenslotte al gekozen voor Unisys."

"Het opnemen van de spraakherkenningtechnologie van Telisma in ons Europees spraakservices-portfolio biedt een sterke toegevoegde waarde aan onze services", zegt Cees van Yperen, Directeur Communications Unisys Nederland. "De technologische expertise van Telisma stelt het bedrijf in staat te voldoen aan de hoge eisen die operators in de telecommunicatiebranche stellen aan het grootschalig uitrollen van diensten. Hierdoor kan Unisys de kosten van onze oplossingen in de hand houden."

De gecombineerde Unisys/Telisma-oplossing wordt al door een groot telecommunicatiebedrijf gebruikt voor de inzet van een wereldwijde voice portal-applicatie waarbij gebruik wordt gemaakt van spraakherkenning en Personal Information Management-functionaliteit (PIM). Het systeem biedt ruimte voor 4.000 gelijktijdige sessies via 32.000 poorten. De oplossing is beschikbaar voor meer dan 1 miljoen gebruikers.

Beide partijen initiëren ook andere gezamenlijke projecten waaronder voice portal services, automatisering van call centers, de automatisering van directory-functies, messaging-systemen op basis van spraakherkenning en het automatisch bellen van nummers op basis van het noemen van een naam.

Als onderdeel van de nauwe samenwerking heeft het Unisys European R&D-centrum in Parijs een demonstratie ontwikkeld waarin het prestatieniveau en de eenvoud van deze applicatie op een 24x7-basis kan worden gedemonstreerd. Deze demonstratie vindt plaats in alle talen die de Telisma-oplossing ondersteunt.

Telisma
Telisma is opgericht in 2000. Het bedrijf ontwerpt, ontwikkelt en verkoopt spraakherkenning- en synthese-software voor telecommunicatietoepassingen. Telisma levert innovatieve spraakherkenningtechnologie die het resultaat is van ruim 15 jaar onderzoek door de R&D-afdeling van France Telecom. Met de product- en consultancydivisie ondersteunt Telisma telecommunicatieoperators en leveranciers van telefoondiensten bij de eenvoudige inzet van grootschalige diensten voor bedrijven en eindgebruikers. Deze diensten maken gebruik van spraakherkenning en synthese. Telisma wordt gefinancierd door belangrijke Europese investeerders als 3i, Innovacom en AGF Private Equity.