Provincie Utrecht

Persbericht

Ambulancezorg in Utrecht nog niet uit de problemen

09-04-2002
Het Platform Ambulancezorg Utrecht (met daarin vertegenwoordigd de ambulancediensten, zorgverzekeraar, provincie Utrecht en het CPA) werkt hard aan de vorig jaar gesignaleerde knelpunten, maar is nog niet gereed met de oplossingen. Verschillende werkgroepen werken aan een betere spreiding van de ambulances over het gebied, verhoging van de beschikbaarheid van ambulances en verbetering van de werkwijze van en tussen de verschillende participanten. De redenen voor de vertraging van de knelpunten zijn complex: de uitwerking van sommige oplossingen kost meer tijd dan voorzien, veel energie is gaan zitten in afstemming en overleg, geen van de deelnemende partijen heeft echte doorzettingsmacht en tenslotte bemoeilijkt ook de landelijke discussie over hoe de ambulancesystematiek geregeld moet worden de discussie. Dit staat te lezen in de notitie die Gedeputeerde Staten vandaag hebben besproken.

Overschrijdingspercentage: noodzaak voor extra ambulance Vorig jaar bleek uit onderzoek dat het in het algemeen met het spoedeisende ambulancevervoer in het CPA-gebied Utrecht (ongeveer gelijk aan de provincie Utrecht) redelijk is gesteld, maar dat in een aantal Utrechtse gemeenten de aanrijtijd van 15 minuten na melding nogal eens niet werd gehaald: gemiddeld over 2000 7.8%. De overschrijdingscijfers over de laatste vier maanden van 2001 geven een iets beter gemiddelde: 5.6%, maar geven in sommige gemeenten nog steeds behoorlijk hogere overschrijdingen te zien. Om de overschrijdingen van spoedeisende ritten -de zogenaamde A1-ritten- tegen te gaan, is men bezig een technisch systeem in te voeren, wat veel dynamischer is dan het huidige systeem: ambulances hebben op termijn dan ook geen echte standplaats meer, maar worden via digitale plaatsbepalingen door de meldkamer steeds naar de dichtstbijzijnde benodigde plek gestuurd. Ook de inzet van een tijdelijke, extra ambulance behoorde vorig jaar al tot de mogelijke oplossingen. Hiermee is men nu een eind gevorderd. Voor de financiering is een voorstel ontwikkeld, dat alleen nog bestuurlijk moet worden vastgesteld. De kans is groot dat er voorlopige uitrukpunten komen tussen Odijk en Wijk bij Duurstede en tussen Benschop en Lopik. Hiernaast is een plan ontwikkeld voor de inzet van motorambulances in de stad Utrecht.

Overige projecten
Verder vinden er nog diverse andere projecten plaats: er wordt gewerkt aan het beter organiseren van besteld vervoerritten, paraatheidsvormen, managementinformatie (vanaf februari jongstleden operationeel), vervoersalternatieven (de motorambulances) en vervoer over busbanen. Ook zijn de Centrale Post Ambulancevervoer (CPA) en de ambulancediensten met elkaar in overleg om op korte termijn te komen tot een verdergaande vorm van samenwerking in één Regionale Ambulancevoorziening. Die moet uiterlijk voor 1 januari 2003 gerealiseerd zijn. Ook hiermee kan een betere kwaliteit en grotere doelmatigheid van de ambulancezorg tot stand komen. Gedeputeerde Annie Kamp hoopt dat na de vertragingen van de laatste maanden nu met spoed gewerkt kan worden aan het snel realiseren van de oplossingen voor de ambulanceproblematiek: "Alles bij elkaar weten we nu al anderhalf jaar dat er problemen zijn, al bijna even zo lang werken we aan verbeteringen en oplossingen. Eigenlijk onbegrijpelijk lang voor zo'n goed georganiseerd land als Nederland. Ik heb er nu wel vertrouwen in dat we de komende maanden gezamenlijk de goede kant op gaan."

Meer informatie: Sari Klatter, telefoon 030 - 258 2042 of Sari.Klatter@provincie-utrecht.nl