Gemeente Haarlemmermeer
* Persberichten
+ 12 april 2002
GEMEENTE HAARLEMMERMEER VERONTRUST
OVER UITKOMSTEN CPB-RAPPORT
De gemeente Haarlemmermeer maakt zich zorgen over de omvang van de
negatieve effecten van de uitbreiding van Schiphol, die het CPB
noemt in haar rapport over de uitbreiding van het banenstelsel, het
rapport 'Kengetallen Kosten-Baten Analyse' dat vandaag is
verschenen.
Demissionair wethouder ruimtelijke ordening en luchthavenzaken M.
Schoenmaker: "Het CPB spreekt van 'negatieve gevolgen voor de
omgeving van Schiphol' en vertaalt dat in 'te vermijden en te
compenseren kosten', die bovendien 'bescheiden' worden genoemd in
verhouding tot de voordelen voor Nederland. Dat klinkt natuurlijk
mooi. Maar de discussie over de milieunormen van het
vijfbanenstelsel zijn nog niet eens afgerond, of we praten al over
een mogelijk zes- of zelfs zevenbanenstelsel.
Milo Schoenmaker
Milo Schoenmaker
Laat er eerst maar eens duidelijkheid zijn over de milieueffecten
van het vijfbanenstelsel voordat men zich rijk rekent".
Schoenmaker: "Daarnaast moeten we eerst het vijfbanenstelsel
volledig en optimaal benutten. En áls we al vastlopen, dan wil
Haarlemmermeer ècht in beeld hebben wat de maatschappelijke en
milieueffecten zijn van toekomstige banenstelsels. Dit moet
bovendien snel gebeuren, want het CPB schetst in haar rapport een
ronduit negatief beeld van de lokale gevolgen van uitbreiding van
de luchthaven: wegen en kanalen moeten worden omgelegd en congestie
op wegen rond Schiphol en geluidsbelasting nemen toe. Dit
verontrust onze gemeente al jaren en en zeker onze inwoners in
Zwanenburg en Rijsenhout. Het kan niet zo zijn dat we eerst alléén
de welvaartseffecten van toekomstige uitbreiding bespreken zonder
daarin direct de, laat ik maar zeggen, welzijnseffecten mee te
nemen. Dat geldt voor het aanleggen van of een parallelle Kaag-
danwel Zwanenburgbaan, maar des te meer als beide banen
volgtijdelijk worden aangelegd. Dat is volgens het CPB-rapport
weliswaar goed voor Nederland, maar duidelijk niet voor
Haarlemmermeer en regio.
Aan deze tekst kunt u geen rechten ontlenen