---

Kamervragen en antwoorden
---

Apache-helikopters

12-04-2002

Onder verwijzing naar uw brieven van 29 maart 2002 met kenmerk 2010208470 en 2010208480 bied ik u hierbij aan de antwoorden op de schriftelijke vragen van de Tweede-Kamerleden Van Ardenne-van der Hoeven en van Van't Riet over de Apache-helikopters.

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE

H.A.L. van Hoof

Antwoorden op de vragen van het lid Van Ardenne-Van der Hoeven (CDA) aan de staatssecretaris van Defensie over de Apache-helikopter. (Ingezonden 28 maart 2002) (2010208470)

1 Hebt u kennis genomen van het bericht dat de Apache-helikopter bij het afvuren van zijn raketten zijn staartrotor ernstig kan beschadigen, waardoor het toestel zelfs kan neerstorten?

Ja.

2 Mogen de op dit moment in Afghanistan ingezette Amerikaanse Apache-helikopters vanwege dit technische mankement nog maar aan één zijde raketten afvuren?

Neen. De Koninklijke luchtmacht is al in oktober 2001 met twee 'safety flight messages' door de US Army geïnformeerd over de tekortkoming. Hierbij is onder andere aangegeven dat het gebruik van de Hellfire-missiles met de 'Hercules' aandrijfmotor weliswaar tot schade kan leiden, maar niet tot gevaarlijke situaties. In het eerste 'safety flight message' is uit voorzorg de lanceerrestrictie opgelegd. Nader onderzoek naar de Hellfire-missiles resulteerde in het tweede bericht. Hierin wordt gesteld dat alle typen Hellfire-missiles veilig van alle mogelijke lanceerposities(links en rechts) van de Apache kunnen en mogen worden afgevuurd.

3 Kennen de Nederlandse Apache-helikopters hetzelfde probleem? Zo ja, welke gevolgen heeft dit voor de operationele inzet van de helikopters?

4 Welke maatregelen heeft u genomen om te voorkomen dat de Nederlandse Apache-helikopters door het afvuren van de eigen raketten beschadigd raken?

De problemen met de Hellfire-missiles zijn beperkt tot de raketten die zijn voorzien van een specifieke partij 'Hercules' aandrijfmotoren. 'Hercules' aandrijfmotoren worden in de raketten van de Koninklijke luchtmacht niet toegepast. Ook worden op Ft Hood in de Verenigde Staten, waar Nederlandse helikopterbemanningen worden opgeleid in Nederlandse Apaches, de betreffende Hellfire-missiles niet gebruikt. De Hellfire-missiles van de Koninklijke luchtmacht zijn uitgevoerd met 'Thiokol' aandrijfmotoren. Het probleem van de raketten komt derhalve op de Nederlandse Apaches gevechtshelikopters niet voor.

Antwoorden op de vragen van het lid Van 't Riet (D66) aan de staatssecretaris van Defensie over Apache helicopters. (2010208480)(Ingezonden 28 maart 2002; deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Van Ardenne-Van der Hoeven).

1 Is het waar dat de Amerikaanse Apaches nog maar aan één zijde raketten mogen afvuren, om beschadiging aan de eigen staart te voorkomen? Is er mogelijkerwijs sprake van een ontwerpfout?

Zie antwoord 2 op de vragen van het lid Van Ardenne-van der Hoeven.

2 Is het waar dat de toestellen die de Koninklijke Luchtmacht heeft besteld, uit dezelfde serie (AH-64D) afkomstig zijn, en zijn uitgerust met hetzelfde wapensysteem?

3 Hoeveel Apaches heeft Defensie nog in bestelling? Hebben de gesignaleerde problemen met het raketafvuringssysteem gevolgen voor de verwerving van Apache helikopters door Defensie?

De Apache gevechtshelikopters van de Koninklijke luchtmacht worden gelijktijdig met andere Apaches (b.v. US Army) geproduceerd. De configuratie van de Nederlandse Apache is nagenoeg identiek aan de configuratie van de US Army Apache. Op dit moment zijn 28 van de 30 Apache gevechtshelikopters aan de Koninklijke luchtmacht geleverd. De laatste Apache wordt op 9 mei 2002 overgedragen. Het in het Algemeen Dagblad gemelde probleem is terug te voeren op de Hellfire-missiles en niet op de Apache gevechtshelikopter. De problemen met de Hellfire-missiles zijn daarenboven beperkt tot de raketten die zijn voorzien van een specifieke partij 'Hercules' aandrijfmotoren. 'Hercules' aandrijfmotoren worden in de raketten van de Koninklijke luchtmacht niet toegepast. Ook worden op Ft Hood in de Verenigde Staten, waar Nederlandse helikopterbemanningen worden opgeleid in Nederlandse Apaches, de betreffende Hellfire-missiles niet gebruikt. De Hellfire-missiles van de Koninklijke luchtmacht zijn uitgevoerd met 'Thiokol' aandrijfmotoren. Het probleem van de raketten komt derhalve op de Nederlandse Apaches gevechtshelikopters niet voor en hebben geen gevolgen voor de verwerving van de Apache gevechtshelikopters.

Nieuws Ministerie van Defensie