Ministerie van Algemene Zaken

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
Persbericht ministerraad
12 april 2002

KABINET NEEMT STANDPUNT IN OVER GOEDERENSPOORVERBINDING SLOEGEBIED

Tussen het Sloegebied, het havengebied ten oosten van Vlissingen, en het hoofdspoor Middelburg- Goes wordt een nieuwe enkelsporige spoorverbinding aangelegd (conform het alternatief 2 uit de Trajectnota). De verbinding komt te liggen aan de oostzijde van de dijk die de Nieuwekerkepolder en de Quarlespolder van elkaar scheidt. Het kabinet heeft hier op voorstel van minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat en minister Pronk van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer mee ingestemd.

Kruisingen van de nieuwe spoorlijn met andere infrastructuur worden ongelijkvloers. In de gemeenten Goes en Kapelle worden geluidswerende voorzieningen getroffen. De nieuwe spoorverbinding zorgt voor een betere spoorontsluiting van het Sloegebied . De overlast in Heinkenszand verdwijnt geheel. De overwegproblematiek op de bestaande Sloelijn wordt vrijwel geheel opgelost. Ook het probleem met de kruising van de wegaansluiting op de Westerscheldetunnel is met realisatie van deze variant opgelost.

De kosten van het totale project bedragen 43,1 miljoen euro. Zeeland Seaports en de NV Westerscheldetunnel dragen tezamen 11,3 miljoen euro bij. Over de financiële bijdragen hebben minister Netelenbos, Zeeland Seaport en de NV Westerscheldetunnel op 9 april jl. een overeenkomst getekend.

De verwachting is dat het project eind 2006 gereed is. De huidige Sloelijn wordt afgebroken.

RVD, 12.04.2002