Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


NS-plan staat haaks op maatschappelijke ontwikkelingen

Met het plan om de conducteur op de trein te vervangen door toegangspoortjes op stations plaatst de NS zich buiten de maatschappelijke werkelijkheid. Verder miskent dit plan de brede functie van de conducteur in de trein en de behoeften van reizigers aan service en informatie.

ROVER is zeer verbaasd over de jongste plannen van de NS om in de toekomst de conducteur op de trein af te schaffen. Juist nu in allerlei geledingen van de maatschappij het belang van menselijk toezicht erkend wordt, stelt de NS voor om het toezicht in de treinen af te schaffen. Zowel voor de veiligheid als voor de service- en informatieverlening aan de reizigers vervullen de conducteurs een zeer belangrijke rol. Na punctualiteit krijgt ROVER de meeste klachten over het ontbreken van informatie en service tijdens de reis.

De NS zou haar aandacht in eerste instantie moeten richten op het herstellen van de punctualiteit en het herstellen van de zichtbare aanwezigheid en aanspreekbaarheid van conducteurs in de trein. Het invoeren van toegangscontrole kan een hulpmiddel zijn om conflictsituaties in treinen over zwartrijden te beperken. Maar de conducteurs hebben een veel bredere functie, die niet overgenomen kan worden door een aantal poortjes of servicemedewerkers op stations. Bovendien had de NS al besloten om een groot aantal loketmedewerkers in te zetten als servicemedewerkers. Met het afschaffen van de conducteurs vindt een verdere verschraling van de dienstverlening plaats.

De NS wil met deze plannen vooral zekerheid bieden aan personeel. Maar wat de wensen en behoeften van de klanten zijn, wordt daarbij kennelijk geheel vergeten. ROVER zal er in de komende periode alles aan doen om het bedrijf en de politiek er van te overtuigen dat dit een heilloos plan is, dat de kwaliteit van het openbaar vervoer sterk ondermijnt.

De consumentenorganisaties in het LOCOV hebben via de pers kennis moeten nemen van deze nieuwste plannen van de NS. ROVER vraagt zich inmiddels ernstig af wat de nut van het overleg is, als dit soort zeer ingrijpende plannen via de pers besproken moeten worden.

Amersfoort, 12 april 2002

---