Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
NS-plan staat haaks op maatschappelijke ontwikkelingen
Met het plan om de conducteur op de trein te vervangen door
toegangspoortjes op stations plaatst de NS zich buiten de
maatschappelijke werkelijkheid. Verder miskent dit plan de brede
functie van de conducteur in de trein en de behoeften van reizigers
aan service en informatie.
ROVER is zeer verbaasd over de jongste plannen van de NS om in de
toekomst de conducteur op de trein af te schaffen. Juist nu in
allerlei geledingen van de maatschappij het belang van menselijk
toezicht erkend wordt, stelt de NS voor om het toezicht in de treinen
af te schaffen. Zowel voor de veiligheid als voor de service- en
informatieverlening aan de reizigers vervullen de conducteurs een zeer
belangrijke rol. Na punctualiteit krijgt ROVER de meeste klachten over
het ontbreken van informatie en service tijdens de reis.
De NS zou haar aandacht in eerste instantie moeten richten op het
herstellen van de punctualiteit en het herstellen van de zichtbare
aanwezigheid en aanspreekbaarheid van conducteurs in de trein. Het
invoeren van toegangscontrole kan een hulpmiddel zijn om
conflictsituaties in treinen over zwartrijden te beperken. Maar de
conducteurs hebben een veel bredere functie, die niet overgenomen kan
worden door een aantal poortjes of servicemedewerkers op stations.
Bovendien had de NS al besloten om een groot aantal loketmedewerkers
in te zetten als servicemedewerkers. Met het afschaffen van de
conducteurs vindt een verdere verschraling van de dienstverlening
plaats.
De NS wil met deze plannen vooral zekerheid bieden aan personeel. Maar
wat de wensen en behoeften van de klanten zijn, wordt daarbij
kennelijk geheel vergeten. ROVER zal er in de komende periode alles
aan doen om het bedrijf en de politiek er van te overtuigen dat dit
een heilloos plan is, dat de kwaliteit van het openbaar vervoer sterk
ondermijnt.
De consumentenorganisaties in het LOCOV hebben via de pers kennis
moeten nemen van deze nieuwste plannen van de NS. ROVER vraagt zich
inmiddels ernstig af wat de nut van het overleg is, als dit soort zeer
ingrijpende plannen via de pers besproken moeten worden.
Amersfoort, 12 april 2002
---