EUROPOINT BV

Meetingpoint rail- & tunnelprofessionals tijdens Intertraffic

Zeist, 22 februari 2002. Op 16 en 17 april 2002 vinden de twee internationale congressen Rail & Traffic en
Tunnel & Traffic voor de eerste keer plaats in Amsterdam RAI. De organisatie heeft ervoor gekozen deze congressen gelijktijdig met de 16e editie van Intertraffic te organiseren om een maximale kennisuitwisseling tussen nationale en internationale experts in de rail en tunnel branches mogelijk te maken. Beide congressen richten zich voornamelijk op de beleidsmatige en operationele aspecten van rail- en tunnelinfrastructuur. Gedurende twee dagen komen rail- en tunnelexperts vanuit de hele wereld samen om gedachten en ervaringen met elkaar uit te wisselen over de laatste ontwikkelingen en noviteiten. Ook op de Intertraffic vakbeurs zijn bedrijven uit de rail- en tunnelsector vertegenwoordigd. Zij tonen hun producten en diensten op het speciaal ingerichte Rail & Tunnel Square.

Intertraffic
Van 15 tot en met 18 april 2002 zal de Intertraffic Trade Fair voor de 16e keer haar deuren openen om, naar verwachting, 25.000 bezoekers uit de hele wereld te ontvangen. Deze vakbeurs voor ontwerp, beheer en onderhoud van verkeers- en vervoersinfrastructuur is gestaag uitgegroeid tot het belangrijkste internationale evenement binnen de sector verkeer, vervoer en infrastructuur. Meer dan 600 exposanten zullen een uitgebreid aanbod van producten en diensten tonen binnen het algemene thema 'bereikbaarheidsmanagement'

Rail & Tunnel Square: 15 t/m 18 april 2002
Tijdens de Intertraffic Trade Fair zal een speciaal ingericht plein aandacht schenken aan rail- en tunnelverkeerssystemen. Op dit zogenaamde Rail & Tunnel Square zijn diverse bedrijven uit de rail- en tunnelsector vertegenwoordigd. Met name producten en diensten op het gebied van signalering, advies, softwaresystemen, veiligheid, light rail en tunnelinstallaties staan hier centraal en overzichtelijk bij elkaar voor een geïnteresseerd vakpubliek.

De congressen
Geïnteresseerden kunnen een beursbezoek combineren met het bijwonen van het Rail & Traffic congres en/of het Tunnel & Traffic congres, al naar gelang hun belangstelling. Gezien het internationale vakpubliek dat Intertraffic bezoekt zijn deze congressen een uitgelezen kans voor experts in de rail- en tunnelbranche om met binnen- en buitenlandse collega's van gedachten te wisselen.

Rail & Traffic: 16 & 17 april 2002
Het congres Rail & Traffic vindt plaats op 16 en 17 april 2002. Een internationale adviescommissie, onder leiding van Prof. Dr. Ir. C. Esveld van TU Delft, staat garant voor een kwalitatief goed programma. In deze commissie zijn onder andere de volgende organisaties vertegenwoordigd: TU Delft, Haagse Tram Maatschappij (HTM), Foundation for the Urban Environment uit België, Universidad Politecnica de Catalunya uit Spanje en de metrobedrijven van Sao Paulo en Madrid.

Onderwerpen die op de eerste dag van het congres aan de orde komen zijn rail transport policy, cost based charging for track usage en track sharing. De tweede dag staat in het teken van intelligent rail transport systems, urban rail systems en maglev projects. Vooraanstaande sprekers die zich over bovenstaande onderwerpen uitspreken, vertegenwoordigen onder andere (inter)nationale en lokale overheden, onderzoeksinstellingen, universiteiten, adviesbureaus, en bedrijven en industrieën.
De keynote speech binnen de sessie 'rail transport policy' wordt verzorgd door de heer Jean-Arnold Vinois, vertegenwoordiger van DG Transport van de Europese Commissie. Hij spreekt zich onder meer uit over de integratie van Europese railgebieden. In de sessie 'cost' based charging for track usageworden de ervaringen op het gebied van kostenbepaling voor het gebruik van rails gepresenteerd vanuit 3 Europese invalshoeken; Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland. In de sessie intelligent rail transport systems wordt door industriële marktleiders op dit gebied uitvoerig ingegaan op intelligent verkeersmanagement en modernisering van transportsystemen. Een van de bijdrages wordt geleverd door Holland Railconsult. Met betrekking tot urban rail systems zullen de heren Manuel Melis Maynar en Caetano Jannini Netto, beide autoriteiten op dit gebied, hun ervaringen presenteren en hun visie geven over onder andere rail management strategieën. Het Japanse Railway Technical Research Institute verzorgt een lezing over de ontwikkelingen van magnetic levitation in Japan. Tot slot laat Hans Koemeester, hoofd van de afdeling Verkeer & Vervoer van Siemens Nederland, in deze eindsessie zijn licht schijnen over maglev initiatieven in Nederland en Duitsland.

Tunnel & Traffic: 16 & 17 april 2002
Het congresprogramma van Tunnel & Traffic omvat op 16 en 17 april 2002 twee middagprogramma's. In de ochtend van dinsdag 16 april hebben geïnteresseerden de mogelijkheid een bezoek te brengen aan de Wijkertunnel en de Verkeerscentrale Noord Holland waar alle operationele en technische aspecten van deze verkeerstunnel 24 uur per dag in de gaten worden gehouden. Het Centrum Ondergronds Bouwen (COB), de autoriteit in Nederland op het gebied van tunnelbouw en ondergronds bouwen, is nauw betrokken geweest bij het samenstellen van het congresprogramma.

Gerenommeerde sprekers afkomstig uit Nederland, Duitsland, Frankrijk, Denemarken en Zwitserland spreken zich uit over de onderwerpen operations and maintenance, traffic flow optimisation in road tunnels, safety during operations en cost of operations and maintenance. Wederom zijn diverse bedrijfstakken vertegenwoordigd binnen het aanbod van sprekers, namelijk: de lokale en Nederlandse overheid, consultants, onderzoeksinstellingen, en bedrijven en industrieën. Ook tijdens dit congres is de voertaal Engels.

De openings-speech wordt op dinsdag 16 april verzorgd door de wethouder Verkeer, Vervoer en Infrastructuur van Amsterdam. De mogelijkheden en uitdagingen van Amsterdamse tunnels passeren de revue. De keynote speech binnen de 1e sessie operations and maintenance wordt gehouden door de heer Alain Bertrand, adjunct directeur van Eurotunnel in Frankrijk. Hij presenteert de ervaringen van Eurotunnel, de drukste rollende strasse in Europa. Het optimaliseren van verkeersstromen in de Elbetunnel in Duitsland komt aan bod in de laatste sessie op 16 april evenals het gebruik van automatische detectie van ongelukken in de Aberdeentunnel in Hong Kong. De 2e congresdag zal in goede banen geleid worden door de heer Jan-Dirk Blaauw, lid van de Tweede Kamer. Hij geeft eveneens zijn reflecties over alle onderwerpen die deze 2e dag de revue passeren. In de sessie safety during operations verzorgt de heer Gijs de Vries, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken een lezing. De items veiligheid, coördinatie en rampenbestrijding zijn de leidraad van zijn betoog. De kosten van het in gebruik hebben en het onderhoud van tunnels worden belicht in de slotsessie. De NV Westerscheldetunnel weerlegt de kosten van constructie tot exploitatie van de Westerscheldetunnel. Uitleg over investeringen in reductie van kosten wordt verzorgd door Tunnel Engineering Consultants.


05 mrt 02 12:17