AutoRai

16-4-2002

Fiat Auto start met verkoop Palio in China

Recentelijk is Nanjing Fiat, de 50/50 joint venture tussen de Fiat Group en Yuejin Motor Group, gestart met de marketing en verkoop van de Fiat Palio in China. Dit betekent een belangrijke nieuwe stap voor Fiat en een impuls voor de Chinese economie.

De lancering van de Palio opent nieuwe wegen in een automarkt die zich, aldus de experts, snel aan het uitbreiden is. Wat dit laatste betreft: de entree van China in de WTO en de goedkeuring door de Chinese regering van het tiende vijfjarenplan betekent voor de komende drie tot vier jaar een explosieve groei in de verkoopcijfers van 700.000 exemplaren (in 2000) tot een geschat totaal van 1,2 miljoen autos per jaar.

Het verschijnen op deze markt van de Fiat Palio is de eerste stap in een langetermijn project. De aanwezigheid op de Chinese markt betekent voor de Fiat Group een strategisch initiatief dat voortvloeit uit de tot dusver gemaakte investeringen in de bedrijfswagen- (Iveco) en componentensector (Teksid) aldaar.

Lokale productie met hulp van lokale partners
Daarbij mag niet over het hoofd worden gezien dat de Fiat producten die in Nanjing worden geproduceerd, voor de gehele wereld een benchmark zullen zijn, waarvan de lokale leveranciers het meest zullen profiteren. Met andere woorden: een enorme kans voor China, waar de technologie een sterke groei doormaakt hetgeen resulteert in een steeds sterkere internationale concurrentiepositie. Ook op sociaal gebied blijken de veranderingen zich hier met grote snelheid te voltrekken. De Fiat Palio richt zich met name op de jonge Chinese families, die hun eerste auto kopen; het uitkomen van hun droom en een duidelijk bewijs van de vooruitgang in hun dagelijks leven. Het model is echter ook bestemd voor de jonge, individuele consument die gecharmeerd is van Italiaans design maar tevens hecht aan beperkte onderhoudskosten. Om ook de Chinese klant tevreden te stellen heeft Fiat Auto reeds lange tijd geleden besloten om alleen te werken met de beste Chinese distributie-experts en zo een onberispelijke service te garanderen.