AutoRai

16-4-2002

Audi presenteert nieuwe tv-commercial: IJstennis

Onlangs is de nieuwe landelijke Audi-campagne van start gegaan. Centraal thema in deze campagne is quattro. Audis permanente vierwielaandrijving is als één van de wapenfeiten van het merk bij uitstek geschikt om de merkwaarden te communiceren.

IJstennis is de eerste door Audis reclamebureau DDB & Co geproduceerde commercial. Verrassend én overtuigend laat deze zien dat een Audi met quattro-aandrijving zelfs in extreme omstandigheden grip heeft en dus veel actieve veiligheid biedt. Dit wordt geïllustreerd aan de hand van een spectaculaire heren-tennisdubbel op een bevroren meer in het noorden van Finland. Uit het spel blijkt duidelijk het belang van grip en controle. De commercial wordt tot en met 11 mei uitgezonden in geselecteerde reclameblokken van zowel de publieke als de commerciële zenders.

Het campagnethema quattro wordt verder uitgewerkt in tal van andere media. Zo zal de homepage van Audi openen met het campagnebeeld. Bovendien kan iedere internet-bezoeker deelnemen aan de Audi quattro challenge: een toegankelijk computerspel, waarin het effect van quattro op speelse wijze wordt aangetoond.

Magazines en showrooms
In diverse magazines zullen door Audi tussen week 18 en week 21 ondersteunende advertenties worden geplaatst met het van de commercial afgeleide beeld. Ook voor de dealers is een advertentie gemaakt, voor plaatsing in regionale bladen naar keuze.

In de Audi-showrooms komt het campagne-thema terug op banieren en posterwanden. Voor bezoekers is een nieuwe brochure beschikbaar, die de werking van quattro helder uitlegt en de voordelen nog eens op een rijtje zet. Audi quattro rijvaardigheidstrainingen Om de voordelen van permanente vierwielaandrijving op een veilige en plezierige wijze in de praktijk te kunnen ervaren, organiseert Audi speciale quattro rijvaardigheidstrainingen op het circuit van Lelystad. Onder leiding van coureur Gijs van Lennep wordt hier in theorie en door middel van diverse oefeningen het nut van quattro optimaal voor het voetlicht gebracht.

Vervolgtrainingen zijn mogelijk in het Oostenrijkse Seefeld en in het Finse Muonio. Speciaal voor bezitters van een Audi S-model of een Audi TT Coupé of Roadster worden bovendien nog trainingen op het circuit van Assen en in het Spaanse Catalunya gegeven.

De quattro-filosofie
Op de Autosalon in Genève in 1980 verbaasde Audi iedereen met de introductie van de Audi quattro. Permanente vierwielaandrijving werd in die dagen vooral geassocieerd met terreinwagens. Voor personenwagens was quattro echter een unicum. Vooral de prestaties van de Audi quattro in internationale rally-wedstrijden maakten duidelijk dat er met de superieure wegligging van dit model niet te spotten viel. Zo werd Audi in 1984 wereldkampioen en behaalden de Audi quattro fabriekswagens in dat jaar een historische 1-2-3 zege in de Rally van Monte Carlo.

Quattro biedt optimale grip en veiligheid onder alle weersomstandigheden en op elk wegdek. Dit is te danken aan het feit dat bij een Audi quattro de aandrijfkracht over twee assen wordt verdeeld. Door de aandrijving en dus ook de krachten over vier wielen te verdelen heeft een quattro veel meer veiligheidsreserves. En dat is te merken. Bij het accelereren, bij het nemen van bochten en bij uitwijkmanoeuvres. In combinatie met ESP en ABS levert de permanente vierwielaandrijving verbluffende prestaties. Zelfs op een glad wegdek. Want vier aangedreven wielen hebben nou eenmaal meer grip dan twee.

De Audi-modellenlijn en quattro
Permanente vierwielaandrijving is standaard op alle modellen uit de Audi S-lijn en op de Audi allroad quattro. Tegenwoordig heeft elk Audi-model (met uitzondering van de Audi A2) meerdere permanent vierwielaangedreven varianten. Sinds de introductie van quattro in 1980 zijn er al meer dan een miljoen Audis met dit gepatenteerde systeem uitgerust.