AutoRai

16-4-2002

Porsche Engineering ontwikkelt auto van de toekomst

Veiliger, zuiniger en milieuvriendelijker dan hun huidige soortgenoten. Dat zijn kenmerken van de twee studiemodellen die Porsche Engineering op de Autosalon van Genève heeft gepresenteerd.

De ontwerpen zijn gemaakt in opdracht van de Europese leden van het ULSAB-AVC-consortium (Ultra Light Steel Auto Body Advanced Vehicle Concepts). Daarin zijn 33 toonaangevende ondernemingen uit de staalindustrie vertegenwoordigd. Beide studiemodellen zijn ontwikkeld door de Porsche Engineering Group, de ontwikkelingsonderneming voor externe klanten van de sportwagenfabrikant uit Stuttgart. Porsche Engineering kreeg drie jaar geleden de opdracht om met gebruik van een nieuwe generatie zeer sterke staalsoorten een baanbrekend ontwerpconcept te ontwikkelen. Hierin moesten de superieure eigenschappen van dit materiaal voor de volgende generatie autos te zien zijn.

Op dit moment bestaan de beide personenautos een compacte driedeurs voor Europa en een middenklasse-sedan voor Amerika alleen nog maar in de computer. Maar dankzij de complexe simulatietechnieken die tegenwoordig mogelijk zijn, konden de Porsche-ingenieurs een compleet autoconcept realiseren. Een concept dat als het ware een blauwdruk is voor de constructie en productie van toekomstige automodellen.

Dankzij het innovatieve ontwerp en de toepassing van staal ontstond een carrosserieconcept dat geschikt is voor grote-serieproductie. Daarbij komen de productiekosten volgens voorlopige analyses overeen met die van huidige personenautos.

In het dagelijkse autogebruik beloven de beide studiemodellen nieuwe maatstaven te zetten. Door intelligente lichtbouw onderscheiden ze zich bijvoorbeeld door een opvallend laag brandstofverbruik en minimale emissies. Tegelijkertijd voorspellen alle analyses een uitstekend potentieel voor het behalen van een vijfsterren-beoordeling in de Euro-NCAP-botsproef.

Deze ingenieurs-knowhow van een technisch toonaangevende autofabrikant, in combinatie met een serie succesvol afgeronde ontwikkelingsprojecten voor externe klanten (bijvoorbeeld Opel Zafira, motorconcept revolutionare Harley Davidson V-Rod) motiveerde het internationale staalconsortium om Porsche Engineering te kiezen als designpartner bij het tot nu toe meest ambitieuze autoproject van de staalindustrie.

Porsche Engineering
De baanbrekende resultaten van de samenwerking tussen Porsche Engineering en de internationale staalindustrie bieden autoproducenten nieuwe, verstrekkende mogelijkheden op het gebied van constructie en productie. Technieken die reeds in de komende jaren zouden kunnen worden ingevoerd. Het ULSAB-AVC-project wordt dit jaar na de VS en Europa ook in Australië en Japan voorgesteld.

Gezien het duidelijke streven van de Porsche Engineering Group om zich sterker te profileren op het gebied van ontwikkeling voor externe klanten, heeft het succesvol afgeronde project een niet ongewenst neveneffect: een eersteklas visitekaartje in de enorme groeimarkt van technologische dienstverlening.

Porsche Engineering Group GmbH is een dochteronderneming van Porsche AG en is verantwoordelijk voor de verkoop en realisatie van Porsches wereldwijde ontwikkelingactiviteiten voor externe klanten. Porsche is de enige autofabrikant die zijn omvangrijke ervaring bij de ontwikkeling en productie van autos aanbiedt aan internationale klanten uit alle takken van industrie. Porsche Engineering is gevestigd vlakbij het Porsche-ontwikkelingscentrum in Weissach en heeft daarmee toegang tot het volledige ingenieurspotentieel van deze technologisch toonaangevende onderneming op autogebied. Porsche Engineering heeft op dit moment tevens vestigingen in Duitsland, Noord-Amerika, Tsjechië en Japan.