AutoRai
16-4-2002
Porsche Engineering ontwikkelt auto van de toekomst
Veiliger, zuiniger en milieuvriendelijker dan hun huidige soortgenoten. Dat zijn kenmerken van de twee studiemodellen die Porsche Engineering op de Autosalon van Genève heeft gepresenteerd.
De ontwerpen zijn gemaakt in opdracht van de Europese leden van het
ULSAB-AVC-consortium (Ultra Light Steel Auto Body Advanced Vehicle
Concepts). Daarin zijn 33 toonaangevende ondernemingen uit de
staalindustrie vertegenwoordigd. Beide studiemodellen zijn ontwikkeld
door de Porsche Engineering Group, de ontwikkelingsonderneming voor
externe klanten van de sportwagenfabrikant uit Stuttgart. Porsche
Engineering kreeg drie jaar geleden de opdracht om met gebruik van een
nieuwe generatie zeer sterke staalsoorten een baanbrekend
ontwerpconcept te ontwikkelen. Hierin moesten de superieure
eigenschappen van dit materiaal voor de volgende generatie autos te
zien zijn.
Op dit moment bestaan de beide personenautos een compacte driedeurs
voor Europa en een middenklasse-sedan voor Amerika alleen nog maar in
de computer. Maar dankzij de complexe simulatietechnieken die
tegenwoordig mogelijk zijn, konden de Porsche-ingenieurs een compleet
autoconcept realiseren. Een concept dat als het ware een blauwdruk is
voor de constructie en productie van toekomstige automodellen.
Dankzij het innovatieve ontwerp en de toepassing van staal ontstond
een carrosserieconcept dat geschikt is voor grote-serieproductie.
Daarbij komen de productiekosten volgens voorlopige analyses overeen
met die van huidige personenautos.
In het dagelijkse autogebruik beloven de beide studiemodellen nieuwe
maatstaven te zetten. Door intelligente lichtbouw onderscheiden ze
zich bijvoorbeeld door een opvallend laag brandstofverbruik en
minimale emissies. Tegelijkertijd voorspellen alle analyses een
uitstekend potentieel voor het behalen van een vijfsterren-beoordeling
in de Euro-NCAP-botsproef.
Deze ingenieurs-knowhow van een technisch toonaangevende
autofabrikant, in combinatie met een serie succesvol afgeronde
ontwikkelingsprojecten voor externe klanten (bijvoorbeeld Opel Zafira,
motorconcept revolutionare Harley Davidson V-Rod) motiveerde het
internationale staalconsortium om Porsche Engineering te kiezen als
designpartner bij het tot nu toe meest ambitieuze autoproject van de
staalindustrie.
Porsche Engineering
De baanbrekende resultaten van de samenwerking tussen Porsche
Engineering en de internationale staalindustrie bieden autoproducenten
nieuwe, verstrekkende mogelijkheden op het gebied van constructie en
productie. Technieken die reeds in de komende jaren zouden kunnen
worden ingevoerd. Het ULSAB-AVC-project wordt dit jaar na de VS en
Europa ook in Australië en Japan voorgesteld.
Gezien het duidelijke streven van de Porsche Engineering Group om zich
sterker te profileren op het gebied van ontwikkeling voor externe
klanten, heeft het succesvol afgeronde project een niet ongewenst
neveneffect: een eersteklas visitekaartje in de enorme groeimarkt van
technologische dienstverlening.
Porsche Engineering Group GmbH is een dochteronderneming van Porsche
AG en is verantwoordelijk voor de verkoop en realisatie van Porsches
wereldwijde ontwikkelingactiviteiten voor externe klanten. Porsche is
de enige autofabrikant die zijn omvangrijke ervaring bij de
ontwikkeling en productie van autos aanbiedt aan internationale
klanten uit alle takken van industrie. Porsche Engineering is
gevestigd vlakbij het Porsche-ontwikkelingscentrum in Weissach en
heeft daarmee toegang tot het volledige ingenieurspotentieel van deze
technologisch toonaangevende onderneming op autogebied. Porsche
Engineering heeft op dit moment tevens vestigingen in Duitsland,
Noord-Amerika, Tsjechië en Japan.