InnoConcepts

PERSBERICHT Capelle aan den IJssel, 19 april 2002

NETTOWINST INNOCONCEPTS RUIM VERDUBBELD

---

De nettowinst van InnoConcepts is in 2001 met ruim 127% gestegen tot EUR 5,29 miljoen (2000: EUR 2,32 miljoen). De winst per aandeel is toegenomen van EUR 0,77 in 2000 tot EUR 1,74 in 2001. De nettowinst bevat een transactiewinst van EUR 2,21 miljoen in verband met de inbreng van de DiamondBox activiteiten in I-Pac Technologies. De omzet bedroeg EUR 24,9 miljoen, een stijging van 42% ten opzichte van 2000 (EUR 17,5 miljoen). De nettowinst uit operationele activiteiten (dus exclusief de genoemde transactiewinst) steeg met 32,4% tot EUR 3,08 miljoen. Het eerste kwartaal van het nieuwe jaar is positief verlopen en InnoConcepts verwacht dan ook voor 2002 wederom een stijging van haar nettowinst uit operationele activiteiten van minimaal 30%.

TOELICHTING OP DE CIJFERS

InnoConcepts heeft in 2001 haar ontwikkeling verder vorm gegeven door verdieping en verbreding van haar activiteiten. Hoewel het aanbod aan nieuwe producten en projecten wederom groot was, heeft het management zich in 2001 voornamelijk bewust beperkt tot de optimalisatie van lopende projecten. De activiteiten toonden een aanzienlijke stijging van omzet, marge en winst. De nettowinst uit operationele activiteiten steeg met meer dan 32%. De winstgevendheid kreeg daarnaast een extra stimulans door de hiervoor genoemde transactiewinst van EUR 2,2 miljoen.

De effectieve belastingdruk toont een aanzienlijke daling, als gevolg van de fiscale vrijstelling van de transactiewinst en de realisatie van inkomsten in buitenlandse jurisdicties met een lagere belastingdruk.

Het balanstotaal is sterk gestegen ten opzichte van 2000. Naast het effect van de autonome groei is dit een direct gevolg van de consolidatie van I-Pac Technologies. De solvabiliteit bleef vrijwel gelijk op circa 43%. Een belangrijk deel van de korte termijn schulden betreft bankkredieten die betrekking hebben op de verschillende I-Pac activiteiten. De bedoeling is deze in 2002 te herfinancieren naar middellange termijn krediet of eigen vermogen. Het ligt overigens in de bedoeling de gehele financieringsstructuur van InnoConcepts verder te optimaliseren.

GANG VAN ZAKEN 2001

InnoCleaning Concepts bouwde haar activiteiten verder uit in diverse Europese landen en Japan. Deze divisie heeft thans drie hoofdactiviteiten, te weten "outdoor cleaning" concepten, met name kauwgumverwijdering via haar franchise formule "GumBusters", "indoor" dieptereinigingssystemen voor ondermeer keukens, en beschermende coatings via haar in 2001 gestarte activiteit InnoShield Systems.

Een deel van de Sealer activiteiten van InnoSeal Systems werd in 2001 via een licentiecontract ondergebracht bij De Witt Cartoseal uit Drunen.

InnoEssentials toonde een bevredigende groei via met name de vestigingen in Duitsland en de VS. Verschillende nieuwe productvariaties binnen het bestaande programma werden geïntroduceerd.

DiamondBox International ging in 2001 op in I-Pac Technologies via de inbreng van de aandelen DiamondBox International. Na deze transactie houdt InnoConcepts een belang in I-Pac Technologies van thans 65,5%

TOELICHTING TRANSACTIE I-PAC TECHNOLOGIES N.V. ("I-PAC")

De meest in het oog springende gebeurtenis van 2001 was de vorming van I-Pac. I-Pac is de holdingmaatschappij die is gevormd door de samenvoeging van de activiteiten van InnoConcepts' dochtermaatschappij DiamondBox International en de activiteiten van enkele externe partijen in de verpakkingstechnologie. Hierdoor is een groep ontstaan met uitgebreide knowhow op het gebied van kunststof productieprocessen en bijbehorende robotisering en is een breed scala aan innovatieve verpakkingstoepassingen gecreëerd. De groep heeft buiten Nederland vestigingen in de VS en in Hong Kong, van waaruit de voor multi-media verpakkingen belangrijke Aziatische markt wordt bediend. I-Pac werkt vooralsnog vooral in de multi media- en food markten, maar zal haar activiteiten uitbreiden naar andere sectoren. Analoog aan het business model van InnoConcepts richt I-Pac zich op het realiseren van "proof of concept" om vervolgens via licentienemers en partners de productie en marketing te organiseren. Gerenommeerde multinationals in Europa en Azië behoren reeds tot I-Pac's klantenkring.

InnoConcepts heeft haar 100% belang in DiamondBox International ingebracht in ruil voor een belang in het nieuw gevormde I-Pac. Vervolgens heeft in december 2001 een emissie plaatsgevonden van nieuwe aandelen I-Pac die zijn geplaatst bij KBC Investco. Hierdoor is het aandeel van InnoConcepts in I-Pac afgenomen tot 65,5%. De aldus ontstane agio resulteerde bij InnoConcepts in een zogenaamde "verwateringswinst" van ruim EUR 2,2 miljoen. InnoConcepts verwacht in de toekomst vaker dergelijke winsten te kunnen realiseren gelet op de potentie daartoe bij de diverse groepsmaatschappijen.

De I-Pac transactie leidt op geconsolideerd niveau tot een aanzienlijke stijging van de materiële vaste activa, overgekomen vanuit de transactiepartners. Dit wordt voorts veroorzaakt door het feit dat een succesvolle exploitatie van verpakkingstechnologieën een technologisch hoogwaardig machinepark vereist ten behoeve van de R&D, alsmede om de besparingen en specifieke kenmerken van de technologieën aantoonbaar te kunnen maken, hetgeen verdere licensering van de onderhavige technologie faciliteert.

DIVIDENDVOORSTEL

Aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal, mede gelet op de goede vooruitzichten, worden voorgesteld een dividend uit te keren van EUR 0,30 (was EUR 0,20), per geplaatst aandeel van nominaal EUR 0,04. Het dividend kan worden opgenomen in contanten of naar keuze in aandelen ten laste van de agioreserve.

VOORUITZICHTEN 2002

Ook 2002 zal vooral in het teken staan van een verdere optimalisatie van de lopende activiteiten. Enkele kansrijke nieuwe projecten zijn onderwerp van studie.

I-Pac verwacht een groei van haar Europese en Aziatische activiteiten via de bestaande vestigingen in Nederland en Hong Kong. Dit jaar hoopt I-Pac ook haar activiteiten uit te bouwen in Noord-Amerika via ondermeer het reeds bestaande netwerk aldaar van InnoConcepts.

InnoCleaning Concepts zal haar netwerk verder uitbouwen in nieuwe landen en door het verder penetreren van bestaande markten. De outdoor cleaning activiteiten zullen uitgebouwd worden tot een "total care concept", met naast kauwgum- ondermeer graffiti oplossingen. Voor de dieptereiniging activiteiten biedt de fast food- en hotelmarkt grote kansen. InnoShield zal na de introductie in Nederland haar vleugels internationaal uitslaan.

Voor InnoSeal zal de marketing gericht zijn op Noord Amerika.

InnoEssentials zal in navolging van InnoSeal de exploitatie van haar productprogramma verder licenseren via exclusieve distributiepartners.

InnoConcepts verwacht, tegen deze achtergrond, een stijging van haar nettowinst uit operationele activiteiten met minimaal 30% in 2002. Nieuwe transactiewinsten, die de winst verder kunnen opstuwen, worden niet uitgesloten.

PROFIEL INNOCONCEPTS

InnoConcepts is een marketingorganisatie die mondiaal een brug slaat tussen innovaties en de markt. InnoConcepts onderscheidt zich hiermee van financiële partijen, die vaak alleen kapitaal verstrekken, en commerciële partijen, die meestal onvoldoende infrastructuur bezitten om ruimte te geven aan innovaties. De ruime ervaring in de marketing van innovatieve producten en technologieën, de financiële slagkracht alsmede het uitgebreide netwerk geven InnoConcepts een aanzienlijk voordeel bij het realiseren van succesvolle marktintroducties.

InnoConcepts heeft vestigingen in Nederland, België, Duitsland, Engeland, de Verenigde Staten, Canada en Hong Kong. In Azië heeft zij verder diverse partnerships met lokale partijen. Distributie en licensering van haar producten en technologieën vinden plaats naar meer dan 25 landen.



InnoConcepts