EURETCO N.V.

Euretco realiseert winstgroei van 8 procent

Euretco realiseert winstgroei van 8% & verbetert marktpositie
Jaarcijfers top 3-speler Euretco steken gunstig af in non-fooddetailhandel

Breda, 19 april 2002, Retailorganisatie Euretco heeft in het boekjaar 2001 een omzetgroei gerealiseerd van 5%. De omzet steeg naar Euro 1,036 miljard. Vertaald naar consumentenomzet steeg de omzet naar Euro 2,4 miljard. Daarbij groeide de winst met 8% tot een nettoresultaat van Euro 6 miljoen. In vrijwel alle branches waarin het concern actief is (mode, wonen, sport, rijwielen en autoaccessoires), werd beter en soms zelfs aanzienlijk beter dan de markt gepresteerd. Het aantal aangesloten zaken en eigen winkels steeg in het afgelopen jaar licht, naar respectievelijk 2.967 en 228 winkels. Euretco, top 3-speler in de Nederlandse non-foodsector, heeft de dividenduitkering gezien de resultaatontwikkeling met 10% verhoogd tot Euro 3,00 per aandeel.

Directievoorzitter F. van Wegen toonde zich bij de presentatie van de jaarcijfers in Houten, ingenomen met de behaalde resultaten. 'Ondanks de economische teruggang in het afgelopen jaar, een matig groeiende particuliere consumptie en negatieve nationale en internationale gebeurtenissen als de MKZ-crisis en 11 september, heeft Euretco in 2001 de consequent stijgende lijn in omzetontwikkeling en winstgroei van de afgelopen jaren kunnen voortzetten. Daarmee toont ons concern zich een solide partner voor zelfstandige ondernemers. Die stabiele koers is eerst en vooral te danken aan de inzet en betrokkenheid van de reeds bij ons aangesloten ondernemers, onze medewerkers en onze leveranciers.

Euretco beschikt dankzij hen, zeker in zo'n lastig jaar als dit, over een groot synergievoordeel. Daarnaast zien we dat ons beleid van het sturen op rentabiliteit en kostenbeheersing, en het tegelijkertijd investeren in kwaliteit en verdere decentralisatie, zijn vruchten heeft afgeworpen.'

Commercieel-zakelijke dienstverlening en eigen retailactiviteiten De omzet van Euretco wordt nagenoeg geheel in Nederland gerealiseerd en betreft dienstverlening alsmede opbrengsten uit eigen retailactiviteiten. Euretco heeft de dienstverlening richting de aangesloten ondernemers georganiseerd in businessunits, gericht op de branches mode, wonen, sport, tweewielers en autoaccessoires. De eigen retailactiviteiten bestaan uit de modeketens Jeans Centre, Adam Menswear en Witteveen, en sinds kort More Fashion by Tineke, en uit eigen sport- en tweewielerwinkels. In dienstverlening realiseerde Euretco een omzetgroei van 4,8% tot Euro 921,2 miljoen. Bij de eigen filialen steeg de omzet met 6,7% tot Euro 114,4 miljoen.

Euretco Fashion en eigen modeketens
De kledingbranche lijdt de afgelopen jaren onder een stagnerende omzetontwikkeling. Euretco Fashion behaalde desalniettemin een omzetgroei van 1,4% tot Euro 328,5 miljoen, hetgeen een verbetering was vergeleken met de omzetontwikkeling in het boekjaar 2000. Gezien de hevige concurrentie in de branche, is het afgelopen jaar veel werk gestoken in sales- en marketingactiviteiten.

De eigen ketens Jeans Centre, Adam Menswear en Witteveen mogen terugkijken op een succesvol jaar. In de moeilijke jeansmarkt wist Jeans Centre een autonome omzettoename te realiseren van 2%; door expansie nam de totale omzet toe met 23% tot Euro 47,3 miljoen. Adam Menswear manifesteert zich steeds duidelijker als leidende formule in de herenmode en realiseerde in 2001 een omzetontwikkeling van 23,3% tot Euro 19,5 miljoen.

De keten richt zich in 2002 op verdere expansie. Witteveen heeft zonder een grote expansie haar omzet zien toenemen met 14,6% tot Euro 24,2 miljoen. Die stijging is te danken aan de verbetering van de collectie in combinatie met een verbetering van het winkelbestand.

Euretco Wonen
De omzetgroei bij Euretco Wonen, met 8,1% tot Euro 443,9 miljoen, is deels het gevolg van het toetreden van de franchiseorganisatie Lederland Nederland B.V. De autonome omzetgroei van ruim 2,5% van Euretco Wonen steekt daarbij gunstig af bij de landelijke trend. Vooral in het segment slapen en binnen de duidelijk herkenbare winkelformules werd goed gepresteerd. In de wonenbranche blijkt een duidelijk herkenbare formule steeds belangrijker te worden. De toetreding van Decorette zal een gunstig effect hebben op het resultaat in 2002.

Euretco Sport
De sportmarkt heeft duidelijk last van het ontbreken van innovaties. Euretco Sport zag de omzet in 2001 met 1,8% afnemen tot Euro 80 miljoen. Daarbij viel op dat met name ondernemers met een duidelijk gepositioneerde formule beter presteerden dan ondernemers die hier geen gebruik van maakten. Door de uitschakeling van het Nederlands elftal voor het WK Voetbal blijft een extra impuls ook in het komende jaar uit. De vooruitzichten voor 2002 zijn daardoor behoudend.

Euretco Tweewielers
Langdurig slecht weer in het voorjaar, de MKZ-crisis en een slechte septembermaand hebben de fietsbranche in het algemeen geen goed gedaan. De omzet van de totale fietsenmarkt in Nederland daalde het afgelopen jaar met 11%.

De Euretco-formules, Profile 'de Fietsspecialist' en Fietswereld, staken tegen deze marktontwikkeling met een omzetgroei van 14% en een autonome omzetgroei van 5,2% gunstig af. Ook in de verkoop van private label fietsen zag Euretco de omzet stijgen
met 3%. In totaal realiseerde Euretco Tweewielers een omzet van Euro 71,6 miljoen.

Automat
Het accessoiressegment kon zich in het verslagjaar licht positief onderscheiden van de totale automotive-branche, die de autoverkopen duidelijk zag dalen. De Automat-franchisenemers realiseerden mede daardoor een autonome stijging in consumentenverkopen van 2%. Binnen het accessoiressegement waren grote verschillen te bespeuren. Zo liep de verkoop van radarverklikkers fors terug door een dreigend verbod. De verkoop van navigatiesystemen liet daarentegen een sterke toename zien. Voor Automat, als franchisegever en groothandel, was 2001 een moeilijk jaar. De omzet daalde met ruim 5%. Deze daling werd vooral veroorzaakt bij de niet-franchisenemers waar de omzet onder andere door de MKZ-crisis stagneerde. Euretco gaat het komende jaar, gezien de groeiende belangstelling onder ondernemers en consumenten voor Automat, de formule verder aanscherpen.

Vooruitzichten
Euretco verwacht voor het jaar 2002 een verdere groei van omzet en resultaat. Het accent zal daarbij liggen op verdere profilering en uitbreiding van de bestaande winkelformules. Met name in de modebranche wil Euretco de komende jaren de ingezette expansie voortzetten met een aanzienlijk aantal winkels. Euretco is een van de grootste retailorganisaties van Nederland in de sector non-food. Het bedrijf heeft een toonaangevende positie in de branches mode, wonen, sport, tweewielers en autoaccessoires. Die posities zijn bereikt door de activiteiten van ruim 2.100 aangesloten ondernemers in combinatie met de eigen retailactiviteiten van Euretco. Samen met de aangesloten ondernemers ontwikkelt Euretco de visie, strategie en slagkracht om de marktpositie van de zelfstandige non-fooddetailhandel te verbeteren.
Door een sterke dienstverlening ondersteunt Euretco de zelfstandige ondernemers. Euretco is een speler in de detailhandel waar ondernemers, leveranciers, financiers en vastgoedontwikkelaars graag mee samenwerken.

Het beleid van Euretco is gericht op synergie door samenwerking in en tussen alle geledingen van de bedrijfskolom. Euretco combineert de gedrevenheid en commerciële kwaliteiten van de individuele ondernemer met de kracht van het collectief. De Euretco-groep heeft circa 1.950 medewerkers (1.295 fte.) in dienst en vertegenwoordigt samen met de aangesloten ondernemers en de eigen retailactiviteiten een consumentenomzet van circa Euro 2,5 miljard. De kernactiviteiten zijn commercieel zakelijke dienstverlening, retailing en converting.