Partij van de Arbeid

Den Haag, 23 april 2002

Partij van de Arbeid Kamerlid Dijsselbloem over verwerping mobiliteitsplan

Vandaag heeft de VVD onverwacht tegen de Planologische kernbeslissing "Nationaal Verkeers- en Vervoersplan" gestemd en daarmee de oppositie onder leiding van het CDA aan een meerderheid geholpen. Dit plan zou de planologische basis bieden om de komende jaren tientallen nieuw infrastructuurprojecten te kunnen starten.

Doordat de Kamer de PKB onverwacht op het laatste moment verwierp zijn vier jaar voorbereidend werk wegggooid. De planologische basis is weggeslagen onder plannen als de nieuwe Zuiderzeelijn, het Rondje Randstad , A4 Midden-Delfland, de verbinding A6-A9 en A13-A16. Maar ook de aanpak van de N35 bij Zwolle, de N31 bij Leeuwarden, N18 richting Enschede, de A4 bij Bergen op Zoom, de N57 bij Middelburg etc.

Er is minimaal 1 jaar en maximaal 4 jaar vertraging ontstaan voordat een nieuwe PKB in stemming kan komen in de Kamer. Dus minimaal 1 jaar vertraging voor al deze broodnodige investeringen. Terwijl juist de lange procedurele voorbereiding van infrastructuurprojecten een snelle aanpak in de weg staat.

De VVD motiveerde haar tegenstem met het argument dat het plan financieel niet onderbouwd zou zijn. Geld is echter het minste probleem op dit moment. Er is voor de komende jaren 39 mrd Euro beschikbaar.

Verder stelde woordvoerder Hofstra van de VVD dat er geen overeenstemming is tussen de Minister en het de samenwerkende provincies en gemeenten. Dit is echter feitelijk onjuist. Tenslotte wil de VVD een doelstelling voor trajectsnelheid op filegevoelige trajecten op de snelwegen in het NVVP opnemen van 90 ipv 60 km/uur: Deze volstrekt onrealistische wens kost tientallen miljarden euro extra. Maar de VVD maakt slechts 1 miljard euro vrij voor nieuwe wegen in de komende jaren.

Conclusie: Kiezersbedrog nog vóór de verkiezingen. Een effectieve aanpak van de mobiliteit is door de VVD en het CDA voor jaren op achterstand gezet.

Woordvoerder: Jeroen Dijsselbloem 06-10094782