Gemeente Amsterdam
Lunchdebat referendum externe verzelfstandiging GVB
GVB
Gemeentelijke informatie over verzelfstandiging
Website comité 'Ons GVB geen NV'
Lunchdebat referendum externe verzelfstandiging GVB
Om ambtenaren, maar zeker ook burgers, deelgenoot te maken van de discussie rondom de externe verzelfstandiging van het Gemeentelijk Vervoersbedrijf (GVB) werd onlangs een lunchdebat gehouden in het stadhuis. Voorstanders Geert Dales en Rob Oudkerk, beide wethouder, gingen in gesprek met tegenstanders van het comité 'Ons GVB geen NV', Saar Boerlage en Roel Walraven. Tot meer dan een welles-nietesspelletje kon het debat helaas niet worden verheven.
Saar Boerlage liegt. Dat is waar Geert Dales zich erg boos over maakt.
Zoveel was duidelijk. Dales had al duidelijk gemaakt de tekst in de
folder van het comité niet als fair play te beschouwen. In de folder
suggereert het comité dat het GVB als verzelfstandigd bedrijf haltes
zal sluiten en alleen uit zal zijn op winst. Het feit dat de tekst
niet zal worden veranderd is voor Dales reden genoeg Boerlage voor de
rechter verder hierover te spreken.
Deelnemers aan het GVB lunchdebat op 22 april 2002
Op alfabetische volgorde mochten de panelleden hun zegje doen.
Boerlage eerst: 'Dales is heel kinderachtig. Mevrouw Boerlage liegt,
maar dat is niet waar.'
Boerlage is van mening dat het GVB uit het dal aan het kruipen is.
'Een aantal zaken is prima in orde. De kilometer- en
reizigersaantallen breiden zich uit en er werd zelfs winst gemaakt.
Verder is het ziekteverzuim met 1% gedaald. Dit kwam tot stand doordat
het GVB intérn werd verzelfstandigd. Daar ligt namelijk een verschil.
Waar we het hier over hebben is éxterne verzelfstandiging', aldus
Boerlage. 'Maar het wensenlijstje van de gemeente kan net zo goed
worden gerealiseerd door de interne verzelfstandiging die al gaande
is.'
Dales: 'Mevrouw Boerlage jokt wel degelijk. Zij stelt in haar folder
dat zó een bedrijf bushaltes schrapt. Dat wekt de illusie dat de
gemeente uit is op privatisering. Maar de gemeente wil helemaal geen
privatisering. Wij zetten het publieke belang voorop en komen tot de
conclusie dat het runnen van een bedrijf voor een overheid geen core
business is. Daar kunnen we ons beter buiten houden. Maar de gemeente
blijft opdrachtgever en houdt op die manier de controle. Bovendien,
verzelfstandiging is geen doel op zich. Het is een middel waarlangs
een beter openbaar vervoer kan worden geleverd.'
Oudkerk is van mening dat een ziek bedrijf moet worden gered voor het
nog zieker wordt. 'Een ziekteverzuim van 14% is tegenover het
landelijk gemiddelde van 5 of 6 niet te tolereren. Dat zit dus niet
goed. Reiskosten die 15% hoger liggen dan landelijk het geval is geeft
ook aan dat het niet goed gaat. We willen absoluut niet de weg op die
de spoorwegen aflegt. Daar hebben we nou juist van geleerd. En laten
we het nou maar hardop zeggen. De politiek heeft bewezen het niet goed
te hebben gedaan.'
Walraven wil er duidelijk niet aan dat het hier gaat om
verzelfstandiging en niet om privatisering, want hij blijft
waarschuwen voor de gevaren van het laatste. Ook de aanwezige burgers
lijken niet overtuigd dat privatisering niet aan de orde is. Voor
verzelfstandiging zoals deze wordt uitgelegd is niemand bang, maar in
de beeldvorming wordt dit keer op keer gekoppeld aan een toekomstige
privatisering. En dat is waar elke discussie op doodloopt.
Politici; hier ligt uw taak. Wanneer vast kan worden gelegd dat
privatisering niet aan de orde is en dat het GVB niet zal worden
verkocht zal een duur referendum misschien niet eens nodig zijn.
Datum voor het referendum over de externe verzelfstandiging van het
GVB: 15 mei
-
© gemeente Amsterdam - 23-04-2002