Gemeente Amsterdam

Lunchdebat referendum externe verzelfstandiging GVB


GVB

Gemeentelijke informatie over verzelfstandiging

Website comité 'Ons GVB geen NV'

Lunchdebat referendum externe verzelfstandiging GVB

Om ambtenaren, maar zeker ook burgers, deelgenoot te maken van de discussie rondom de externe verzelfstandiging van het Gemeentelijk Vervoersbedrijf (GVB) werd onlangs een lunchdebat gehouden in het stadhuis. Voorstanders Geert Dales en Rob Oudkerk, beide wethouder, gingen in gesprek met tegenstanders van het comité 'Ons GVB geen NV', Saar Boerlage en Roel Walraven. Tot meer dan een welles-nietesspelletje kon het debat helaas niet worden verheven.

Saar Boerlage liegt. Dat is waar Geert Dales zich erg boos over maakt. Zoveel was duidelijk. Dales had al duidelijk gemaakt de tekst in de folder van het comité niet als fair play te beschouwen. In de folder suggereert het comité dat het GVB als verzelfstandigd bedrijf haltes zal sluiten en alleen uit zal zijn op winst. Het feit dat de tekst niet zal worden veranderd is voor Dales reden genoeg Boerlage voor de rechter verder hierover te spreken.

Deelnemers aan het GVB lunchdebat op 22 april 2002

Op alfabetische volgorde mochten de panelleden hun zegje doen. Boerlage eerst: 'Dales is heel kinderachtig. Mevrouw Boerlage liegt, maar dat is niet waar.'
Boerlage is van mening dat het GVB uit het dal aan het kruipen is. 'Een aantal zaken is prima in orde. De kilometer- en reizigersaantallen breiden zich uit en er werd zelfs winst gemaakt. Verder is het ziekteverzuim met 1% gedaald. Dit kwam tot stand doordat het GVB intérn werd verzelfstandigd. Daar ligt namelijk een verschil. Waar we het hier over hebben is éxterne verzelfstandiging', aldus Boerlage. 'Maar het wensenlijstje van de gemeente kan net zo goed worden gerealiseerd door de interne verzelfstandiging die al gaande is.'

Dales: 'Mevrouw Boerlage jokt wel degelijk. Zij stelt in haar folder dat zó een bedrijf bushaltes schrapt. Dat wekt de illusie dat de gemeente uit is op privatisering. Maar de gemeente wil helemaal geen privatisering. Wij zetten het publieke belang voorop en komen tot de conclusie dat het runnen van een bedrijf voor een overheid geen core business is. Daar kunnen we ons beter buiten houden. Maar de gemeente blijft opdrachtgever en houdt op die manier de controle. Bovendien, verzelfstandiging is geen doel op zich. Het is een middel waarlangs een beter openbaar vervoer kan worden geleverd.'

Oudkerk is van mening dat een ziek bedrijf moet worden gered voor het nog zieker wordt. 'Een ziekteverzuim van 14% is tegenover het landelijk gemiddelde van 5 of 6 niet te tolereren. Dat zit dus niet goed. Reiskosten die 15% hoger liggen dan landelijk het geval is geeft ook aan dat het niet goed gaat. We willen absoluut niet de weg op die de spoorwegen aflegt. Daar hebben we nou juist van geleerd. En laten we het nou maar hardop zeggen. De politiek heeft bewezen het niet goed te hebben gedaan.'

Walraven wil er duidelijk niet aan dat het hier gaat om verzelfstandiging en niet om privatisering, want hij blijft waarschuwen voor de gevaren van het laatste. Ook de aanwezige burgers lijken niet overtuigd dat privatisering niet aan de orde is. Voor verzelfstandiging zoals deze wordt uitgelegd is niemand bang, maar in de beeldvorming wordt dit keer op keer gekoppeld aan een toekomstige privatisering. En dat is waar elke discussie op doodloopt. Politici; hier ligt uw taak. Wanneer vast kan worden gelegd dat privatisering niet aan de orde is en dat het GVB niet zal worden verkocht zal een duur referendum misschien niet eens nodig zijn.

Datum voor het referendum over de externe verzelfstandiging van het GVB: 15 mei


-

© gemeente Amsterdam - 23-04-2002