SMO

Nieuw licht op verschillen politieke partijen

SMO publicatie Sturen of bestuurd worden werpt nieuw licht op voornemens gevestigde partijen.

Het kabinet is gevallen. De verkiezingen staan voor de deur. Over het algemeen bestaat de indruk dat de verschillen tussen de gevestigde politieke partijen gering zijn. Maar is dat ook zo? In de SMO-publicatie Sturen of bestuurd worden zijn de partijprogramma's op een onorthodoxe manier met elkaar vergeleken. In plaats van de bekende rijtjes met programmapunten, is geanalyseerd in hoeverre de politieke partijen een sturing van de maatschappij voorstaan vanuit de burger (empowerment) of vanuit een efficiëntere overheid (moderne sturing). Deze analyse werpt een verrassend nieuw licht op de voornemens van de vijf grote partijen en maakt de verschillen tussen de partijprogramma's op een vernieuwende wijze transparant.

De burger is boos. Ontevreden over diensten en voorzieningen van de overheid, geïrriteerd over uitblijvende actie door de politiek en ongerust over de afnemende leefbaarheid in de eigen omgeving. Met de verkiezingen voor de deur maakt de burger zich op om zijn stem te laten gelden maar raakt al snel verstrikt in een web van te dikke en onduidelijke programma's. Gefrustreerd wendt hij zich van de politiek af. Omdat overheid en politiek niet duidelijk maken wat de rolverdeling is tussen burger en overheid en tussen publiek en privaat weet de hij niet meer waar hij aan toe is en worden verwachtingen niet waargemaakt. Deze ontwikkelingen zetten de politiek sterk onder druk. Het democratisch tekort dat hierdoor ontstaat, komt tot uitdrukking in de kloof tussen de kiezer en gekozene, in de lage opkomst bij verkiezingen en de alsmaar dalende aantallen partijlidmaatschappen. Voor een groot deel is dit democratisch tekort te wijten aan de inmiddels algemene overtuiging dat de politieke partijen inhoudelijk toch niet veel verschillen. Maar is dat ook zo?

In de SMO-publicatie Sturen of bestuurd worden komt aan het licht hoe partijen denken over de rolverdeling tussen overheid en burger. Gekeken is in hoeverre de partijprogramma's aansluiten bij twee sturingsmodellen: moderne sturing of empowerment. Kiest de overheid het eerste model, dan zal zij haar activiteiten richten op het versterken van de sturings- en controlemogelijkheden van de overheid; een eerherstel van het primaat van de politiek. De overheid neemt in dat geval het heft in handen en verhoogt de efficiency van het overheidsbeleid door burgers op maat te bedienen, waarbij ICT een belangrijk hulpmiddel is.
Kiest zij voor empowerment dan zal zij zich inzetten voor het scheppen van kaders waarbinnen burgers, private organisaties en uitvoerders zelf de verantwoordelijkheid nemen en de vrijheid krijgen om problemen op te lossen. De burger krijgt meer mogelijkheden om zelfsturend op te treden binnen de belangrijkste aandachtgebieden van zijn leven. Het transparant maken van keuzes met behulp van ICT is hierbij noodzakelijk.

Door de partijprogramma's te toetsen aan deze twee sturingsmodellen ontstaat een interessant beeld van de rolverdeling tussen overheid en burger die partijen op de verschillende beleidsterreinen voor ogen hebben. Zo zijn de partijen het erover eens dat de burger op het gebied van gezondheidszorg en onderwijs meer mogelijkheden moet krijgen om zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen en richting te geven aan het beleid. In de gezondheidszorg blijkt dit onder meer uit de door alle partijen onderschreven wenselijkheid van patiëntgebonden budgetten (de patiënt kiest zelf zorg) en individuele verzekeringsarrangementen. In het onderwijs komt dit tot uitdrukking in de algemeen onderschreven wens om de centrale regelgeving op dit gebied te verminderen.
Op andere beleidsterreinen zien we echter duidelijke tegenstellingen. Zo bepleit de PvdA op het gebied van sociale zekerheid en werk vooral maatregelen die in het verlengde liggen van moderne sturing zoals een bonus bij werkaanvaarding en een nationaal actieplan om het kennisniveau van de beroepsbevolking te verhogen. VVD en D66 daarentegen, voelen meer voor maatregelen die passen in het model van empowerment, zoals bijvoorbeeld het vergroten van de mogelijkheid om individuele arbeidscontracten af te sluiten. Op het gebied van veiligheid en criminaliteit zien we een heel ander evenwicht. Op dit beleidsterrein zijn het vooral D66 en Groen Links die met voorstellen komen in de lijn van empowerment zoals het introduceren van veiligheidscontracten met rechten en plichten voor burgers (D66) of het stimuleren van mediation tussen dader en slachtoffer zonder tussenkomst van de rechtbank (Groen Links). VVD en de PvdA daarentegen denken louter in termen van moderne sturing, wat neerkomt op meer agenten, strengere straffen en uitbreiding van de politie.

Deze voorbeelden maken duidelijk dat er belangrijke verschillen bestaan tussen de politieke partijen, maar dat deze steeds moeilijker te categoriseren zijn met termen als 'links' of 'rechts'. Ideologie lijkt er steeds minder toe te doen en de voorgestelde manier om bepaalde ambities te verwezenlijken is - waar het de verschillen tussen de partijprogramma's betreft - belangrijker dan de grotendeels identieke ambities zelf. De publicatie Sturen of gestuurd worden is een eerste aanzet om de verschillen tussen de partijprograms tegen deze achtergrond transparant te maken.