Universiteit van Amsterdam


Amsterdamlezingen 2002
Jaarprogramma 2002
Plaats en tijd
Kosten en reserveringen
Hubert Smeets: Brezjnev aan de Amstel
Arnold Heertje: De Verborgen Economie van Amsterdam Selma Leydesdorff: De stad is een open wond: joods Amsterdam Maarten Kloos: De nog niet gebouwde stad
Duco Stadig: De ondergrondse stad
Nicolaas Matsier: De Stelling van Amsterdam
Jaarprogramma 2002
25 februari Hubert Smeets:
Brezjnev aan de Amstel

15 april Arnold Heertje:
De Verborgen Economie van Amsterdam

27 mei Selma Leydesdorff:
De stad is een open wond: joods Amsterdam

30 september Maarten Kloos:
De nog niet gebouwde stad

28 oktober Duco Stadig:
De ondergrondse stad

25 november Nicolaas Matsier:
De Stelling van Amsterdam

Plaats en tijd
Alle lezingen vinden plaats in de Aula van de Universiteit van Amsterdam, Singel 411 (hoek Spui), Amsterdam. De aanvangstijd van de lezingen is 20.00 uur. De zaal is vanaf 19.30 uur open. Kosten en reserveringen
Lezers van de Groene Amsterdammer, UvA-medewerkers en UvA-studenten krijgen korting.

Kosten Alg. Mdw/lezers stu d.

Per lezing: 4,50 3,50 2,50

Passe-partout: 20,- 15,- 10,-

RESERVEREN is dringend gewenst. U kunt hiervoor klikken op de onderstaande link.

Uw toegangskaart(en) of passe-partout(s) ligt na reservering een halfuur voor aanvang van de lezing klaar aan de balie van de Aula.

Voor meer informatie en het aanvragen van een brochure kunt u bellen naar het Congresbureau van de Universiteit van Amsterdam: 020 525 4791.
Hubert Smeets: Brezjnev aan de Amstel
Hubert Smeets, journalist en historicus, is geboren en getogen in Amsterdam. Op de periode 1990-1994 in Moskou na heeft hij altijd gewoond en gewerkt vanuit Amsterdam, onder meer voor NRC Handelsblad.

In zijn lezing Brezjnev aan de Amstel zal Hubert Smeets spreken over een hardnekkig misverstand: dat Amsterdam per definitie links is en dus politiek eigendom van de PvdA. De PvdA, die Amsterdam nu al bijna een eeuw domineert, heeft zelf het meeste last van dit misverstand. Ooit was de PvdA een sociaal-culturele voorhoede in de stad. Maar sinds de jaren zestig is de PvdA een gezeten bestuurderspartij, die nu eens tot veler genoegen de betonmolens laat draaien en dan weer weerzin in de onderbuik weet op te roepen door haar Oost-Indische doofheid. Gebeurt dat laatste, dan gebruiken de critici graag de beeldspraak Brezjnev aan de Amstel. Deze metafoor sloeg aanvankelijk op de bestuurscultuur binnen de PvdA om de gemeenteraad af te doen als een helaas onvermijdelijk gremium, dat bij voorkeur moest fiatteren wat in en rond de bar reeds was bedacht en beklonken. Hubert Smeets zal proberen het fenomeen Brezjnev aan de Amstel te nuanceren, te actualiseren en zodoende te revitaliseren.

Na de lezing van Hubert Smeets zal Pieter Tops als coreferent zijn visie geven op Brezjnev aan de Amstel. Pieter Tops is als hoogleraar Bestuurskunde, in het bijzonder lokaal bestuur, verbonden aan de sectie Bestuurskunde van de Katholieke Universiteit Brabant te Tilburg. In zijn onderzoek, onderwijs en advisering richt hij zich vooral op bestuurlijke en democratische aspecten van (lokale) besluitvorming.
Arnold Heertje: De Verborgen Economie van Amsterdam Arnold Heertje spreekt over de nieuwe dynamiek van de stad en rafelt mythe en waarheid uiteen.
Selma Leydesdorff: De stad is een open wond: joods Amsterdam Selma Leydesdorff is hoogleraar-directeur van het Belle van Zuylen Instituut, een centrum voor multiculturele en comparatieve genderstudies. Leydesdorff is vooral bekend om haar werk over oud joods Amsterdam en als oral historian, een veld waar zij zitting heeft in talloze internationale publicaties en redacties. In dit kader is zij op dit moment betrokken bij een project over de herinnering aan het kamp Mauthausen, geïnitieerd door de Oostenrijkse regering.

In de vijftiger jaren leek de oorlog voorbij, en ik groeide op in een stad waar net als in de rest van Nederland Het bittere kruid van Marga Minco als boekenweekgeschenk aan schoolkinderen werd uitgereikt. Er woonden in Nederland drieduizend joodse kinderen, van wie ongeveer de helft in Amsterdam woonde. In die stad en elders ontstonden nieuwe vormen van leven voor joden, manieren om om te gaan met gedecimeerde families, traumas en overleven. () Er werd gesproken over vroeger, nostalgisch was men over joods socialisme, maar er werd ook gezwegen. De mensen van vroeger hadden geen gezichten, en zo bleef in ieder geval voor mij het weggevoerde joodse proletariaat abstract. Ik kon het alleen invullen met nostalgische literatuur. Niemand kon het in die tijd aan dat tien procent van de medebewoners van de stad was weggevoerd, niemand wist hoe men daarover zou kunnen praten in andere termen dan door de moffen te vervloeken. Een deel van mijn werk is een zoektocht naar beelden achter de statische nostalgie, het vinden van woorden die de mensen gezichten geven en de straten tot leven laten komen.
Hierover zal de lezing van Leydesdorff, getiteld De stad is een open wond: joods Amsterdam, gaan.
Maarten Kloos: De nog niet gebouwde stad
Maarten Kloos is directeur van ARCAM (Architectuur Centrum Amsterdam). Na zijn studie Bouwkunde aan de TU Delft was Kloos jarenlang als journalist verbonden aan de Volkskrant. Daarnaast was hij onder meer de initiator van de ARCAM-kaart, een project dat navolging kreeg in de Nieuwe Kaart van Nederland. De lezing van Maarten Kloos is getiteld De nog niet gebouwde stad. Joost Swarte heeft ooit een mannetje getekend dat poseert op de bovenste sport van een uit een boom gehakte ladder. Wie de tekening kent, kan nooit meer door een bos lopen zonder te beseffen dat in iedere boom een ladder zit. Brancusis beeld Le sommeil betreft een stuk wit marmer waaruit de kunstenaar het gelaat van een vrouw heeft getoverd. Het gezicht is voor de helft te zien, maar het kost geen enkele moeite om je de andere helft voor de geest te halen. Wie het beeld ooit heeft gezien, kan gek worden van de gedachte dat in iedere steen een prachtige vrouw schuilt. Zo liggen de contouren van de stad van de toekomst besloten in de stad van nu.
Duco Stadig: De ondergrondse stad
Duco Stadig is een sociaal econoom met een grote belangstelling voor civiele techniek. Als secretaris van de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties kreeg hij te maken met alle aspecten van bouwen en wonen in de stad. Als wethouder zette hij de aldus verworven kennis en ervaring vanuit een andere positie in.
Bij de door Louis van Gasteren gemaakte permanente tentoonstelling in het stadhuis over het Nieuw Amsterdams Peil, is een doorsnede te zien van de ondergrondse stad: een 15 à 20 meter dikke koek van samengeperst veen, dooraderd met een eerste zandlaag en rustend op een tweede zandlaag. In deze koek heeft de mens in de loop der tijd zijn draden gesponnen. Verticaal de honderdduizenden palen waarop de gebouwen, viaducten enzovoort rusten. En horizontaal buizen en leidingen voor de verspreiding van elektriciteit, informatie, gas, schoon water, vuil water, mensen (metro) en wellicht straks goederen. Over dit alles is veel te weten, en daarover zal de lezing van Stadig, getiteld De ondergrondse stad, gaan.
Nicolaas Matsier: De Stelling van Amsterdam
Nicolaas Matsier, schrijver en vertaler, woont en werkt sinds 1963 in Amsterdam. Essays over onder meer het negentiende-eeuwse Amsterdam en het Plan-Zuid bundelde hij in Een sluimerend systeem. Vorig jaar verscheen het boek De Nieuwe Hollandse Waterlinie, gewijd aan het gelijknamige, fascinerende, uiterst Nederlandse verdedigingsstelsel. Wat betrekkelijk weinig Amsterdammers en andere Nederlanders weten, is dat er rond Amsterdam een schitterende negentiende-eeuwse kring van forten en andere versterkingen ligt: de Stelling van Amsterdam. Deze stelling was bedoeld als reduit, dat wil zeggen als laatste toevlucht voor leger en bevolking na onderwaterzetting van de benodigde polders rond Amsterdam. De Stelling, die een paar keer gemobiliseerd is geweest, ligt nu - grotendeels intact, maar toch tamelijk verborgen - als een potentiële buitenste singelgracht rond de stad. Deze stelling is een architectonisch en landschappelijk monument van allure. Typisch Nederlands: een landschap dat in staat van verdediging kon worden gebracht. Want wie een polder droog kan malen, kan hem ook onder water zetten. De Stelling is een van de verborgenheden van Amsterdam. AuteurM.I. Meinen
Bron: Congresbureau
congres@bdu.uva.nl