SKYRADIO

Albert Heijn grootste radio-adverteerder 1e kwartaal 2002

In het 1e kwartaal van 2002 is in totaal ruim 59 miljoen euro uitgegeven aan het uitzenden van radiocommercials. In dezelfde periode van vorig jaar was dit bijna 55 miljoen euro. In de ranglijst
van adverteerders die in het 1e kwartaal van 2002 op radio hebben geadverteerd, staat Albert Heijn op een eerste plaats met een bruto radiobudget van ruim 1,2 miljoen euro. Dit is 19% van het bruto totaalbedrag van de ruim 6,3 miljoen euro die zij tot nu toe in 2002
aan reclame hebben besteed. Het grootste deel van dit radiobudget is besteed aan zendtijd op Sky Radio 100.7 FM.

Net onder Albert Heijn staat dit jaar, met een klein verschil, het Ministerie van Financiën met een bruto radiobudget van 1,2 miljoen euro. Zij hebben 9% van hun totale mediabudget (13,7 miljoen euro) uitgegeven aan radiocommercials. Vorig jaar stonden zij in dezelfde periode bovenaan de lijst van de radio-adverteerders met een bruto radiobudget van ruim 1,9 miljoen euro.

Op de derde plaats in de lijst staat Renault met een bruto radiobudget van bijna 970.000 euro. Zij gaven in het 1e kwartaal van
2002 in totaal bijna 2,8 miljoen euro uit aan reclame. Hiervan ging 35% naar het medium radio. In dezelfde periode van vorig jaar hebben zij in het totaal ruim 3,6 miljoen euro bruto aan reclame besteed. Toen ging hiervan 6% naar het medium radio.

Top 10 radio-adverteerders 1e kwartaal 2002 

Positie Adverteerder Bruto radiobudget

1. Albert Heijn euro 1.225.850,-
2. Ministerie van Financiën euro 1.200.669,-
3. Renault euro 967.957,-

4. Unilever Bestfoods euro 950.179,-
5. Lever Fabergé euro 835.870,-
6. Dutchtone euro 802.433,-
7. Ministerie van V.R.O.M. euro 740.003,-
8. Staatsloterij euro 727.
025,-

9. Center Parcs euro 699.710,-
10. Spaar Select euro 696.828,-
Bron: BBC De Media en Reclame Bank

Radiobestedingen per branche in het 1e kwartaal 2002 De branche Retail heeft in het eerste kwartaal het meest uitgegeven aan radiozendtijd, bruto ruim 7,3 miljoen euro. De financiële dienstverleners treffen we op de tweede plaats met een budget van ruim 6,7 miljoen euro. De derde plaats wordt ingevuld door de mediabranche, die ruim 6,6 miljoen euro heeft uitgegeven aan reclame op radio. In dezelfde periode vorig jaar stond de branche Telecom en ICT bedrijven boven aan de lijst. Dit jaar staan zij op een
vijfde positie.

Informatie over de bruto radiobestedingen van adverteerders is terug te vinden op dé internetsite op het gebied van radio: www.radionieuws.nl . Daarnaast kan per adverteerder worden gekeken hoeveel deze besteed heeft aan televisie- en bioscoopcommercials, advertenties in dagbladen en tijdschriften en aan buitenreclame.

23 apr 02 14:42