AutoRai

23-4-2002

Ford met volle kracht op sportieve toer

Het sportieve hart dat bij Ford nooit heeft opgehouden te kloppen, zorgt nu voor een hernieuwde verhoging van de bloeddruk, met de introductie van de Focus ST170, Mondeo ST220 en de Focus RS.

De Focus ST170 is een uiterst krachtige uitvoering, met meer dan 170 pk aan boord, maar vormt wat uitstraling betreft een groot understatement. De Mondeo ST220 straalt samengebalde kracht uit en maakt dat image ook volledig waar, met zijn V6 van ruim 220 pk. Eind dit jaar krijgt dit sportieve tweetal gezelschap van de Focus RS, met technieken én een uiterlijk die nauw verwant zijn aan Fords succes-volle World Rally Championship Focus.

Sportieve modellen passen bij Fords nieuwe elan Sportieve modellen vormen een beduidend deel van de ommekeer die wij bij Ford Europa bewerkstelligen, zegt vice-president voor productontwikkeling Martin Leach, zelf een begaafd en actief autocoureur. We hebben onze cliënten beloofd een verscheidenheid aan opwindende versies op bestaande en nieuwe - model-len ter zullen brengen en deze twee interessante uitvoeringen van de zo populaire Focus zijn daar de eerste voorbeelden van. De letters ST staan voor Sport Tech-nologies, RS is de befaamde afkorting voor Rally Sport.

De Focus ST 170 en Mondeo ST220 zijn de pioniers van een hele reeks Fords STs die in de nabije toekomst op een betaalbare wijze aantrekkelijke sportieve presta-ties en het bijbehorende gevoel van opwinding bieden. Hiermee onderstreept Ford het streven steviger emotionele banden met zijn kopers te smeden en bovendien Fords positie als fabrikant van technisch uitermate hoogwaardige producten te be-vestigen.

Ford Focus ST170
De Focus ST170 is de wolf in schaapskleren waar Focusrijders die extra sportieve prestaties wensten, zonder ál te opvallend op weg te zijn, om hebben gevraagd. Met 40 pk meer dan het huidige topmodel, een nieuwe zesversnellingsbak, 17-inch lichtmetalen wielen met laagprofielbanden, krachtiger remmen, aangepast onderstel en een beschaafde sportieve aankleding, hebben die geïnteresseerden niet voor niets op het debuut van de ST170 gewacht.

Met een acceleratie van 0 tot 100 km/h in 8.2 sec. en een topsnelheid van 215 km/h, is de ST170 voorlopig de snelste straatversie van de Focus. Als krachtbron dient de 2,0-liter Ford Duratec ST, een variant van de 130-pk (96kW) Duratec die nu de snelste Focus aandrijft. Fords Special Vehicle Engineering (SVE) heeft 127 kW/ 173 pk (bij 7.000 omw/min) uit de 16-kleps viercilinder weten te toveren, onder meer door een nieuwe aluminium cilinderkop met grotere inlaatkleppen en sportie-vere nokkenassen, met een continu variabele inlaatkleptiming. Ook is er een twee-traps inlaatspruitstuk, dat meer koppel bij lagere toerentallen oplevert en meer vermogen in de top. Ook zuigers en drijfstangen zijn aangepast, terwijl een tweedelig vliegwiel er voor zorgt dat het motorvermogen soepel wordt afgeleverd. Het uitlaat-stelsel is van roestvrij staal en akoestische getuned: liefhebbers zullen niet snel ge-noeg krijgen van het heerlijke geluid dat de ST170 voortbrengt.

Sportief, maar gedwee
Ondanks het sportieve karakter, is de ST170 gedwee genoeg voor normaal weg-verkeer, mede doordat 85 procent van het maximumkoppel (195 Nm bij 5.500 omw/min) al bij 2.200 toeren beschikbaar is en een minimum van 190 Nm steeds aanwezig is tussen 2500 en 6.000 toeren. De nieuwe Getrag zesversnellingsbak van de Focus ST170 maakt het optimaal benutten van deze trekkracht een waar plezier. Het contact met het wegdek wordt onderhouden door P215/45R17 banden om fraaie en exclusieve 12-spaaks, 17x7-inch lichtmetalen wielen.

Het onderstel van de Focus, met zijn control blade wielophanging, is ideaal voor de dynamische eisen die de prestaties van de ST 170 stellen. De ST170-ingenieurs hebben dikkere stabilisatorstangen, steviger veren en een unieke schokdemper-afstelling toegepast om de juiste combinatie tussen optimale wegligging en prettig comfort te waarborgen. De remkracht van de Focus ST170 is indrukwekkend. Er zijn grotere remschijven gemonteerd 300 mm. vóór en 280 mm. achter en spe-ciale remklauwen. Zonder enig probleem kan de ST170 vanaf een snelheid van 100 km/h binnen slechts 36,3 meter tot stilstand komen. ABS en tractie-controle zijn standaard.

Stijl: beschaafd
De Focus ST170 is leverbaar als drie- of vijfdeurs, met subtiele verschillen met de gewone Focus. Een forsere grille met honingraatstructuur en ventilatieopeningen in de bumper, aparte koplampen (Xenon = optie) plus ronde mistlampen kenmerken de voorzijde. Stootlijsten, portiergrepen, plus andere carrosseriedetails zijn in de wagenkleur gespoten. De Focus ST170 is leverbaar in vier heldere metallic lakkleu-ren: Magnum Grey, Panther Black, Moondust Silver en de unieke kleur Imperial Blue.

Het interieur, met een geheel eigen instrumentenpaneel met zilverkleurige wijzer-platen en aanvullende oliedruk- en temperatuurmeters, deels met leer beklede Recaro sportstoelen (die van de bestuurder is elektrisch verstelbaar), metalen race-pedalen en talloze metallic-accenten, ademt de sfeer van een puur-sportieve vol-bloed, waarbij alles is gericht op de ergonomie voor de rijder. De ST170 ademt prestaties, maar laat niets te wensen over aan praktische bruikbaarheid en hoog-staand comfort. De Ford Focus ST 170 is er vanaf Euro 30.995, de vijfdeursversie vanaf Euro 31.495. Beide uitvoeringen komen in aanmerking voor de schoon-premie van Euro 275 en zijn uitgerust met Traction Control en een Audio 6006 sys-teem met CD-wisselaar voorin.

Mondeo ST220
De Ford Mondeo ST220 is het nieuwe sportieve vlaggenschip van de Mondeoreeks. Ook hier is een unieke hoeveelheid power samengebald in een carrosserie die weliswaar rond voor zijn sportieve aard uitkomt, maar die net als het geval is bij de Focus ST170 eigenlijk vooral een understatement vormt. De ST220 is er in alledrie de carrosserievormen van de Mondeo: sedan, vijfdeurs hatchback en eveneens vijfdeurs Wagon.

De machtige 24-kleps drieliter V6 is een geheel nieuw ontwerp. Deze Duratec ST, met zijn vier bovenliggende nokkenassen is goed voor 166 kW (226 pk) bij 6.150 omw/min en levert over een zeer breed toerengebied een hoog percentage van het maximumkoppel van 280 Nm bij 4.900 omw/min. Het blok heeft een maximumtoe-rental van 6.700 omw/min, maar kan en mag voor korte krachtsuitspattingen 6.900 toeren draaien. Het geeft de ST220 een topsnelheid van 243 km/h en een accelera-tie van 0-100 km/h in 7,1 sec. Daarbij blijft het gemiddelde brandstofverbruik uiter-mate beschaafd: 10,3 l/100 km.

Control blade wielophanging
Uiteraard zijn besturing, onderstel en remmen aan deze indrukwekkende prestaties aangepast. Het geheel is 15 mm. verlaagd en de control blade wielophanging op-timaliseert het sportieve weggedrag zonder enige afbreuk te doen aan het hoge comfortniveau. De ST220 heeft vóór inwendig geventileerde remschijven met een diameter van 300 mm. en achter massieve schijven van 280 mm. Lichtmetalen wie-len met zestien spaken in de maat 18 x 7 inch onderstrepen het sportieve uiterlijk en in eerste montage is gekozen voor Continental SportContact banden in de afme-ting 225/40R18. ABS en ESP zijn standaard.

Een van de uiterlijke kenmerken van de ST220 is de honingraatgrille waarin een groter Ford-ovaal dan bij de standaard Mondeos. Aan de achterzijde valt de specia-le uitlaat op. Ook het interieur ademt sportiviteit: grijsmetallic wijzerplaten, een zwartlederen stuurwiel en versnellingspookknop en lederen bekleding. Voorin zijn standaard Recaro stoelen met stoelverwarming gemonteerd, waarvan die aan be-stuurderszijde elektrisch niet alleen in hoogte, maar achtvoudig verstelbaar is.

Tot de opties behoren elektrische voorruitverwarming, schuifdak, navigatiesysteem, parkeersensor achter, maar metaallak en Fords Easy Sound 6006 System met wis-selaar is standaard, net als automatische airconditioning. Een opmerkelijke optie is het (gratis) weglaten van de bescheiden achterspoiler. De Ford Mondeo ST220 is er vanaf Euro 44.195, de meerprijs voor de vijfdeurs bedraagt Euro 500 en de Wagon kost Euro 45.195. De overheidssubsidie schoon bedraagt Euro 275.

Ford Focus RS
De Ford Focus RS zal in een beperkte oplage van 4.500 exemplaren worden ge-bouwd, waarbij Ford nadrukkelijk de tijd neemt om deze wel zéér speciale uitvoering tot in perfectie te ontwikkelen. Dit wordt de ultieme Focus straatversie en geen moeite - maar ook geen tijd - is gespaard om de afstelling te optimaliseren. Daarom is de lan-cering in Nederland nu bepaald op eind van dit jaar. Met een 220 pk sterke turbover-sie van de beproefde tweeliter Zetec-motor, voorwielaandrijving en een sterk aange-past onderstel, zal de Focus RS puristen sterk aanspreken, vindt Martin Leach.

Herkenbaar
Van buiten zal de Ford Focus RS herkenbaar zijn aan een aantal aërodynamische hulpmiddelen (die anders dan bij de rallywagen zorgen voor downforce bij snelheden ver boven de 100 km/h) die bovendien het karakteristieke New Edge-design bena-drukken. De luchthappers aan de voorzijde lijken sterk op die van de rallywagen.

Het interieur is strikt functioneel, met elementen die verwijzen naar de rally-afkomst, zoals veel steun biedende kuipstoelen, panelen met koolvezeleffect en zelfs een start-knop net als in de Focus WRC. De sportieve details zijn talrijk: een speciaal voor de RS vervaardigd stuurwiel van blauw/zwart leer met ingestikte indicatorlijn en Sparco geperforeerde metalen pedalen met rubberinleg om een paar te noemen. Sparco ontwikkelde de racestoelen ook mee, die dezelfde blauw/zwarte lederen en alcantara elementen bevatten die het hele interieur van de RS karakteriseren.

Technisch is de RS een buitenbeentje. De 220 pk (162kW) van de met turbo en inter-koeler opgevoerde tweeliter Duratecmotor en het maximumkoppel van boven de 300 Nm zorgen voor een acceleratie van 0-100 km/h in 6,7 sec. Dit geweld wordt via een aangepaste MTX75 vijfversnellingsbak naar alléén de voorwielen geleid, waar een Quaife racedifferentieel tractieverlies voorkomt. Machtige Brembo remklauwen om 325 mm. schijven (achter 280 mm.) verlenen deze snelste Focus een onvergelijkbare stopping power. De Focus RS wordt in Nederland leverbaar vanaf december 2002 en zal vanaf Euro 41.995 geprijsd zijn.