TNT Post Groep NV

Vandaag introductie eerste Bedrijvenzegel

24 april 2002

PTT Post geeft samen met V&D de eerste
Bedrijvenzegel uit:

´Zegel van de zaak; Persoonlijk & Exclusief´

De heer M.A.J.M. de Gruyter, Directeur Marketing Vroom & Dreesmann Warenhuizen, ontvangt vandaag op het filiaal in Amstelveen de eerste V&D Bedrijvenzegel uit handen van mevrouw mr. drs. H.W.P.M.A. Verhagen, Directeur Grootzakelijke Markt PTT Post.

De Bedrijvenzegel is een zegel speciaal ontwikkeld en gemaakt voor en door een bepaald bedrijf. Deze zegel van de zaak voorziet in de behoefte naar een ´eigen gezicht´. Met dit nieuwe marketinginstrument kunnen bedrijven mailingen op een unieke en persoonlijke wijze verzenden.

V&D zegel
V&D heeft de zegel laten ontwikkelen in het kader van de nieuwe positionering. Het thema `Nederland op z´n breedst` is 1 op 1 vormgegeven op deze, in Engeland gedrukte, zegel. Zo wordt de zegel door V&D gebruikt in de communicatie van de nieuwe positionering, maar tevens als communicatiemiddel ter ondersteuning daarvan. Marketingcommunicatie op de mm2. De zegel zal begin mei voor het eerst gebruikt worden op een uitnodiging voor een speciale koopavond voor vaste V&D klanten.

Zegel van de zaak, marketingcommunicatie op de mm2 De Bedrijvenzegel voorziet in de behoefte van bedrijven naar een eigen gezicht op poststukken. Hiermee kunnen bedrijven mailings op een unieke en persoonlijke wijze verzenden.

De vormgeving van de zegel wordt met name door het bedrijf bepaald. De enige kaders die PTT Post aangeeft zijn de vermelding van PTT Post en port betaald en geen afbeeldingen van controversiële onderwerpen.Vervolgens kan met een ontwerpbureau, dat samen geselecteerd wordt, met het eigen thema aan de slag gegaan worden. Op deze manier wordt de zegel van de zaak een communicatiemiddel. Passend in het rijtje van de eigen middelen als briefpapier, gebouwen en bijvoorbeeld vrachtwagens. Het biedt ruimte om naast de vermelding van het logo en de naam, emotie over te brengen. Een nieuw marketinginstrument als hulpmiddel om merken te bouwen of bijvoorbeeld voor een naamswijziging. De mogelijkheden zijn legio. Met de zegel van de zaak beschikken bedrijven over een instrument waarmee zakelijke post persoonlijk wordt gemaakt. Zo kan men hiermee ook binnen de eigen post differentiëren. Directeur Grootzakelijke Markt PTT Post Mevrouw Verhagen:" De bedrijvenzegel is een zegel van deze tijd: innovatief, fantasierijk en impactvol. Op deze manier laten we als PTT Post zien dat de toegevoegde waarde voor onze zakelijke relaties veel verder gaat dan het verzorgen van het logistieke proces".

Verkrijgbaarheid
De Bedrijvenzegel is exclusief: er worden maximaal 6 verschillende Bedrijvenzegels per jaar uitgegeven. Verzoeken tot uitgifte van een Bedrijvenzegel worden op basis van binnenkomst bij PTT Post behandeld.

Introductiecampagne Bedrijvenzegel
PTT Post heeft meerdere activiteiten gepland voor een introductiecampagne. Naast de uitreiking van de eerste Bedrijvenzegel aan V&D wordt er ook een mailing verstuurd en worden advertenties Zegel van de zaak geplaatst in Adformatie, NieuwsTribune, Elsevier, HP/ de Tijd en Vrij Nederland. Half mei volgt plaatsing in Tijdschrift voor Marketing.

Achtergronden
De markt gaf aan duidelijk behoefte te hebben aan onderscheid vermogen in poststromen. Binnen zakelijke post leeft een grote behoefte aan differentiatie. Bepaalde zakelijke mededelingen zijn wel degelijk privé en persoonlijk. Ervaring heeft geleerd dat een postzegel het gevoel van persoonlijke post bij de ontvanger versterkt. De wens werd uitgesproken voor een zakelijke postzegel. PTT Post is in 2000 aan deze wens tegemoet gekomen met de ontwikkeling van de partijenpostzegel. Juist omdat een brief voorzien van een postzegel persoonlijker overkomt, wordt extra attentiewaarde gecreëerd. Dat leidt vaak weer tot hogere respons. Inmiddels zijn er drie versies van de partijenpostzegel ontworpen te weten de ´tulp´, de ´haring´ en de ´euro´. Vanaf het moment van uitgifte heeft PTT Post regelmatig aanvragen voor een ´eigen´ zegel gekregen. Vanaf vandaag is de eerste Bedrijvenzegel in Nederland een feit. PTT Post heeft samen met V&D de eerste, unieke Bedrijvenzegel ontwikkeld.

Koninklijke PTT Post * is onderdeel van TPG dat wereldwijd, onder de twee merknamen TNT en Koninklijke PTT Post, een breed scala aan post, express en logistieke diensten verleent. TPG heeft meer dan 141.000 werknemers in 59 landen en is actief in meer dan 200 landen. De totale omzet van TPG bedroeg in 2001 11,2 miljard. In het eerste kwartaal van 2002 nam de omzet met 8,5% toe. TPG N.V. is aan de beurzen van Amsterdam, New York, Londen en Frankfurt genoteerd.


*Vanaf mei 2002 zal Koninklijke PTT Post haar naam wijzigen in Koninklijke TPG Post