Ingezonden persbericht

29 april 2002

REUTERS LEVERT NIEUWS AAN I-MODE-ABONNEES KPN

Amsterdam - Reuters, de internationale leverancier van informatie, nieuws en technologie, heeft een overeenkomst gesloten met KPN Mobile voor het leveren van nieuws en informatie aan abonnees van de nieuwe i-mode-service van KPN Mobile. Klanten van deze i-mode-service hebben toegang tot Reuters News & Pictures, dat algemeen wereldnieuws, sport, entertainment en financieel nieuws biedt. De dienst is beschikbaar via de speciale i-mode-handsets van KPN.

i-mode biedt toegang tot een variëteit van informatie en informatiediensten - zoals zakelijk nieuws en wereldnieuws, e-mail, weer, sport en (interactieve) afbeeldingen - via een mobiele telefoon die geschikt is voor i-mode. De interface voor deze dienst toont grote overeenkomsten met een voorpagina met koppen die regelmatig geactualiseerd worden. Alle koppen bieden links naar nieuws en illustraties die zijn verzameld door de 230 Reuters-vestigingen wereldwijd. Reuters biedt de dienst gratis aan tot 1 juni 2002. Vanaf 1 juni blijven de koppen en enkele categorieën gratis.

"Deze overeenkomst past in onze strategie om nieuws en informatie beschikbaar te stellen via een groot aantal verschillende kanalen", zegt Greg Pasche, Head of Marketing & Future Business van Reuters Media in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. "i-mode is een state-of-the-art platform voor het bieden van hoogwaardige content aan eindgebruikers die toegang willen tot het laatste nieuws en andere informatie. Onze activiteiten in Europa bouwen voort op de ervaringen die we hebben opgedaan in de samenwerking met NTT DoCoMo in Japan, waar we eindgebruikers van innovatieve informatiediensten hebben voorzien."

Jan-René Dolfing, algemeen directeur van Reuters in Nederland, is zeer verheugd over het feit dat Reuters betrokken is bij i-mode in Nederland. "i-mode is een belangrijke ontwikkeling voor alle aanbieders van mobiele telefonie en content. We zijn er trots op dat we in een vroeg stadium betrokken zijn bij deze ontwikkeling. Hierdoor weten we uit eerste hand hoe eindgebruikers reageren op het mobiele internet. Dit is van groot belang voor het bepalen en uitvoeren van onze multichannel-strategie."

i-mode
i-mode biedt via een handset zowel directe mobiele toegang tot informatie-, entertainment-, communicatie- en transactiediensten, alsook spraak, e-mail en SMS. i-mode is ontwikkeld door NTT DoCoMo in Japan en kwam in 1999 op de Japanse markt. i-mode werkt in grote lijnen hetzelfde als het vaste internet. Met een browser in de i-mode-handset kan een gebruiker i-mode-sites bezoeken. Door een knop op het toestel, wordt het hoofdmenu van het i-mode-portal opgeroepen, waarna er toegang is tot gecertificeerde content. Abonnees kunnen ook een URL invoeren, waardoor er directe toegang is tot een site. i-mode onderscheidt zich van andere vergelijkbare aanbiedingen door speciale handset-technologie (dubbele browser, kleurenscherm en gebruiksgemak), 'rich content' dankzij iHTML en een attractief businessmodel waarin content-leveranciers, klanten en netwerkoperators voordeel hebben van de technologie.

Reuters
Reuters (www.about.reuters.com) is leverancier van financiële informatie, nieuws en technologie aan financiële instellingen, media, bedrijven en particulieren. De kracht van Reuters ligt in de combinatie van content, technologie en connectiviteit. Reuters heeft haar toonaangevende positie weten te vestigen door voortdurende technologische innovatie en haar reputatie vanwege snelheid, accuratesse, integriteit en onafhankelijkheid. Reuters heeft ruim 19.000 werknemers in 97 landen, waartoe een nieuwsstaf van 2.500 werknemers in 230 bureaus behoort, die 150 landen bedient. Reuters is hiermee de grootste multimedia-nieuwsorganisatie in de wereld. In 2001 behaalde het bedrijf een omzet van 3,9 miljard Britse pond.

i-mode en het i-mode-logo zijn merken of geregistreerde merken van NTT DoCoMo, Inc. in Japan en andere landen.