Ingezonden persbericht



Acht wensen voor het nieuwe kabinet (kort)

De Fietsersbond heeft zijn wensen voor het nieuwe kabinet naar de landelijke politieke partijen gestuurd. Totale kosten: 5,9 miljard euro. De acht wensen van de Fietsersbond in een notendop.


1. Aanpak fietsdiefstal
De aanpak van fietsdiefstal moet prioriteit krijgen bij de politie. De Fietsersbond stelt daarom voor dat ieder politiekorps jaarlijks minimaal drie gerichte acties onderneemt om fietsendieven en helers op te pakken. Om de opsporing van dieven eenvoudiger te maken, moet de antidiefstalchip in alle fietsen ingebouwd worden. Het rijk moet de helft van de kosten hiervan voor zijn rekening nemen.


2. Fietsvriendelijk belastingstelsel
Er bestaat al een fietsaftrek voor mensen die meer dan tien kilometer naar hun werk fietsen. De Fietsersbond wil ook een fiscale reisaftrek voor werknemers die minder dan tien kilometer naar hun werk fietsen of reizen. Stimuleren dat mensen dichter bij het werk gaan wonen, kan door het afschaffen van de 6 procent overdrachtsbelasting op een nieuw huis voor mensen die in een straal van tien kilometer bij hun werk blijven of gaan wonen.


3. Gesloten zij-afscherming vrachtwagens
Vóór 1 januari 2003 wordt de dodehoekspiegel op vrachtwagens verplicht. Deze spiegel verkleint de dode hoek, maar neemt deze niet helemaal weg. Tien procent naast de vrachtwagen blijft onzichtbaar voor de chauffeur. Daarom wil de Fietsersbond dat het kabinet ook 'dichte zij-afscherming' voor vrachtwagens wettelijk verplicht stelt. Zijplaten tussen de wielen van een vrachtwagen voorkomen dat bij een ongeluk een fietser onder de wielen van de vrachtwagen terechtkomt.


4. Veilig naar school
De Fietsersbond vindt het belangrijk dat kinderen van jongs af aan veilig kunnen fietsen. Het rijk kan dit stimuleren door wettelijke eisen te stellen aan de veiligheid van de hoofdroutes naar school. Bij nieuwe scholen moet voldoende stallingruimte met Fietsparkeur-rekken komen. Bovendien dient het rijk geen fusies van openbare scholen toe te staan als hierdoor langere verplaatsingsafstanden ontstaan.


5. Mobiliteitstoets
De Fietsersbond pleit voor de invoering van een mobiliteitstoets voor het rijksbeleid. Deze mobiliteitstoets laat zien welk effect een beleidsmaatregel heeft op de lengte van verplaatsingen en op de vervoerswijze. Deze effecten moeten meetellen bij bijvoorbeeld het al dan niet sluiten van ziekenhuizen en postkantoren. Verder vraagt de Fietsersbond behoud van alle fietsverbindingen bij de aanleg van grote infrastructurele werken in opdracht van het rijk.


6. Leefbaarheid en veiligheid
In het Nationale Verkeers- en Vervoersplan is vooral aandacht voor bereikbaarheid. Voor de komende tien jaar is bijna 38 miljard euro's voor nieuwe wegen en het onderhoud van spoorwegen gegarandeerd. Voor veiligheid en leefbaarheid is nog geen enkele euro gereserveerd. De Fietsersbond vraagt 4,5 miljard euro tot 2010 voor leefbaarheid en veiligheid. Het belangrijkste hierbij is het veiliger maken van landbouwvoertuigen, vrachtauto's en bestelauto's.


7. De automobilist betaalt
De Fietsersbond pleit voor een variabele kilometerheffing voor het autoverkeer, waarin naast bereikbaarheid ook veiligheid, ruimtebeslag, gezondheidsaspecten en geluidsoverlast in de hoogte van de heffing zijn meegerekend. Met prijsbeleid kan ook het fietsen gestimuleerd worden. Betaald parkeren is daarbij het meest effectief. Omdat gemeenten elkaar beconcurreren met lage parkeergelden, vindt de Fietsersbond dat het rijk deze concurrentie wettelijk moet aanpakken door verplichte invoering van betaald parkeerbeleid.


8. Bonus voor goed fietsbeleid
Uit de Fietsbalans blijkt dat goed gemeentelijk fietsbeleid leidt tot meer fietsgebruik. De Fietsersbond wil dat goed gemeentelijk fietsbeleid met een financiële bonus beloond wordt. Hiermee stimuleert het rijk gemeentes om voortvarend fietsbeleid te voeren.

Lees meer toelichting bij de acht wensen van de Fietsersbond aan het nieuwe kabinet.

Tekst: Miriam van Bree, beleidsmedewerker Fietsersbond

© Fietsersbond - Bijgewerkt: 2-5-2002.