Nederlands Architectuurinstituut

NAi

NAi-persbericht, 22 april 2002

NAi voltooit restauratie maquette Haags Gemeentemuseum De Tempels van H.P. Berlage. Kunst en cultuur overkoepeld

Tentoonstelling in de Balkonzaal NAi

van 4 mei t/m 30 juni 2002

De collectie van het Nederlands Architectuurinstituut (NAi) is onlangs uitgebreid met een belangrijke aanwinst: de maquette en zeven tekeningen van het eerste ontwerp voor het Haags Gemeentemuseum uit de jaren 1919-1920 van H.P. Berlage. De imposante gipsen maquette die in brokstukken uiteen lag, is de afgelopen maanden in het NAi gerestaureerd. Ter gelegenheid van de voltooiing van de restauratie, organiseert het NAi een tentoonstelling over 'De Tempels van H.P. Berlage'. Naast de maquette en prachtige tekeningen van het eerste ontwerp voor het Haags Gemeentemuseum, zijn andere utopische plannen voor cultuurtempels van deze belangrijke Nederlandse architect te zien.

cultuurtempel Voor Berlage was de opdracht voor het Haags Gemeentemuseum de kans om een droom te verwezenlijken die hem al zijn hele carrière in de ban hield: het bouwen van een tempel voor een nieuwe cultuur. Berlages ontwerpen voor kunst- en cultuurtempels zijn monumentale gemeenschapsgebouwen waarin de architectuur kunst en mensen verenigt. Zelf had Berlage in zijn jeugd in het Romeinse Pantheon in Rome een spirituele werking in de koepelruimte ervaren. Vrijwel al zijn ontwerpen hebben de overkoepelde centraalbouw die vanouds werd toegepast voor mausolea en baptisteria en symbool stond voor dood en (weder)geboorte. De achthoekige vorm van de centraalbouw was het christelijk symbool van eeuwig leven. Trappen en gaanderijen stonden symbool voor de gang naar het "hogere".

eerste ontwerp Haags Gemeente-museum Het eerste ontwerp voor het Haags Gemeentemuseum uit 1919-1920 weerspiegelde Berlages ideaal om alle kunsten in een monumentaal gemeenschapsgebouw te integreren. Voor Berlage was het isoleren van kunst in een "museumpakhuis" een noodzakelijk kwaad en een symptoom van individualisme van een burgerlijke samenleving. Daarom ontwierp de architect in plaats van een gebouw voor kunstbeschouwing, een "plaats der bewustwording van gemoedscultuur". Concreet betekende dit de uitbreiding van het museumprogramma tot een cultuurtempel met ruimtes voor samenkomst en bezinning. De museumzalen lagen niet als gewoonlijk in elkaars verlengde, maar langs doorlopende gaanderijen, die uitzicht boden op een groot binnenhof met een vijver. Kunstbeschouwing en contemplatie konden elkaar zo afwisselen. Aan de achterzijde voegde Berlage een grote concertzaal annex auditorium toe. Gaanderijen en concertzaal culmineerden in een enorme centrale hal, waar individuele indrukken konden versmelten tot een spirituele ervaring. Dit ontwerp werd overigens niet uitgevoerd vanwege de hoge kosten.

uniek materiaal De tentoonstelling maakt de betekenis van het ontwerp voor het Haags Gemeentemuseum duidelijk. Dit wordt gedaan door het ontwerp naast vergelijkbare (en niet uitgevoerde plannen) cultuurtempels van Berlage te zetten. Zo is bijvoorbeeld het ontwerp het Vredespaleis in Den Haag uit 1906 en het ontwerp voor een Monument historique uit 1889 te zien. Maar ook het Beethovenhuis in Bloemendaal uit 1907 en het Pantheon der Mensheid uit 1915. Stuk voor stuk zijn het juweeltjes van schetsen, aquarellen, tekeningen en maquettes uit de schatkamer van het NAi. Hoogtepunt is de enorme maquette van het eerste ontwerp voor het Haags Gemeentemuseum. Deze maquette en de tekeningen van het eerste ontwerp zijn door het Haags museum aan het NAi geschonken.
---

meer informatie NAi publieksinformatie

Voor nadere informatie en beeldmateriaal kunt u zich wenden tot de afdeling communicatie van het NAi (Astrid Karbaat, Cornelis Krul, Lotte Haagsma), tel 010-4401271, fax 010-4366975, e-mail: info@nai.nl.
---

NAi
Nederlands Architectuurinstituut - Museumpark 25 - 3015 CB Rotterdam tel. 010-4401200 - fax 010-4366975 - info@nai.nl

veranderd: donderdag, 25 april 2002