Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

5-5-2002

Wedstrijdverslag Grand Prix Spanje, circuit Jerez de la Frontera

HARU AOKI (12E) PAKT ONDANKS STUURPROBLEMEN 4 WK-PUNTEN

JANSSEN DOOR NOODZAKELIJKE PIT-STOP TERUGGEWORPEN (20E)

De 3e Grand Prix van het enerverende en vernieuwde wegrace-seizoen 2002 werd op het qua accommodatie en asfalt vernieuwde circuit van Jerez in Zuid Spanje afgewerkt. Tijdens deze eerste Grand Prix in Europa pakte DeGraaf-coureur Haruchika Aoki met een nog niet optimaal sturende machine een 12e plaats, goed voor 4 WK-punten. Zijn Nederlandse teammaat Jarno Janssen boekte tijdens het GP-weekeinde uitstekende progressie, hetgeen in de uitslag echter jammerlijk uitbleef. De Brabander moest in de 2e ronde de pits in, om een niet voldoende grip biedende achterband te wisselen, hetgeen hem een ronde kostte en er niet meer in zat dan de 20e plaats.

Met een 20e startplaats, zijn beste van dit seizoen, toonde Jarno Janssen aan dat er rij-technisch gezien flinke stappen vooruit waren gemaakt. Na de eerste twee overzeese GP s was er te kort tijd om de motoren op de proefbank te kunnen testen, maar qua afstelling van het rijwielgedeelte en de fijnafstemming van het Honda-blok hebben we vooruitgang geboekt , meldde Janssen voor de race. De warm-up verliep vlekkeloos en de Brabander was gebrand om zijn beste trainingsscore om te zetten in zijn beste race-resultaat van dit seizoen. Zo ver mocht het echter niet komen, want na een perfecte start ondervond Janssen in de eerste ronde al dat zijn achterband niet de juiste grip bood. Ik kwam in de openingsronde een paar keer helemaal dwars te staan en dacht zelfs dat mijn band lek was, reed de pitstraat in en liet voor mijn box een andere achterband monteren. Balen, want nadat ik met een ronde achterstand de baan weer op kwam, was het heel moeilijk mijn ritme te hervinden. Zeker nadat ik kort daarvoor zwaar teleurgesteld en kwaad in de pits stond. Meer dan een 20e plaats zat er niet in, maar ik wilde de race uitrijden om meer technische gegevens te verzamelen. De verwisselde band bleek enorm heet te zijn, misschien dat er een bandenwarmer stuk is en te heet is geworden? Sportief gezien baal ik, want het resultaat valt tegen. De geboekte progressie stemt me tevreden. De stuurproblemen die we hebben gehad zijn grotendeels verdwenen, en het feit dat HRC me heeft uitgenodigd voor de 2 extra testdagen op maandag en dinsdag biedt me nog meer mogelijkheden om die zaken te perfectioneren. Daarnaast zal Hans Spaan voor de GP van Le Mans (F-19 mei) de motoren ook nog op de testbank onder handen kunnen nemen , aldus Janssen.

Haruchika Aoki kwam vanaf een 15e startplaats (die eigenlijk een 4 plaatsen beter had kunnen zijn, als niet een wildcard rijder zijn snelste ronde in de tijdtraining dwarsboomde) goed weg. De Japanner in Nederlandse dienst de strijd aan met Debon en Elias voor de 12e plaats. Aoki: Maar ik moest afhaken, want qua sturen hebben we de machine nog niet optimaal. Tijdens de trainingen boekte ik de 5e snelste topsnelheid, dus aan motorvermogen schort het niet. Alleen pakte de motor vandaag niet goed op, wat ook nog voor wat extra onbalans in de machine zorgde. Al met al zat er niet meer in dan de 12e, omdat tegen het einde van de race de grip opraakte. Ook wij kunnen tijdens de 2 HRC testdagen heel veel zaken uittesten om het sturen beter voor elkaar te krijgen. Als dat lukt zijn er flinke stappen voorwaarts mogelijk .

Valentino Rossi domineerde voor de 3e achtereenvolgende keer de MotoGP-race, waarin Max Biaggi een jump-start maakte en zijn Stop & Go penalty voor 10 strafseconden negeerde , waarna hij de zwarte vlag kreeg. Katoh pakte op zijn 2-takt Honda voor het eerste de 2e plaats vóór Ukawa s RC211V-4-takt, terwijl Jurgen van den Goorbergh in de slotfase hele goede zaken deed door van de 14e naar de 12e plaats op te klimmen ten koste van Laconi en de gevallen Checa.

In de 125cc race ging regerend wereldkampioen Poggiali in de laatste ronde in de fout bij een uitremmanoeuvre op Checcinello. De Gilera coureur pakte zijn machine weer op en finishte als 10e in plaats van een zekere 2e plaats.

Uitslag 250cc race + WK-stand na 3 van de 16 GP s:


1. Fonsi Nieto, E, Aprilia 46.03,241 = 149.821 km/uur.; 2. Roberto Rolfo, I, Honda op 1,987; 3. Emilio Alzamora, E, Honda op 5,355; 4. Franco Battaini, I, Aprilia op 11,484; 5. Roberto Locatelli, I, Aprilia op 11,982; 6. Casey Stoner, Aus, Aprilia op 16,476; 7. Sebastian Porto, Arg, Yamaha op 23,987; 8. Alex Debon, E, Aprilia op 33,173; 9. Naoki Matsudo, J, Yamaha op 33,473; 10. Toni Elias, E, Aprilia op 44,011; 12. Haruchika Aoki, J, DeGraaf Honda op 48,583; 20. Jarno Janssen, NL, DeGraaf Honda op 1 ronde.

Tussenstand 250cc wereldkampioenschap:


1. F. Nieto, 44; 2. Rolfo, 41; 3. Battaini, 39; 4. Alzamora, 38; 5. Porto, 28; 6. De Puniet, 26; 7. Miyazaki en Melandri, 25; 16. H. Aoki, 7.

Uitslag MotoGP-race (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) + WK-stand na 3 van de 16 GP s:


1. Valentino Rossi, I, Honda 4-takt 46.51,843 = 153 km/uur gem; 2. Daijiro Kato, J, Honda 2t op 1,190; 3. Tohru Ukawa, J, Honda 4t op 2,445; 4. Loris Capirossi, I, Honda 2t op 2,830; 5. Alex Barros, Bra, Honda 2t op 4,117; 6. Norick Abe, J, Yamaha 2t 18,517; 7. Nobuatsu Aoki, J, Proton 2t op 31,785; 8. Kenny Roberts jr, USA, Suzuki 4t op 33,870; 9. Sete Gibernau, E, Suzuki 4t op 38,762; 10. Tetsuya Harada, J, Honda 2t op 39,975; 12. Jurgen vd Goorbergh, NL, Honda op 47,930.

Tussenstand MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) wereldkampioenschap:


1. Rossi, 70; 2. Ukawa, 41; 3. Katoh, 39; 4. Capirossi, 36; 5. Abe, 30; 6. Checa, 27; 7. Barros, 21; 8. Ryo, 20; 15. Jurgen vd Goorbergh, 9.

Uitslag 125cc race + WK-stand na 3 van de 16 GP s:


1. Lucio Checcinello, I, Aprilia 42.08,107 = 144,861 km/uur; 2. Arnaud Vincent, F, Aprilia op 2,274; 3. Steve Jenkner, D, Aprilia op 2,773; 4. Daniel Pedrosa, E, Honda op 8,618; 5. Mika Kallio, F, Honda op 13,089; 6. Youichi Ui, J, Derbi op 13,624; 7. Simone Sanna, I, Aprilia op 15,181; 8. Masao Azuma, J, Honda op 19,116;

Tussenstand 125cc wereldkampioenschap:


1. Vincent, 65; 2. Poggiali, 47; 3. Pedrosa, 37; 4. Checchinello, 32; 5. Jenkner, 30; 6. Sanna, 28; 7. Giansanti, 21.